Jump to content

Build my computer!

RavenE
 Share

Recommended Posts

Ah well. Har tittat ut några datorer som är intressanta, men jag vill ändå ha fler alternativ.

Så nu vänder jag mig till er, ni som vet vilka komponenter som passar ihop och jobbar bra osv.

Krav på datorn/Vad jag ska använda den till:

Allmän surfning. (Msn, torrents, forum. Ni fattar.)

Skoljobb. (Photoshop, flash osv.)

Spel. (Inga krävande, GTA SA, Flight simulator. Möjligtvis GTA IV när det släpps. Counterstrike ibland.)

Hårddisk/-ar: Runt 320-500GB. (Ska även kunna sätta in ytterligare diskar.

RAM: 2-4GB. (Vet inte om jag ska använda Vista eller ej, får ni med det i priset så vore det nice, men det är inget krav.)

Rätt vardagliga saker alltså. Ett stort plus är om det finns HDMI-utgång på grafikkortet. Montering är också ett plus, om det inte är för dyrt.

Budget: Max 6500-7000 inkl frakt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 46
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Ja. ;)

Edit: Får se hur datorn sköter sig under tiden fram tills jag får lön, är det samma problem fram tills dess så blir det ny.

Oh, ska kolla närmare på det. En snabb koll, och det ser bra ut än så länge. :)

Om du känner för det så kan jag fixa ihop ett paket för den budget du har. Fast jag tänkte nämligen så att det är ju kul att ha lite pengar kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du känner för det så kan jag fixa ihop ett paket för den budget du har. Fast jag tänkte nämligen så att det är ju kul att ha lite pengar kvar.

Jag får mer än 7000, men jag ska lägga undan ungefär hälften till sparkontot, så ungefär 7000 får det max kosta, beroende på hur mycket jag får ut.

Men du får gärna plocka ihop om du har tid och lust med det. :)

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får mer än 7000, men jag ska lägga undan ungefär hälften till sparkontot, så ungefär 7000 får det max kosta, beroende på hur mycket jag får ut.

Men du får gärna plocka ihop om du har tid och lust med det. :)

Paket 2.

Bytte ut chassi, nätagg, minnen och la till ett trådlöst nätverkskort. Imo, så vet jag inte om det är så mycket mer värt pengarna. Men det blir mycket svalare i datorn. Det första paketet är mer eller mindre så bra som det blir om man inte vill gå över 8k.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Butiken är Inet.se, konfigurationen bifogad som bild. :o

Moderkortet är sämre, du ska inte klocka så jag förstår inte var idén med ett DS4 för 1 500 kr kommer ifrån (finns det en anledning så vill jag veta den, SCHNELL!). Det som är sämre är alltså överklockningsmöjligheterna och kylningen (som du inte behöver fläskig av när du inte ska klocka). DS4 finns dock för mycket billigare (1 222 kr) på Inet, som du kan köpa om du vill och det blir fortfarande billigare än på Komplett. DS3 har inte heller stöd för Crossfire (dubbla ATI-grafikkort), men å andra sidan valdes Nvidia i förra paketet så det spelar ingen roll.

Helt plötsligt har du 4GB minne, som är snabbare än dem i förra paketet.

Grafikkortet är mycket bättre än 8800GT, ett val jag inte kan förstå när HD4850 finns för samma pris, dock lite dyrare här på Inet. Precis som 8800GT är kylningen lite si och så, det finns olika lösningar om du vill montera själv, kan tipsa om någon sådan om intresset finns. Garantin försvinner om man monterar kylare själv (går säkert att lura dem genom att montera tillbaka gamla).

Hårddisken må vara lite sämre i mitt paket (Spinpoint T vs Spinpoint F1).

Processor, chassie och nätagg är detsamma. Trådlöst nätverkskort får du välja nåt coolt utifrån någon annans tips. :(

Frakten är billigare från Inet, de är blixtsnabba och har bättre omdömen än Komplett (Prisjakt).

post-848-1218798456_thumb.jpg

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Moderkortet är sämre, du ska inte klocka så jag förstår inte var idén med ett DS4 för 1 500 kr kommer ifrån (finns det en anledning så vill jag veta den, SCHNELL!). Det som är sämre är alltså överklockningsmöjligheterna och kylningen (som du inte behöver fläskig av när du inte ska klocka). DS4 finns dock för mycket billigare (1 222 kr) på Inet, som du kan köpa om du vill och det blir fortfarande billigare än på Komplett. DS3 har inte heller stöd för Crossfire (dubbla ATI-grafikkort), men å andra sidan valdes Nvidia i förra paketet så det spelar ingen roll.

Jag har själv bara använt DS4 och den vet jag fungerar otroligt bra. Jag föredrar att rekommenderar grejer som jag själv har testat. Enda anledningen.

Men Raven, kör på Curlys paket du.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är DS4? Jag kommer inte att klocka något, nej.

Processor, chassie och nätagg är detsamma. Trådlöst nätverkskort får du välja nåt coolt utifrån någon annans tips. :P

Trådlöst tror jag att jag skippar, har egentligen ingen användning för det, samt att det riskerar att tappa kontakten. :P

Frakten är billigare från Inet, de är blixtsnabba och har bättre omdömen än Komplett (Prisjakt).

Har bara hört bra om Inet, så det är väldigt lockande.

Hoppas allt finns kvar när jag får lön. :confused:

Tack för hjälpen, både Boomer och Curly. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är DS4? Jag kommer inte att klocka något, nej.

Trådlöst tror jag att jag skippar, har egentligen ingen användning för det, samt att det riskerar att tappa kontakten. :(

Boomer och jag valde olika modeller av moderkort, jag valde EP45-DS3 och han EP45-DS4, skillnaderna har jag redan nämnt.

Jag gillar dig för att du inte gillar trådlöst. Trodde det fanns någon mening varför Boomy valde till det. :confused:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som 8800GT är kylningen lite si och så, det finns olika lösningar om du vill montera själv, kan tipsa om någon sådan om intresset finns. Garantin

Det låter intressant. Vad jag kan se så sitter det en liten fläkt på kortet, men det kan alltså behövas kraftigare doningar?

Edit: Om det finns något grafikkort i den prisklassen som är bra, och som redan har HDMI-utgång vore det toppen. Inget måste, då det finns adaptrar för DVI-HDMI att köpa för nån hundring, men det vore ändå lite smidigare. ^_^

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter intressant. Vad jag kan se så sitter det en liten fläkt på kortet, men det kan alltså behövas kraftigare doningar?

Fläktarna som sitter på dom korten funkar, men jag rekommenderar att du byter ut den om du hittar någon som kan hjälpa dig eller om du känner att du vågar själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fläktarna som sitter på dom korten funkar, men jag rekommenderar att du byter ut den om du hittar någon som kan hjälpa dig eller om du känner att du vågar själv.

Hm, okej. Tror inte jag vågar skruva själv, men bör jag byta ut den? Är det för att förebygga värmen, eller vad? ^_^

Brukar det följa med skruvar och sånt när man monterar själv, eller köps sånt separat?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, okej. Tror inte jag vågar skruva själv, men bör jag byta ut den? Är det för att förebygga värmen, eller vad? ^_^

Brukar det följa med skruvar och sånt när man monterar själv, eller köps sånt separat?

Jag tycker inte du ska bry dig om det där nu. Det kommer att fungera bra. Men ja, man minskar värmen ganska drastiskt samt ljudnivån. Men upplever man inga problem med värmen eller ljudet så bör man låta det vara. Och som sagt, hur mycket den kommer låta eller vad temperaturerna kommer vara kan du ju inte veta förens du byggt ihop den. Så bry dig inte om det atm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, så jävla svårt att bestämma mig om jag ska köpa en färdig eller en som jag måste montera själv. :lol:

Vilket grafikkort är att föredra:

• nVidia 9500GS
  • nVidia 8800GT/GS
  • ATI Radeon HD 3650

8800GT är väldigt mycket mer kraftfullare än de andra två. GS versionen är också stark har jag hört.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor