Jump to content

HDMI - vill ha ljud separat.

RavenE
 Share

Recommended Posts

Jag har kopplat min dator till min tv via en HDMI-kabel. Knivskarp bild, och ljudet går ut genom tv-högtalarna. Nu vill jag istället köra ljudet ifrån datorn ut till ett separat 5.1-ljudsystem, men där stöter jag på patrull. Eftersom både ljud och bild går igenom HDMI-kabeln, så går det inte att köra ljudet från datorn direkt till mina högtalare.

Jag har kollat igenom de flesta ljudinställningar på datorn, men inget verkar hjälpa. :o

Hilfe!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kopplat min dator till min tv via en HDMI-kabel. Knivskarp bild, och ljudet går ut genom tv-högtalarna. Nu vill jag istället köra ljudet ifrån datorn ut till ett separat 5.1-ljudsystem, men där stöter jag på patrull. Eftersom både ljud och bild går igenom HDMI-kabeln, så går det inte att köra ljudet från datorn direkt till mina högtalare.

Jag har kollat igenom de flesta ljudinställningar på datorn, men inget verkar hjälpa. :o

Hilfe!

Det ska gå. Nu vet jag inte hur det blir dator>TV men jag har mitt PS3 med bild via HDMI>DVI converter och ljud via scart>PC-Audio och vidarkopplat till surroundet. Perfekt bild och förstärkaren inställd på AUX.

Tror det är så att du helt enkelt får koppla över ljudet på PC-Audio eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska gå. Nu vet jag inte hur det blir dator>TV men jag har mitt PS3 med bild via HDMI>DVI converter och ljud via scart>PC-Audio och vidarkopplat till surroundet. Perfekt bild och förstärkaren inställd på AUX.

Tror det är så att du helt enkelt får koppla över ljudet på PC-Audio eller liknande.

Som jag har nu så ser det ut såhär:

5.1-systemet är kopplat till datorns ljudkort, allt ljud kommer ut ur dessa när jag spelar upp film på datorskärmen som vanligt.

TVn är kopplad med HDMI-kabeln till mitt grafikkort. Har jag TVn på kanalen "HDMI2" så syns datorbilden på den, och ljudet kommer ut ur TVns högtalare, inget hörs i datorhögtalarna.

Jag har kollat i Realtek HD Audio Manager (programmet för allt ljud), men hittar ingenting som hjälper till att få ljudet ut ur datorhögtalarna istället för i TVn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

XP Pro SP2.

Edit: Om jag köper en sådan här så överförs ju bara bilden, och ljudet bör ju då alltså komma ut i datorhögtalarna som vanligt? :)

http://www.alina.se/images/produktbilder/t...4c8151e67db.jpg

FIXAT!!

Mitt grafikkort (HD4850) stödjer vidareöverföring av ljud när en HDMI-kabel är inkopplad, så jag inaktiverade helt enkelt den i enhetshanteraren, så nu skickas bara ljudet via ljudkortet! :)

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor