kobbe Skrivet 20 november, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 november, 2008 Jag kan lova att 270-kronorschassit inte är tyst. Hårddisksurr och fläktljudet kommer läcka ut överallt. Dustinhome.se Beror på vilka krav du har. Tyvärr är jag inte insatt i datorhögtalarvärlden. Nätverkskort är numera så gott som alltid integrerat på moderkortet, har svårt att tro att du lyckas hitta ett modernt moderkort utan inbyggt nätverkskort. För att spara pengar kan du välja Core 2 Duo E8400/E8500. De presterar mycket bra i spel, men du kommer förlora prestanda i program som kan utnyttja fyra kärnor (video/bildredigering, komprimering etc) jämfört med Core 2 Quad. Ska kolla dustin också . Ang nätverkskort hade jag ingen aning, bra att det är inbyggt. Frågan är ju då ännu om man ska ha 2 eller 4. Får se hur det blir, 4 är ju mer framtidssäkert samtidigt som vissa andra saker går snabbare. Chassi beror ju på vad du vill ha utssende, tysthet, plats eller kallt. Ett som är rätt så snyggt och lätt är ju Antec 900 samtidigt som den är kall. Ett alternativ är det billigare Antec 300 som är lite mindrte och saknar fönster. Söker du LAN chassi så finns det ju (om inte Antec 900) NZXT LEXA Red: Men om du vill ha tysthet så skulle du kunna välja Antec P180, P182 Eller det mindre men lika tyst P180 mini Det bästa med några av dessa chassi är att dom håller (bra revs och pålitliga skapare) samtidigt som dom ser snygga ut och är skapligt kalla. Nu ligger ju dessa mellan 1 300 :- och 500 :- klassen men det är värt att köpa ett dyra're' chassi än det billigaste på marknaden Blir absolut inte ett snålchassi a 300 kr men inte heller värstingen. Kommer absolut inte ha fönser eller dylt. Datorn står ju trots allt bara här hemma under datorbordet så det är väl kylning och ljud som jag villa ha Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 20 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2008 Vill du ha en 4-kärnig så ska du skaffa en Core i7 istället för Core 2 Quad. Nya Core i7 är mycket bättre.. Dock så behöver du ett Socket 1366 moderkort istället för ett socket 775. Inte säker hur pass mycket dyrare dom moderkorten är atm :/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Alle090 Skrivet 20 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2008 (redigerad) Blir absolut inte ett snålchassi a 300 kr men inte heller värstingen. Kommer absolut inte ha fönser eller dylt. Datorn står ju trots allt bara här hemma under datorbordet så det är väl kylning och ljud som jag villa ha Tycker isåfall att du ska satsa på ett Antec P***. För det finns inte så många 'tysta' chassin i den prisklassen Vill du ha en 4-kärnig så ska du skaffa en Core i7 istället för Core 2 Quad. Nya Core i7 är mycket bättre.. Dock så behöver du ett Socket 1366 moderkort istället för ett socket 775. Inte säker hur pass mycket dyrare dom moderkorten är atm :/ Du vinner inte jätte mycket på I7 än, moderkorten ligger på ca 2 000 :- och uppåt samt att den billigaste I7:an ligger på ca 2 500 :-. Skulle säga om några månader/ 1 år så är det värt. Men när det gäller spel så vinner man inte mcyket FPS enligt många benchmarkings. Redigerad 20 november, 2008 av Alle090 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 20 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2008 (redigerad) Du vinner inte jätte mycket på I7 än, moderkorten ligger på ca 2 000 :- och uppåt samt att den billigaste I7:an ligger på ca 2 500 :-. Skulle säga om några månader/ 1 år så är det värt. Men när det gäller spel så vinner man inte mcyket FPS enligt många benchmarkings. Mjah, Processorn är 3-600 kr dyrare än en hyfsad Quad, men du får mycket mer för pengarna.. Moderkorten är iaf en bit dyrare, men han får väll spara in på nått Om han nu vill köra quad och inget annat dvs, annars E8400/E8500 ftw (kör själv E8400 3ghz klockad till 4ghz, 3.6ghz går med standard kylare och är easy mode att klocka till) Redigerad 20 november, 2008 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 20 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2008 Moderkorten kostar minst 2 500 kr, minnena kostar minst 1 300 kr och processorn kostar minst 3 000 kr. Jag har redan slappat ihop ett i7-paket, det funkade inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 20 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2008 Då var det min tur att skaffa dator nu när det är en vecka kvar tills DH. Kan notera att om jag beställer online så lär jag ju inte få datorn tills nästa torsdag då DH är, så valet jag har är att köpa en på Alina här i Norrköping. Har ett par vänner som köpt datorer därifrån och dom är nöjda. http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=AREZ-Q84 är något jag kollat på, men är osäker angående processorn, så vad säger ni? Om du beställer från Dustin (antagligen också många andra iButiker) och NOTERA. alla saker finns i lager så får du det 1-2 dagar efter lagd order. Jag beställde min dator på dustin, lade ordern på torsdagsnatten, alla saker var packade på tor.förmiddag, i jkpg's postcentral vid 1.27 på fredagnatten och jag hämtade ut datorn vid 11 i min närbutik. För att vissa vill inte ha chassin som ser ut som plåtskrot, är rangligt, låter utav helvete och har dålig ventilation. Nu menar jag inte nödvändigtvis att just det chassit uppfyller allt det där. Till kobbe återkommer med ytterliggare önskemål tänker jag avvakta. Självklart, nu tog jag det billigaste som fanns, tror inte heller det är en höjdare. Men jag sitter på Antec 300, som kostar 500:- och det är ett ypperligt bra chassi imo. Jag är dock ingen ljudbög så jag skiter i om chassit springer läck på ett par dcb. Skulle rekomendera 300'an till kobbe, då jag inte ser någon mening med ett 1000+ chassi. Om han också har en begränsad ekonomi är det ännu dummare att äns antyda att han skulle vilja ha ett svindyrt chassi. hmm, ja. Skulle ju vara trevligt med chassi som är stadigt och dyligt. Självklart vill jag ha datorn tyst. Satsar nog helre på det dyrare chassit. Ett för 270 kr känns lite för budget. Stellhell, vilken butik?? Kommer nog bli likande delar som ni föreslagit, beror också på hur stor budgeten är. Tänker slå ihop en lista på komlett och en på Inet för att sedan jämför priser osv. Det borde inte spela så stor roll vilka högtare etc man väljer? Det behövs nätverkskort också?????????? Gissar att vilken som helst fungerar. Säger bara Antec 300, då får du precis vad du betalar för. Inga extra krussiduller (plexi och neon, skit som var coolt år 2000) Som Curly sa, så är det från Dustinhome. Jag är otroligt nöjd med denna butik. Har dåliga erfarenheter av komplett, och DB behöver jag inte uttala mig om. Dom var t.o.m. kassa under DH då dom hade en butik öppen. Högtalare skulle jag personligen köpa på typ Siba eller dyl. Dom har bra koll på ljud, beror på vad du ska ha det till, ett enkelt tvåhögtalarsystem funkar i dagsläget, men ett 2+1 ger ju lite bättre bas iaf. nätverkskort finns i dagsläget på typ alla moderkort. För att spara pengar kan du välja Core 2 Duo E8400/E8500. De presterar mycket bra i spel, men du kommer förlora prestanda i program som kan utnyttja fyra kärnor (video/bildredigering, komprimering etc) jämfört med Core 2 Quad. No offence till kobbe, men om man ska ta honom för personen som sitter på forumet så kommer han inte använda sin dator till något av det där. Jag skulle start rekomendera en Duo istället för en Quad för att få ner notan ganska rejält.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 29 december, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 29 december, 2008 Tada, här är min skapelse. Detta + x-230 som verkar vara ett par hyggliga högtalare. Det som brister i detta är ju då att allt inte går att välja (kompletts konfiguration) men detta verkar vara vad jag och min pappa vill ha, han vill dock ha quad. En annan sak är att det fäljer med lite krimskrams som inte gick att välja bort (ex support för fukking 800 spänn!) Visst bygger komplett ihop dom här datorerna? står typ inget om det på hemsidan. Paketet vi utgått ifrån Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 29 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 29 december, 2008 Visst bygger komplett ihop dom här datorerna? står typ inget om det på hemsidan. Komplett bygger ihop alla sina datorer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts