Jump to content

Tråden där vi postar häftiga filmer, bilder, etc

Jacker
 Share

Recommended Posts

Jag hänger inte med alls. Hur kommer tvåan in i bilden? Jag förstår att fem, två och ett är lika med noll. Mer än så går inte.

Om man nu löser det rent matematiskt (för jag förstår inte vad som menas med figurativ lösning och cirklar, what?????) så handlar det om att samla information och lösa ut.

(9999 = 4) -> (9 = 1)

(0000 = 4) -> (0 = 1)

(8809 = 6) -> (88 = 4) -> (8 = 2)

(2581 = ?) -> (8 = 2)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man nu löser det rent matematiskt (för jag förstår inte vad som menas med figurativ lösning och cirklar, what?????) så handlar det om att samla information och lösa ut.

(9999 = 4) -> (9 = 1)

(0000 = 4) -> (0 = 1)

(8809 = 6) -> (88 = 4) -> (8 = 2)

(2581 = ?) -> (8 = 2)

Figurativ lösning är vad jag antar syftar på förskolebarnens sätt att klarar av uppgiften. Man kollar på en siffra och ser hur många cirklar den innehåller. 0 innehåller en cirkel, 1 innehåller ingen, 2 innehåller ingen, 8 innehåller 2, osv osv.

Sedan räknar man bara ihop antalet ringar i ett tal.

Till exempel: 0880 = 6 stycken ringar.

Därav att det går så snabbt att lösa metoden när man väl kommit på den. Även om jag har svårt att tro att ett förskolebarn skulle lösa uppgiften så pass snabbt.

Att det skulle ta en timme att lösa uppgiften matematiskt är ju också rätt överdrivet sagt. Men texten är väl mest där för att stressa folk. "Men herregud! Förskolebarnen klarar det på 10 minuter!!! Jag har suttit i en halvtimme nu, men om jag klarar det snart så är jag åtminstone snabbare (bättre) än en programmerare!!! Skynda!"

Eh.. Ja.

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor