Jump to content

Trådlöst nätverk och stora hastighetsförluster

Kebab
 Share

Recommended Posts

OBS: Bumpad tråd. Läs sista sidan.

Hallå. Nu är det dags att skaffa sig internetabonnemang och utrustning till lägenheten vi snart ska flytta in i och min pappa har fått för sig att han vill ha trådlöst nätverk för att slippa dra sladdar både här och var.

Jag är dock lite emot det, eftersom jag gång på gång hör berättelser om hur satans mycket fortare folks internet är om de kopplar in en sladd istället för att använda det trådlösa.

Så hur ligger det till? Har jag fått allt om bakfoten eller finns det faktiskt anledning till att vara skeptisk?

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå. Nu är det dags att skaffa sig internetabonnemang och utrustning till lägenheten vi snart ska flytta in i och min pappa har fått för sig att han vill ha trådlöst nätverk för att slippa dra sladdar både här och var.

Jag är dock lite emot det, eftersom jag gång på gång hör berättelser om hur satans mycket fortare folks internet är om de kopplar in en sladd istället för att använda det trådlösa.

Så hur ligger det till? Har jag fått allt om bakfoten eller finns det faktiskt anledning till att vara skeptisk?

VAR skeptisk.

Det finns mycket som påverkar din hastghet trådlöst.

te.x

* Utrustnings kvalite? (samma märke, hastighets standard?)

* Störningar i vägen (micro, t-lösa telefoner)

* avstånd

* väggar? (betong, trä?)

Och om det bor några jämte dig så skaffa kryptering. Alltså, t-lö är inget att rekommendera om du spelar, tankar eller andra dylika saker. Men perfa för vanligt surf.

EDIT. Det finns ju dyra komponenter som gör så att internet går via el.

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på kvaliten på utrustningen samt väggar/annan elektronik i vägen...

Själv använder jag 50m kabel till min stationära, sen trådlöst till min laptop.. Standard wireless-modem från BBB, får samma hastighet på det trådlösa som med kabeln

bara drygt.. uhm.. 10 meter mellan mig och modemet, men signalen måste igenom två garderober, en vägg,ett skafferi, kyl/frys, micro, skåp och sen en vägg till och sen in i ett skåp.. Uppe på skåpet står också en trådlös telefon

Så för mig funkar det perfekt, laptopens trådlösa är nån inbyggd grej i en 5+ år gammal Dell laptop

edits: För mig har det funkat perfekt att tanka/spela/osv på.. nemas problemas

edits2: innan vi skaffade trådlöst modem använde jag en trådlös router från D-Link 3 stycken trådlösa routrar från D-Link men alla pajjade efter ett kort tag och dög inte alls (startade om, dålig signal, dålig hastighet, bajs)

Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Linksys och Belkin är ju klart bäst på marknaden. Jag använder en Linksys WERT150N som sändare och en Belkin N1 PCI-kort som mottagare. En vanlig ethernetsladd erbjuder ju upp till 100 mbit/s och trådlöst, just nu står det 270 mbit/s med 'Utmärkt' mottagning, tappar väldigt sällan kontakten och kalaset landar någonstans kring 1,5 papp.

Det beror som sagt på vilken utrustning du använder och hur mycket du prioriterar hastighet...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hastighet vet jag inte om det förändras speciellt mycket, dock vet jag många som "fryslaggar" när de spelar med trådlöst, alltså att de fastnar i ~1 sekund, sen lossnar igen, de jag vet har detta problem tycker att det är extremt jobbigt, vet dock inte hur det påverkar om man inte spelar speciellt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hastighet vet jag inte om det förändras speciellt mycket, dock vet jag många som "fryslaggar" när de spelar med trådlöst, alltså att de fastnar i ~1 sekund, sen lossnar igen, de jag vet har detta problem tycker att det är extremt jobbigt, vet dock inte hur det påverkar om man inte spelar speciellt mycket.

Hastigheten som enheterna ska kunna hålla stämmer aldrig. Säg att du har en T-lös Router 105 Mbps och ett nätverkskort 105 Mbps så kommer dom bara upp i ca 80 Mbps beroende på avstånd och störningar. För att få full hastighet måste det vara GRYMT bra situatuion (hittade inget bra ord).

Har hört att någon hade en T-lös telefon jämte sin router och en tjock vägg emellan den T-lösa datorn. Varje gång det ringde så gick internet jätte segt. Men om det kan skapa total strypning så det stannar upp i en sekund vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara för att dom inte har vett att stänga av Wireless Zero Configuration innan dom börjar spela. :wub:

Min hastighet är detsamma med kabel eller trådlöst, dock så är det ju 1 meter från min dator till modemet, men wuho

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Hej och tack för svaren. Det har blivit en liten kompromiss; eftersom jag fortfarande är rädd att förlora en massa dyrbar hastighet så ska vi dra in så routern/modemet/vad det nu är som behövs i mitt rum så jag kan använda sladd, och så låta den snart införskaffade familjelaptopen utnyttja nätverket på trådlös väg.

Då undrar jag, vad är det för prylar som behövs för att kunna ha en (1) dator trådlös och en (1) dator "fast"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för svaren. Det har blivit en liten kompromiss; eftersom jag fortfarande är rädd att förlora en massa dyrbar hastighet så ska vi dra in så routern/modemet/vad det nu är som behövs i mitt rum så jag kan använda sladd, och så låta den snart införskaffade familjelaptopen utnyttja nätverket på trådlös väg.

Då undrar jag, vad är det för prylar som behövs för att kunna ha en (1) dator trådlös och en (1) dator "fast"?

Beror ju på, men det vore smartast att anpassa routern för hastigheten på kortet i laptopen. 54 mbp/s duger till vanlig surfande, ska man spela spel och segla på de sju haven bör man ha minst 300 mbp/s.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men så en vanlig trådlös router (är det en sådan jag ska ha ens? vad är skillnaden på router, switch och modem?) har ändå vanlig nätverksladdsuttag?

Modemet har hand om internetansluningen. Rotern finns efteråt och gör det trådlöst eller flera trådar. Switch byter saker på nätverket och kopplar det till router/modem

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men så en vanlig trådlös router (är det en sådan jag ska ha ens? vad är skillnaden på router, switch och modem?) har ändå vanlig nätverksladdsuttag?

Modem: Anslutning till internet.

Router: Den enhet som ger ut IP adresser till det interna närverket så som datorerna, skrivare, nätverks hårddiskar. Router funkar oftas som en extra brandvägg också. Skillnaden mellan t-lös och vanlig är bara att Trådlös är ännu en funktion. Men dom agerar som exakt samma.

Switch: En enhet som tillåter dig att koppla mer enheter till en sladd. Men Switchar ger INTE ut IP adresser bara för vidare data till dom datorer som ska ha datat.

EDIT: Damn, hur fan missade jag Kobbes post Xo

Sry..

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

D-link går bort.

Skaffa valfri Linksys eller Netgear.

Nu kommer det säkert finnas Netgear antis på forumet, men efter att ha gått igenom tre D-link genom åren och sen införskaffat en Netgear WGR614 har det flytit på som aldrig förr. Svågern har teckning på sin iPhone överallt i huset. Med D-linkarna kunda han inte hitta ett nätverk om han inte var i samma rum. Jag har surfat på farsans laptop nere i källaren, två våningar ner från routern. PS3an hittar nätverket med 93% styrka, ett par vägger emellan. Finns även portar för sladd.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

D-link går bort.

Skaffa valfri Linksys eller Netgear.

Nu kommer det säkert finnas Netgear antis på forumet, men efter att ha gått igenom tre D-link genom åren och sen införskaffat en Netgear WGR614 har det flytit på som aldrig förr. Svågern har teckning på sin iPhone överallt i huset. Med D-linkarna kunda han inte hitta ett nätverk om han inte var i samma rum. Jag har surfat på farsans laptop nere i källaren, två våningar ner från routern. PS3an hittar nätverket med 93% styrka, ett par vägger emellan. Finns även portar för sladd.

Oj, du måste verkligen fått ett par skitroutrar, eller så är det jag som haft tur. För vi har en D-Link här hemma och den har inte krånglat någon gång. Man når den från hela huset med en laptop, jag har 100% signalstyrka från mitt rum, det är med två väggar emellan, eller flera laptops, (Vi har haft igång sex datorer som mest) min PS3:a når den perfekt. (Har inte kollat styrkan, var gör man det?) Samt att mitt PSP når den över hela huset.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, du måste verkligen fått ett par skitroutrar, eller så är det jag som haft tur. För vi har en D-Link här hemma och den har inte krånglat någon gång. Man når den från hela huset med en laptop, jag har 100% signalstyrka från mitt rum, det är med två väggar emellan, eller flera laptops, (Vi har haft igång sex datorer som mest) min PS3:a når den perfekt. (Har inte kollat styrkan, var gör man det?) Samt att mitt PSP når den över hela huset.

Jag har själv gått igenom 3 D-Links på kort tid, Sen har farsan gått igenom 2 st ute på hans kontor.. Visst dom höll lite längre än mina, kanske för att dom inte belastades lika mycket? Men täckningen sög totalt, och han förlorade signalen hela tiden. Den satt i samma rum som hans dator och han hade aldrig full signal, man kunde knappt gå nått rum bort innan det blev så kasst så man inte kunde använda det.

Nu har han en netgear och jag får in en svag signal på mitt rum, det är många rum iväg och signalen har en vägg med armerad betong att gå igenom med, ûber :)

Så imo. D-Link sucks.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor