Jacker Skrivet 20 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 (redigerad) Jag fick detta i min inbox på YouTube för några minuter sen: Dear Farksisten I am writing to you on behalf of a Danish production company named Strix Television A/S. We are in the middle of making a TV programme for a Danish TV-Channel TV3+, named "Talentløs" ("The Program"). During the research we have found your video on Youtube.com and we find it very funny. The reason why we are writing to you is because we would very much like to have the opportunity to show your video "Nattliv - mensvärk" in The Programme. We will of course compensate you for this and pay you a 200 dollars compensation for the rights to use it in The Program. But of course to be able to compensate you as well as get your consent to use the material we need for you to read the text below and send it back to us with your complete name, address and bank information: Strix Television A/S, do hereby have the right to use the video clip found on youtube.com belonging to me in The Programme for TV3+ and in any advertising material connected to it, world wide. The rights granted to Strix Television A/S are a possibility, but not need, for the company to show the material in The Programme up to five (5) times during a two (2) year period from mid September 2008 and the rights to stream the whole programme or parts of it up to two (2) years form mid September 2008. Strix Television A/S are not obliged to make any use of this video or exercise any of the rights granted to Strix Television A/S by this release. I guarantee that I do posses the rights to the material and that I do not interfere with third parties rights. I have read and understand the meaning of this release and do hereby give my consent for Strix Television A/S to use my material. ___________________________ Name: ____________________________________________________ Address ____________________________________ Bank information Best regards Annette Rosbach Production manager Bakgrund: I september förra året, precis efter att mensvärksflickan på TV4+ börjat spridas på nätet, var jag en av de första att lägga upp en version med engelsk text på YouTube. Den blev otroligt jävla populär, och blev "#2 most viewed (today)" tillsammans med en massa andra honor. Här är filmen: [youtube-old]vhi5F3_cPj0[/youtube-old] Så, nu vill tydligen nån dansk TV- kanal "köpa" mitt klipp. Jag kan erkänna att jag fick upp förhoppningarna om att bli 200 dollar rikare innan jag hann börja tänka. Och, ja, det verkar ju lite sådär när man tänker efter... Användaren som skickade meddelandet kallar sig faktiskt StrixTV, om det nu gör det hela trovärdigare... Hursomhelst, om ingen kan motbevisa mig så är jag 100% säker på att detta är en bedragare. Men ist för att ignorera/anmäla tänkte jag försöka ha lite kul med personen bakom det hela, och jag vill att ni ska hjälpa mig! Det ska vara seriöst trollande som håller länge. Så, vad är ett bra svar på brevet ovan? P.S, vore kul om nån kunde starta en tråd på FB om detta, de brukar ju vara experter på det hela. Jag har glömt lösenordet till mitt konto och orkar inte fixa tillbaka det eller skapa nytt... Redigerad 20 augusti, 2008 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 20 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 En kompis fick ett liknande angående ett av hans klipp på youtube. Ska höra med honom vad som hände. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 20 augusti, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 En kompis fick ett liknande angående ett av hans klipp på youtube. Ska höra med honom vad som hände. Drev han med personen? BRAINSTORMA PÅ GOTT FOLK, KOM MED IDÉER!! LET'S HAVE SOM FUN!! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 20 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 Drev han med personen? BRAINSTORMA PÅ GOTT FOLK, KOM MED IDÉER!! LET'S HAVE SOM FUN!! Det vet jag att han inte gjorde. Minns att han gick på det stenhårt. Minns inte om han berättade hur det slutade dock, ett tecken på att det är bluff i alla fall? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 20 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 (redigerad) Jag har fått ett liknande brev från Sony. Fast i det stog det att jag skulle få betala en viss summa pengar för att få ha kvar ett av mina klipp jag laddat upp, annars skulle jag bli stämd. Sant eller inte så tog jag bort mitt klipp. Men eh, vad ska dom med ditt klipp till i vilket fall? Låter skumt. Redigerad 20 augusti, 2008 av Boomer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 20 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 Påtal om Youtube, varför är mitt youtube på ryskaa? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 20 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 (redigerad) Påtal om Youtube, varför är mitt youtube på ryskaa? ... Sen när förvandlades denna tråd till en slags "Officiell YouTube-tråd"? Gör din egna tråd, istället för att snylta på denna så ska du se att det blir bättre. Redigerad 20 augusti, 2008 av Mr.Dumbom Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 20 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 Har svårt att tänka mig att ett seriöst bolag bara skulle slänga iväg ett mail bara sådär. De hade antagligen bett dig kontakta dem allt. bett om ditt nummer så att de kunde ringa dig för att diskutera köp av en av dina filmer. För det andra tror jag inte man kan sälja nått som man inte gjort själv, ungefär som att sälja en del av månen. En egen skapad film, ja, en inspelad snutt från tv, nej. =/ För det tredje så hade de inte varit sådana amatörer att de bett om dina bankuppgifter i den första kontakten de tar med deg. Nej, det luktar våt hund långa vägar... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 20 augusti, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 (redigerad) Har svårt att tänka mig att ett seriöst bolag bara skulle slänga iväg ett mail bara sådär. De hade antagligen bett dig kontakta dem allt. bett om ditt nummer så att de kunde ringa dig för att diskutera köp av en av dina filmer. För det andra tror jag inte man kan sälja nått som man inte gjort själv, ungefär som att sälja en del av månen. En egen skapad film, ja, en inspelad snutt från tv, nej. =/ För det tredje så hade de inte varit sådana amatörer att de bett om dina bankuppgifter i den första kontakten de tar med deg. Nej, det luktar våt hund långa vägar... Om du läser vad jag skrivit så ser du att jag redan vet att det är bedrägeri. Poängen med tråden är att jag vill driva med personen. Redigerad 20 augusti, 2008 av Jacker Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 20 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 (redigerad) Om du läser vad jag skrivit så ser du att jag redan vet att det är bedrägeri. Poängen med tråden är att jag vill driva med personen. Ah, läste lite snabbt som sagt. Sorry för det. Skyller på att jag var stressad av att jag bara kan surfa på internet i 30 seks intervaller och ville hinna läsa mer i forumet. Du, jag har Comhem som internetleverantör! I tre (3) j*vla dagar har jag i princip inte haft varken telefon eller internet hemma! Jag kan öppna en sida sedan går internet ner en timme c:a. Sen kan jag öppna en sida sen samma sak. Jag såg ditt inlägg två minuter efter att du postade, men kunde inte svara eftersom när jag klickade på "Add reply" så gick internet ner... Min post nu var bara en j*vla princip sak för jag VÄGRAR att vika mig för Comhems jäkla tyrani! Jag skall posta det jag skall ha postat om jag så skall posta det två veckor senare! Gaah så förbannad jag är på Comhem, skaffa aldrig det fattiga bolaget, bortsett från att internet/telefon strular konstant är det dessutom omöjligt att få tag i dem... Redigerad 20 augusti, 2008 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 20 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 ... Sen när förvandlades denna tråd till en slags "Officiell YouTube-tråd"? Gör din egna tråd, istället för att snylta på denna så ska du se att det blir bättre. Så sant, gå och dö vetja! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Nik. Skrivet 20 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 öh. är inte strix emot youtube, och försöker köpa upp det? de kanske var nått annat inte fan vet jag nått va de iaf! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 20 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 En kompis fick ett liknande angående ett av hans klipp på youtube. Ska höra med honom vad som hände. Nix, de kontaktade bara honom för att de ville veta mer om vem personen på klippet var. Tyvärr inga planer på hur du ska skoja med skojaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 20 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 $200 är nog en alldeles för liten summa, gå lite högre Pröva typ $2000 och en öl-korg, och du är allvarlig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 20 augusti, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 augusti, 2008 öh. är inte strix emot youtube, och försöker köpa upp det? de kanske var nått annat inte fan vet jag nått va de iaf! Även om Strix Television ingår i Stenbecksfären är YouTube inget de har råd med. Det kostade Google 1,62 miljarder dollar att köpa YouTube 2006. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts