Jump to content

ComHem-modem

The Dude
 Share

Recommended Posts

Hej GTAsajten. Jag ska flytta in i en lägenhet med ComHems tre hål i väggen och det finns bredband där fram till november efter de tidigare ägarna, fast inget modem. Jag hittar inget på comhems hemsida eller i prylbutiker ifall man kan köpa ett modem separat. Det följer ju med när man beställer men jag kommer ju inte att göra det fören i november. Alltså, vad heter denna typ av modem som man kopplar in comhems coaxial-kabel i och var kan man få tag på dem?

Sidofråga: varför kan mongona inte bara ha ett vanligt TP-uttag i väggen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej GTAsajten. Jag ska flytta in i en lägenhet med ComHems tre hål i väggen och det finns bredband där fram till november efter de tidigare ägarna, fast inget modem. Jag hittar inget på comhems hemsida eller i prylbutiker ifall man kan köpa ett modem separat. Det följer ju med när man beställer men jag kommer ju inte att göra det fören i november. Alltså, vad heter denna typ av modem som man kopplar in comhems coaxial-kabel i och var kan man få tag på dem?

Sidofråga: varför kan mongona inte bara ha ett vanligt TP-uttag i väggen?

1. Det är ett fiber modem du behöver. Alltså den internet kontakten som du har i väggen ät fiber. (Den snabbaste kabeln i dagens läge) (Comhem kör väl enna inte med Coaxial)

Du borde kunna finna ett enkelt modem i en vanlig electronik affär så som SIBA, TM, eller ONOFF.

2. Att ha TP kontakt i väggen på ett bostadhus= DYYYYRRRTTT, En TP-kabel kan max vara 100 (utan förstärkare). Förresten så är fiber snabbare.

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2. Att ha TP kontakt i väggen på ett bostadhus= DYYYYRRRTTT, En TP-kabel kan max vara 100 (utan förstärkare). Förresten så är fiber snabbare.

Nog för att jag inte är särskilt hemma i nätverksbranschen, men i mitt huvud är TP-kabel en nätverkskabel och CAT6-kablar klarar mer än 100 Mbit.

Editade bort en sak: Kom just på att du kanske menade dyrt för leverantören. ^_^

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nog för att jag inte är särskilt hemma i nätverksbranschen, men i mitt huvud är TP-kabel en nätverkskabel och CAT6-kablar klarar mer än 100 Mbit.

Editade bort en sak: Kom just på att du kanske menade dyrt för leverantören. ^_^

Nej, jag menade längd, Det var mitt fel. Jag menade 100 m, TP kablar klarar max 100 meter emellan punkt till punkt(te.x dator till dator).

Så det skulle vara omöjligt att ha TP ända till stationen från hemmet. Men Fiber kan ju sträckas kilometervis utan att behöva en förstärkare.

:o:)

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Det är ett fiber modem du behöver. Alltså den internet kontakten som du har i väggen ät fiber. (Den snabbaste kabeln i dagens läge) (Comhem kör väl enna inte med Coaxial)

Du borde kunna finna ett enkelt modem i en vanlig electronik affär så som SIBA, TM, eller ONOFF.

Jag tror jag läste att det var koaxial, men jag har ingen aning egentligen. Det är konstigt att det inte står på deras sida vilka modem som är comhem-komplatibla, och jag kan inte googla mig fram till det heller. Ska iaf ringa och prata med dem imorgon hade jag tänkt

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag praoade på en ISP så drog vi in fiber i ett hyreshus för att sen installera omkopplare o skit och dra TP-kabel till lägenheterna

Jobbigt att dra upp kablarna från källaren upp till 5'e våningen :)

TP i bostads hus! *ush* :)

Jag tror jag läste att det var koaxial, men jag har ingen aning egentligen. Det är konstigt att det inte står på deras sida vilka modem som är comhem-komplatibla, och jag kan inte googla mig fram till det heller. Ska iaf ringa och prata med dem imorgon hade jag tänkt

Jasså, Men jag har aldrig av varit med om att man använder coax i bostads hus p.g.a störnings risken. Fiber går ju på ljus och coax på magnetiska pulser (kan man säga). Men det borde inte vara någon hastighets skillnad i så fall.

Men va fuckat igentligen att inte man kan hitta fiber modem i vanliga affärer som passar :naughty:

Jaja, lycka till...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor