Jump to content

Ny kamera - prisvärd ~8MP sökes

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Tjo!

Har inte kollat runt sådär vansinnigt mycket men jag har stött på den här kameran och undrar vad ni tror. Jag har sett många med Ixus-serien och jag har alltid tyckt det verkat vara prima kvalitet.

Canon Ixus 80 IS Silver - 8 MP, 1 890:- på Expert. En likadan modell fast med 10 MP (Ixus 85 IS Silver) finns för 2 199:- , men behöver man verkligen 10? De har ett erbjudande om ett 2 GB-kort och väska, men medföljer inte väska redan i de andra paketen, och är det verkligen en så bra deal med 2 199?

Vill skaffa kamera så fort som möjligt nu när löven skiftar färg, mobilkameran är grymt otillräcklig vid årstider som denna. Tips är välkomna! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv har jag en Ixus 860 IS, skillnaden är i stort sett större skärm (3"), vidvinkelobjektiv (vilket jag finner extremt bra då man får med mycket mer än med en vanlig kamera), 3.8x zoom istället för 3.0x

Den saknar dock optisk sökare, så du kan bara se vad du fotar genom skärmen..

Men så är den lite dyrare me ofc.. ~2500

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju på vad du vill ha för sorts kamera, om du vill ha nåt speciellt märke och liknande. Om du inte har nån större skillnad så skulle jag kunna rekommendera bl.a en Olympus SP-560UZ, jag har själv en likadan och man får verkligen otroligt snygga bilder. 8,0 megapixlar och 18x optisk zoom bland annat.

http://www.olympus.se/consumer/29_sp-560_uz.htm

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju på vad du vill ha för sorts kamera, om du vill ha nåt speciellt märke och liknande. Om du inte har nån större skillnad så skulle jag kunna rekommendera bl.a en Olympus SP-560UZ, jag har själv en likadan och man får verkligen otroligt snygga bilder. 8,0 megapixlar och 18x optisk zoom bland annat.

http://www.olympus.se/consumer/29_sp-560_uz.htm

Mja, det är en kompaktkamera jag letar efter. Allt med kamerahus + objektiv är uteslutet.

Jag köpte IXUS 82 IS men efter diverse strul med inkluderat kamerafodral, separat minneskort, en påprackad svindyr försäkring och lite annat strul jämfört med den modell jag tänkte mig från början, blir det så att jag lämnar tillbaka den blå kamera jag dumt nog köpte...

... och köper istället den jag faktiskt åkte dit för. Dessutom UTAN skitförsäkringen, så istället för att betala 3194 + 150 kr minneskort = 3344 fucking spänn så tar jag istället IXUS 80 IS...

IXUS80caramel_1715-400x400_1051693_1.jpg

...för 1890 + ~200 för fodral = ~2090 kr = 1254 kr mindre än för den blå. Exakt samma modell egentligen men i senare upplaga, så förmodligen har 80 samma saker som den blå 82:an, bara det att den blå inte ingick i nån kampanj och att Elgiganten dessutom som sagt prackade på mig en försäkring jag inte visste hur bra den var.

Tack anyway! :)

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor