Jump to content

nVidia Geforce 9800GT eller ATI Radeon HD4850

SilentViper
 Share

Recommended Posts

Nu är det så att jag får min lön nästa vecka och ska köpa grafikkort och vilket ska ja ta?

nVidia Geforce 9800GT 512mb eller ATI Radeon HD4850 ATI korter har stöd för DX10 men står inge om 9800GT. Nu kommer väl alla förstås säga nVidia men frågan är vilken ger bäst prestanda i spelen dvs presterar bättre i spel. Så vitt ja vet så har HD4850 stöd för pixel shader 4.1.

Så frågan är vilket av dessa kort presterar bättre i spel?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen var det ju den där lilla detaljen med processorn som E8400 smiskar livet ur samt montering. :rolleyes:

Det luktar lite AMD-fanboy om dig.

Nejdå. Det enda jag poängterar är att sämre CPU + bättre grafikkort i det där fallet skulle ge bättre prestanda i spel - men eftersom det inte bara var det RavenE ville ha ut så gjorde han ju rätt val.

Så HD4850 ger högre FPS i spel eller? Kostar ca 1490:- på PC CITY :D

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

nVidia = lätta och bra hanterade drivrutiner.

Radeon = Som ett 1000-delars pussel att fixa drivrutiner SOM FAKTISKT FUNGERAR.

Bara för att det krånglat för dig behöver det ju inte vara så för alla. Du kanske fixade dem för länge sen, eller bara gick fel. Hur som helst finns drivrutinerna här:

http://ati.amd.com/support/driver.html

Genom en enkel navigerbar meny. Sedan är väl drivrutiner det sista man ska titta på när man skaffar ett grafikkort. Jag tar hellre ett bra som tar en timme att fixa drivisar för, än ett dåligt där jag fixar dem på fem minuter. ;)

ATi har varit ett ganska stort no-no ett tag och det kanske är det du håller fast vid, men i och med deras nya HDxx-serie så har de tagit igen på nVidia.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att det krånglat för dig behöver det ju inte vara så för alla. Du kanske fixade dem för länge sen, eller bara gick fel. Hur som helst finns drivrutinerna här:

http://ati.amd.com/support/driver.html

Genom en enkel navigerbar meny. Sedan är väl drivrutiner det sista man ska titta på när man skaffar ett grafikkort. Jag tar hellre ett bra som tar en timme att fixa drivisar för, än ett dåligt där jag fixar dem på fem minuter. ;)

ATi har varit ett ganska stort no-no ett tag och det kanske är det du håller fast vid, men i och med deras nya HDxx-serie så har de tagit igen på nVidia.

Jag vet absolutely ingenting om de nyare grafikkorten, och jag skrev bara från min synvinkel - jag skrev inte att ALLA är så. Inte ens implikationer mot det. Det var inte länge sedan jag skrev ungefär samma sak och ack så många höll med mig istället. I'm just saying.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor