Jump to content

Finns det en bättre för liknande pris?

BigBear
 Share

Recommended Posts

Nu är det så att jag skall ge mig in på ett område som är ganska nytt för mig, bärbara datorer. Jag har kollat runt en del på vad som finns tillgängligt men det är en djungel av olika tillverkare, modeller o prisklasser.

Skall jag köpa en stationär dator så skräddarsyr jag den själv och väljer ut dom delar jag vill ha, men när det kommer till bärbara är det inte lika enkelt (bortsett från Alienware).

Som rubriken visar har jag hittat en intressant, men vill först vara säker på att jag inte kan får mer för pengarna.

HP Pavilion dv7-1095eo

Processor: Intel® Core™2 Duo T9400 2.53 GHz

Minne: 4096 MB (2x2048 MB) DDR2

Hårddisk: 500GB (2x250GB)

Grafikkort: NVIDIA® GeForce™ 9600M GT 512 MB

Övrigt: Blu-ray, HDMI-utgång, bluetooth, minneskortläsare, webcam, fingeravtrycksläsare etc.

Priset ligger på ca. 13 000 kr.

Funderade tidigare på en Sony Vaio, men det verkar vara lite sämre grejjer för samma pengar där.

Storleken skall vara 17"

Nå? Gör jag rätt köp eller kan jag göra ett bättre för samma peng?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Komponenterna ser ju grymt bra ut, men jag tycker att du gör fel i att köpa en 17" med 1440x900-upplösning. Vi har en sån i köket (Asus G2) och den kan man knappt kalla bärbar alltså. Med den upplösningen blir det inte snyggt på 17" heller imo.

Vad kan då vara en lämplig storlek om man behöver en stor skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju upplösningen som räknas (om man inte har synfel), så 15" på den upplösningen eller 17" med typ 1920x1200.

Jo, du har rätt när det gäller upplösningen och nu blev det fan inte lätt här. Kollat runt igen o plockat fram en jämförelse mellan DV7-1095 & Vaio FW11M, Vaio har mindre skärm men högre upplösning men resten är sämre med den datorn. Samma pris på båda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samma dator utan blu-ray och webkamera tex skulle vara mycket billigare. ÄR det någon som använder den inbygda webkameran? Blu-ray, inte särskillt stor chans att du någonsin kommer använda det

Precis, Blu-ray är inget jag inte kommer ha användning för, men det går inte att välja bort på dom datorerna jag kollat på. Det enda jag vill ha är en bra processor, ett bra grafikkort, någorlunda stor hårddisk, en inte allt för liten skärm och med hög upplösning och maxpris på 14-15.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ifall de finns med spanskt tangentbord så är det lika många knappar, bara att välja språk i datorn. Det får man göra om man köper MacBook i usa.

Finns engelska, tyska & franska.

Aja, får se hur jag löser det här, det blir inte lätt. Får tacka för den hjälp jag fått iaf

Nu lutar det åt Dell XPS, lågt pris plus konfiguration á la Alienware

Redigerad av BigBear
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur snabba är minnerna och processorn då? Processorn kanske ligger på 800MHz men om minnena ligger på mindre så sänks allt till det. Flaskhals alltså. Och skärmen, 17" på 1440x900? Jag har en 15" på min med 1920x1440 eller nått sånt. Vad är det för hastighet på hårddiskarna då? 7200 är att föredra, hellst mer fast då kan livslängden bli lidande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur snabba är minnerna och processorn då? Processorn kanske ligger på 800MHz men om minnena ligger på mindre så sänks allt till det. Flaskhals alltså. Och skärmen, 17" på 1440x900? Jag har en 15" på min med 1920x1440 eller nått sånt. Vad är det för hastighet på hårddiskarna då? 7200 är att föredra, hellst mer fast då kan livslängden bli lidande.

Nu lutar det åt en Dell XPS M1710

Spec.

Intel® Core™ 2 Duo T7400 (2,16 GHz, 667 MHz FSB, 4 MB L2-cache)

17-tums UltraSharp™ widescreen WUXGA (1920x1200) TrueLife™

nVidia® GeForce™ Go 7900 GTX 256 MB DDR3

4 096 MB 667MHz DDR2 SDRAM, dubbla kanaler [2x2048]

320GB Serial ATA (5400RPM)

Ang. upplösningen hittar jag ingen högre än 1920x1200 med 17", finns dock samma upplösning på 15,4". Får kolla vidare..

Shit, det här är inte lätt. Skulle vara tacksam om någon kunde hitta någon med liknande specifikationer som ovan fast 15" (med hög upplösning) för liknande pris (15k).

Redigerad av BigBear
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu lutar det åt en Dell XPS M1710

Spec.

Intel® Core™ 2 Duo T7400 (2,16 GHz, 667 MHz FSB, 4 MB L2-cache)

17-tums UltraSharp™ widescreen WUXGA (1920x1200) TrueLife™

nVidia® GeForce™ Go 7900 GTX 256 MB DDR3

4 096 MB 667MHz DDR2 SDRAM, dubbla kanaler [2x2048]

320GB Serial ATA (5400RPM)

Ang. upplösningen hittar jag ingen högre än 1920x1200 med 17", finns dock samma upplösning på 15,4". Får kolla vidare..

Shit, det här är inte lätt. Skulle vara tacksam om någon kunde hitta någon med liknande specifikationer som ovan fast 15" (med hög upplösning) för liknande pris (15k).

www.zepto.se

Länk till kommentar
Dela på andra sidor