Jump to content

Ny dator!

kobbe
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 47
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

tack alla! Nu ska jag konfensera lite och se vad det blir.

Hoppas du är medveten om att man kan skära ner priset en aning genom att välja bort vissa saker som du inte behöver just At the moment!.

Och om du kollar runt tex prisjakt så kan du hitta samma prylar fast billigare(inklusivte frakt)

:doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderar dock att du satsar på en 21-22" DVI skärm.

varför då? jag tycker att en 19" passar utmärkt!

Edit: Nu har jag i alla fall ett stort underlag när jag ska välja dator.

En fråga till: Hur stor roll spelar prosessorns hastigt? Är det stor skillnade med 2.66, 3,0 och 3,16. Antar att jag måste passa in hastigheten efter alla andra delar.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

varför då? jag tycker att en 19" passar utmärkt!

Edit: Nu har jag i alla fall ett stort underlag när jag ska välja dator.

En fråga till: Hur stor roll spelar prosessorns hastigt? Är det stor skillnade med 2.66, 3,0 och 3,16. Antar att jag måste passa in hastigheten efter alla andra delar.

I spel så är det inte jätteviktigt med så små skillnader på processor, det är oftast grafikkortet som tar stopp. Självklart så är fortfarande högre klockfrekvens bättre. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 1 month later...

jahaja, det börjar då dra ihop sig med ett datorköp, dock tänkte jag köpa paket men jag hittade inget som tillfredsställde mina behov.

Såhär långt har jag kommit och jag tror jag ska beställa från komplett. Skulle vilja ha åsiker av er!

post-6197-1227111479_thumb.jpg

Som ni ser behöver jag:

Chassi, ska det vara med eller utan nätaggregat?

Moderkort, Har ingen koll!

Minnen, Gud vet vad.... eller ja... ni

Dvd brännare, Anar det är onödigt med både brännare och läsare eftersom brännaren också läser?

Nätverkskort?

Gaming mus och ett hyfsat tangentbort! Ge förlag på vad ni har. De får dock inte kosta allt för mycket.

Högtalare

Överigt?

Slutligen, Ska jag själv bygga ihop detta eller?

Antar också att detta duger till nutida och framtida spel?

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Quad är dyrt, men vill du quada får du göra det. Få spel som har stöd för quad idag. Men ta inte Q6700, det är en gammal, varm 65nm-processor som är på väg ut.

Kringutrustningen får nån annan stå för. Komplett är ofta dyrt, särskilt chassit är det riktigt dåligt pris på. :rolleyes:

Ska kolla andra butiker nu.

post-848-1227113170_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det min tur att skaffa dator nu när det är en vecka kvar tills DH.

Kan notera att om jag beställer online så lär jag ju inte få datorn tills nästa torsdag då DH är, så valet jag har är att köpa en på Alina här i Norrköping. Har ett par vänner som köpt datorer därifrån och dom är nöjda.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=AREZ-Q84 är något jag kollat på, men är osäker angående processorn, så vad säger ni? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det min tur att skaffa dator nu när det är en vecka kvar tills DH.

Kan notera att om jag beställer online så lär jag ju inte få datorn tills nästa torsdag då DH är, så valet jag har är att köpa en på Alina här i Norrköping. Har ett par vänner som köpt datorer därifrån och dom är nöjda.

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=AREZ-Q84 är något jag kollat på, men är osäker angående processorn, så vad säger ni? :rolleyes:

Hmm, den finns inte i lager i Norrköping eller hos leverantören, så du kan nog inte få tag på den tyvärr :>

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=APOLLO-Q84 är den enda gamer datorn dom har inne, kanske dom har nån från HP som duger

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, den finns inte i lager i Norrköping eller hos leverantören, så du kan nog inte få tag på den tyvärr :P

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=APOLLO-Q84 är den enda gamer datorn dom har inne, kanske dom har nån från HP som duger

Jo, jag såg det. :rolleyes:

Jag vill inte ha en dator som "duger". Vill självklart ha en dator som klarar nuvarande spel. :>

I värsta fall så kan jag ju testa att beställa delarna ifrån komplett, men det kommer nog bli körigt med tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fattar inte varför ni slänger med ett chassi för över 1000:- till grabben, ge er.

Här har du ett helt fullt paket, mus/tbord/skärm/burk/vista för 11000:-.

För att vissa vill inte ha chassin som ser ut som plåtskrot, är rangligt, låter utav helvete och har dålig ventilation. Nu menar jag inte nödvändigtvis att just det chassit uppfyller allt det där.

Till kobbe återkommer med ytterliggare önskemål tänker jag avvakta.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, ja. Skulle ju vara trevligt med chassi som är stadigt och dyligt. Självklart vill jag ha datorn tyst. Satsar nog helre på det dyrare chassit. Ett för 270 kr känns lite för budget.

Stellhell, vilken butik??

Kommer nog bli likande delar som ni föreslagit, beror också på hur stor budgeten är.

Tänker slå ihop en lista på komlett och en på Inet för att sedan jämför priser osv.

Det borde inte spela så stor roll vilka högtare etc man väljer?

Det behövs nätverkskort också?????????? Gissar att vilken som helst fungerar.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, ja. Skulle ju vara trevligt med chassi som är stadigt och dyligt. Självklart vill jag ha datorn tyst. Satsar nog helre på det dyrare chassit. Ett för 270 kr känns lite för budget.

Stellhell, vilken butik??

Det borde inte spela så stor roll vilka högtare etc man väljer?

Det behövs nätverkskort också?????????? Gissar att vilken som helst fungerar.

Jag kan lova att 270-kronorschassit inte är tyst. Hårddisksurr och fläktljudet kommer läcka ut överallt.

Dustinhome.se

Beror på vilka krav du har. Tyvärr är jag inte insatt i datorhögtalarvärlden.

Nätverkskort är numera så gott som alltid integrerat på moderkortet, har svårt att tro att du lyckas hitta ett modernt moderkort utan inbyggt nätverkskort.

För att spara pengar kan du välja Core 2 Duo E8400/E8500. De presterar mycket bra i spel, men du kommer förlora prestanda i program som kan utnyttja fyra kärnor (video/bildredigering, komprimering etc) jämfört med Core 2 Quad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Chassi beror ju på vad du vill ha utssende, tysthet, plats eller kallt.

Ett som är rätt så snyggt och lätt är ju Antec 900 samtidigt som den är kall.

Ett alternativ är det billigare Antec 300 som är lite mindrte och saknar fönster.

Söker du LAN chassi så finns det ju (om inte Antec 900) NZXT LEXA Red:

341669_1063066_2.jpg

Men om du vill ha tysthet så skulle du kunna välja

Antec P180, P182

341841_1063066_3.jpg

Eller det mindre men lika tyst P180 mini

349000_1063066_4.jpg

Det bästa med några av dessa chassi är att dom håller (bra revs och pålitliga skapare) samtidigt som dom ser snygga ut och är skapligt kalla. Nu ligger ju dessa mellan 1 300 :- och 500 :- klassen men det är värt att köpa ett dyra're' chassi än det billigaste på marknaden

Länk till kommentar
Dela på andra sidor