Jump to content

Sjuk värme i datorn

Merkky
 Share

Recommended Posts

cwp5y3c31al1.jpg

Vanligtvis så brukar mina kärnor ligga på mellan 50-60, varför knuffas dom så högt nu och är det skadligt? Och vad kan man göra för att få ner det?

Datorn är en laptop, processorn är en Intel Core 2 Duo T5250 1,50 GHz, som förövrigt inte är särskilt gammal. Runt 4 månader fyller den nu i veckan.

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gissar på damm! Se om du kan få ut nått ur fläkten.. Annars kan du skruva upp datorn o rensa om du inte bryr dig om garantin :o

ELLER så är det sommar vilket drar upp medeltemperaturen så att det inte kyls lika bra

Fläkten är ren som få, och garantin håller jag varmt om hjärtat då mitt tangentbord gillar att lossna i vänstra hörnet, så jag ska skicka in den för att få det fixat.. :(

Och sommar är ju ett alternativ..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste passa på att fråga nu när det finns en tråd för det.

När jag känner ovanpå min dator så är den oxå ganska varm ibland. Inte JÄTTE varm, men ändå lite het.

Hur undviker man detta? Måste ju gå att få bort damm utan att öppna den?! Kan man damsuga den? Hjälper det tex om man suger på baksidan där det finns fläkthål?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag känner ovanpå min dator så är den oxå ganska varm ibland. Inte JÄTTE varm, men ändå lite het.

Hur undviker man detta? Måste ju gå att få bort damm utan att öppna den?! Kan man damsuga den? Hjälper det tex om man suger på baksidan där det finns fläkthål?

Om det sitter damm i kylflänsarna på grafikkortet och processorn gör det nog inte alls särskilt mycket. Är det en stationär eller bärbar du syftar på? :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att ditt nätagg sitter längst upp. På en av våra äldra datorer så är det nätagget som värmer upp hela åvansidan på datorn :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor