Jump to content

Ny dator!

kobbe
 Share

Recommended Posts

Japp då var det dags för en ny dator. Denna som vi har nu är 3.5 år eller liknade. Hoppas ni kan bygga ihop en dator till mig som passar mina krav, själv är jag ute och seglar på de sju haven när det gäller komponenter. Den ska väl klara av ny och kommade spel.

De krav jag har är:

Pris: 10 000-12 000 (är inte riktigt bestämmt ännu, får kosta mer eller mindre)

Komponenter: Allting, Hdd behöver inte vara typ 1TB. 2x300gb skulle sitta fint. Mus och tangentbord behöver inte vara bra. Ska använda det jag har nu och använda de vi köper till den gamsla datorn. Skärm och allting ska med. Vista som operativsystem.

tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 47
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag satte ihop det här lite snabbt, vissa ändringar går att göras...

dtrbld_1048807_0.png

Jag upptäckte först nu att du ville ha Vista också. Är du säker på att det är helt nödvändigt?

Edit: Jag gjorde ett paket på Datorbutiken, de var snäppet billigare. Nu är det cirka 700 kronor över till Vista...

dbtk_1048807_1.jpg

Lägg märke till att minnena och moderkortet på bägge paket inte är jättebra om du ska klocka, men jag antog att du inte kommer göra det så mycket. Paketet är grymt bra utan klock ändå.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, ser väl ganska bra ut men behöver man x2 grafikkortet? hur ser det egentligen ut med garanti osv om butiken bygger ihop datorn?

http://www.sweclockers.com/recension/6089-hostens_grafikkort

Avgör själv.

Siana: 19/18.5" WIDE? omg, det kommer nog kännas smått.. Nej köper man en ny skärm ska man nog satsa på 22" minst, imo :(

Haha, jag tog de billigaste skärmarna jag kunde hitta bara för att jag antog att den var till den gamla datorn. Är den inte det bör man helt klart lägga mer pengar på den. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Satte ihop två paket för att jag inte har något bättre att göra atm. Såe, här har du.

Ett par åsikter om kraftpaketet:

Du har glömt mus och tangentbord (i bägge paketen t o m). :D

Du har valt ett stabilare moderkort. Frågan är bara om det behövs, eftersom jag inte tror att Kobbe kommer att klocka.

Spelmässigt skulle mitt paket på datorbutiken klå ditt. Processorerna är det ingen större skillnad på (jag är mycket väl medveten om de två extra kärnorna), utan allt faller på grafikkortet... Där HD4870 X2 är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par åsikter om kraftpaketet:

Du har glömt mus och tangentbord (i bägge paketen t o m). :D

Du har valt ett stabilare moderkort. Frågan är bara om det behövs, eftersom jag inte tror att Kobbe kommer att klocka.

Spelmässigt skulle mitt paket på datorbutiken klå ditt. Processorerna är det ingen större skillnad på (jag är mycket väl medveten om de två extra kärnorna), utan allt faller på grafikkortet... Där HD4870 X2 är bäst.

Tänkte det är bättre att låta han välja sånt tjaffs själv. Sen är ett bra moderkort aldrig fel. Och eh, jag kände bara för att slänga ihop ett par paketet. Jag sa inte att han skulle strunta i dina. Ville bara ge han lite valmöjligheter. No offense alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte det är bättre att låta han välja sånt tjaffs själv. Sen är ett bra moderkort aldrig fel. Och eh, jag kände bara för att slänga ihop ett par paketet. Jag sa inte att han skulle strunta i dina. Ville bara ge han lite valmöjligheter. No offense alltså.

No offense mot dig heller, bara påpekar skillnaderna för att Kobbe ska veta. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

No offense mot dig heller, bara påpekar skillnaderna för att Kobbe ska veta. :D

Awesome. Men ett 4870X2 eller what not är helt klart att rekommendera. Men eftersom han vill ha Vista (förmodligen Home Premium) och en skärm (förmodligen en bra) så får man skära ner lite på grafikkortet om man då inte går över 12000 som det tydligen är helt okay.

Vi får höra vad Kobbe säger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, alla paket ser bra ut. Vill ha en bra skärm men det får inte kosta för mycket. Jag är 99% säker på att jag itne komma att klocka. Jag funderar ännu på om jag behöver ett x2 grafikkort. Är det värt pengarna då? Villa ha vista home premium :D

En sak till, vad kostar montering av företaget?

Säger direkt no-no till kraftpaketet. Behöver absolut inte quad.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, alla paket ser bra ut. Vill ha en bra skärm men det får inte kosta för mycket. Jag är 99% säker på att jag itne komma att klocka. Jag funderar ännu på om jag behöver ett x2 grafikkort. Är det värt pengarna då? Villa ha vista home premium :doh:

En sak till, vad kostar montering av företaget?

Säger direkt no-no till kraftpaketet. Behöver absolut inte quad.

Ett X2 grafikkort känns rätt onödigt, om du inte vill ha ett kraftpaket så fungerar HD4850 minst lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett X2 grafikkort känns rätt onödigt, om du inte vill ha ett kraftpaket så fungerar HD4850 minst lika bra.

Eftersom jag inte överskrider hans budget direkt, varför inte ta det bästa? Ville han ha det billigare så kunde han ha satt en lägre budget från början... "Den ska klara nya och kommande spel", skrev han trots allt.

---

Edit: Nåväl, här har jag trappat ner lite på godiset så att du kan få råd med Vista och montering. Med frakt blir det 12 268:-

asdasdasd_1049215_0.jpg

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag inte överskrider hans budget direkt, varför inte ta det bästa? Ville han ha det billigare så kunde han ha satt en lägre budget från början... "Den ska klara nya och kommande spel", skrev han trots allt.

---

Sant, men ett HD4850 klarar även dom nyaste spelen och lär räcka ett bra tag till. Och X2 kort är fruktansvärt ovärt. :doh:

Edit: Såg att du körde en edit, och jag gillar paketet.

Redigerad av MyStiC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor