Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag läste i tidningen i morse att man planerar att skicka Sveriges bästa pansarvagnar till Gotland, och frågan "hur flyttar man lättast pansarvagnar över långa avstånd?" slog mig. Någon som vet?

Vad ska de hit med stridsvagnar för? <_<

------------------------------

Om en tvättmaskin och en diskmaskin möter varandra i strid, vem vinner?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska de hit med stridsvagnar för? <_<

Regeringen lägger om försvarspolitiken. Nedläggningar av arméförband stoppas. Istället ökar numerären på markstridskrafterna genom en ny reserv. Gotland militariseras åter genom att Sveriges modernaste stridsvagnar sänds dit.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2586487.svd

Finns mer info om omorganisationen i denna med god grund kritiska artikel.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska de hit med stridsvagnar för? :P

------------------------------

Tvättmaskin lätt. Trumman där inne kommer mangla ner diskmaskinen som i princip bara har hållare där man lägger talrikar och dyl. YEA!

--

När en stjärna faller, vad händer egentligen? Antar att våran sol är en stjärna med, skulle den princip kunna börja 'falla' när som helst? <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tvättmaskin lätt. Trumman där inne kommer mangla ner diskmaskinen som i princip bara har hållare där man lägger talrikar och dyl. YEA!

--

När en stjärna faller, vad händer egentligen? Antar att våran sol är en stjärna med, skulle den princip kunna börja 'falla' när som helst?<_<

http://sv.wikipedia.org/wiki/Meteor

Det som egentligen händer är att en meteor faller in i atmosfären och får det att se ut som att en stjärna "faller", p.g.a. att meteoren kolliderar med luften innanför atmosfären.

Så nej, jag tror inte att solen kan "falla" när som helst, om överhuvudtaget. Den kommer snarare att sprängas eller något sådant om X antal miljoner år.

Redigerad av Bebben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När en stjärna faller, vad händer egentligen? Antar att våran sol är en stjärna med, skulle den princip kunna börja 'falla' när som helst?<_<

Kollade upp det där när jag för första gången såg ett för några veckor sedan, och det är ett lite missvisande namn - det är inte stjärnor, utan alla slags rymdiga objekt som faller inom vår atmosfär och brinner upp.

Vad Bebben sade!

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Diskmaskinen borde vinna på grund av dess roterande "klingor" ( <_< ) och väldigt frätande diskmedel. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Diskmaskinen borde vinna på grund av dess roterande "klingor" ( <_< ) och väldigt frätande diskmedel. :P

Please, brotha' - det värsta det "frätande" diskmedlet kan göra mot den solklare vinnaren tvättmaskinen är göra den lite renare. Tro mig, du vill inte bråka med en trumma som går i 1600 v/min!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Please, brotha' - det värsta det "frätande" diskmedlet kan göra mot den solklare vinnaren tvättmaskinen är göra den lite renare. Tro mig, du vill inte bråka med en trumma som går i 1600 v/min!

Hålet till trumman är så litet att den omöjligt kan åsamka någon som helst skada på en så stor, kvadratisk diskmaskin. <_< En diskmaskins snurrarmar kan emellertid (med lite tur) ge tvättmaskinen riktigt fula repor i lacken!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv tror att en diskmaskin skulle med sin lucka kunna skada tvättmaskinen ganska mycket, och tvättmaskinen kan inte göra något åt saken. Skulle vara om tvättmaskinen får in diskmaskinens hörn inuti och drar på, eller puttar på med sin lucka, men den är nog rätt svag i jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När en artist stage-dive:ar, hur tar han sig då tillbaka till scenen? Är det publiken som för honom tillbaka, eller släpps han ner någonstans helt random så han får ta sig tillbaka helt på eget bevåg?

Jag själv tror att en diskmaskin skulle med sin lucka kunna skada tvättmaskinen ganska mycket, och tvättmaskinen kan inte göra något åt saken. Skulle vara om tvättmaskinen får in diskmaskinens hörn inuti och drar på, eller puttar på med sin lucka, men den är nog rätt svag i jämförelse.

Det bör visserligen tilläggas att tvättmaskiner är riktiga jädra tungviktare; uppemot en 70-80 kilo jämfört med en diskmaskins ~20. Fast diskmaskinen kanske är kvickare i sidled. :hmm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får man köpa alkoholfri öl om man är under 18år?

Vem som helst får köpa upp till 2,25 om jag minns rätt, men många butiker har en policy mot försäljning av all alkoholhaltig dryck till minderåriga.

edit. Läste fel. Om den är alkoholfri så ska det ju inte finnas några problem. Följdfråga; kan man köpa det på systemet som minderårig?

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vem som helst får köpa upp till 2,25 om jag minns rätt, men många butiker har en policy mot försäljning av all alkoholhaltig dryck till minderåriga.

edit. Läste fel. Om den är alkoholfri så ska det ju inte finnas några problem. Följdfråga; kan man köpa det på systemet som minderårig?

Jag har inte svaret, men vet i alla fall att det finns skyltar på systemet där det står att man måste vara minst 20 år för att handla där (vilket bör innefatta alla produkter).

Redigerad av Tackleberry
Länk till kommentar
Dela på andra sidor