Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Går det att skriva någon utförlig förklaring för varför minus har övertaget när ett positivt tal multipliceras med ett negativt (och vice versa)? Är det bara så? Matematiska lagar? Är universum negativt laddat? Är matematiken mer negativ än positiv? Hur länge håller det om man vänder på på regeln, om det går?

Menar förstås inte 3*-2 (:teehee:) utan regeln "+ * - = -"

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Går det att skriva någon utförlig förklaring för varför minus har övertaget när ett positivt tal multipliceras med ett negativt (och vice versa)? Är det bara så? Matematiska lagar? Är universum negativt laddat? Är matematiken mer negativ än positiv? Hur länge håller det om man vänder på på regeln, om det går?

Det har jag också funderat på väldigt länge faktiskt. Bra att du frågade! :teehee:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Menar förstås inte 3*-2 (:naughty:) utan regeln "+ * - = -"

Kanske förklarar varför jag blir så negativt laddad efter att ha suttit med näsan i matteboken i två timmar -_-

Fy fan vad jag är usel på skämt :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför krymper alltid alla t-shirtar jag köper efter första tvätten? Är det så för alla? Är det oundvikligt? Eller suger min morsa på att tvätta?

Tvätta i 30 grader och det krymper något så minimalt så det knappt märks.

EDIT: Och aldrig torktumla. Torktumla = bad.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Menar förstås inte 3*-2 ( :naughty: ) utan regeln "+ * - = -"

Utförlig och utförlig.

Om du är skyldig en person hundra kronor, sen blir du skyldig honom hundra till, då kan du ju självklart inte bli kvitt, eller hur?

Multiplicerar du något med något du inte har, kan du ju inte få mer av det du har, amirite?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag har ett problem. När jag laddar upp ett klipp på YT med musik i så kommer det ett medelande om att låten är licensierad och att ljudet har tagits bort. Det konstiga är att i en utav mina filmer så har jag en Metallica låt som är helt ok att använda enligt YT, men i en annan så har jag en Joe Walsh låt som inte är ok att använda! Vad är det här? Går det att komma runt på något sätt? Folk slänger ju upp "10 best songs ever" listor hela tiden med licensierad musik!

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag har ett problem. När jag laddar upp ett klipp på YT med musik i så kommer det ett medelande om att låten är licensierad och att ljudet har tagits bort. Det konstiga är att i en utav mina filmer så har jag en Metallica låt som är helt ok att använda enligt YT, men i en annan så har jag en Joe Walsh låt som inte är ok att använda! Vad är det här? Går det att komma runt på något sätt? Folk slänger ju upp "10 best songs ever" listor hela tiden med licensierad musik!

Det handlar om vilket skivbolag som äger rättigheterna (vissa är girigare än andra). Ibland (ytterst sällan) har man tur och slipper få sina filmer tystade, kanske är det som har hänt dig. :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sålde nyligen en grej på Tradera och de pratade om annonskostnader; hur betalar jag de här sakerna? Skickar de faktura med krav på fyra kronor eller? Jag har inte fått mail med instruktioner och nåt brev har jag inte fått vad jag vet.

Du får ett stycke faktura på mailen såsmåningom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sålde nyligen en grej på Tradera och de pratade om annonskostnader; hur betalar jag de här sakerna? Skickar de faktura med krav på fyra kronor eller? Jag har inte fått mail med instruktioner och nåt brev har jag inte fått vad jag vet.

Om du loggar in så kan du klicka på "Mina fakturor" eller nått. Där ser du allt som skall betalas. Men det är först när kostnaden gått upp till minst 50:- som en faktura skapas. Innan dess kan du inte betala.

Oroa dig inte, det skickas ett mail till dig när en faktura skapats. =)

Edit: Det skickas ingen faktura till dig. Du får betala genom internet bank, via aoutogiro eller, som de flesta gör, genom www.payson.se

Det finns tom. en länk bredvid din faktura. "Betala nu" klcikar du där länkas du direkt till Payson.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Om du loggar in så kan du klicka på "Mina fakturor" eller nått. Där ser du allt som skall betalas. Men det är först när kostnaden gått upp till minst 50:- som en faktura skapas. Innan dess kan du inte betala.

Oroa dig inte, det skickas ett mail till dig när en faktura skapats. =)

Edit: Det skickas ingen faktura till dig. Du får betala genom internet bank, via aoutogiro eller, som de flesta gör, genom www.payson.se

Det finns tom. en länk bredvid din faktura. "Betala nu" klcikar du där länkas du direkt till Payson.

Ok, så jag kan alltså inte betala dem än, utan först när det blir upp till 50 kr? Hur gör de då med folk som skapar konton, säljer saker och sedan inte kommer tillbaka igen? Eller folk som skapar nya konton för att slippa komma upp i 50 kr?

EDIT:

Ny fråga. Hur mycket finns det med Mupparna? Jag har hittat fem säsonger från 1976-1980 och två säsonger från 1996 och 1997, men så finns det väl en himla massa filmer också? En julfilm, bland annat, och två pilotavsnitt. Finns det nåt mer?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så jag kan alltså inte betala dem än, utan först när det blir upp till 50 kr? Hur gör de då med folk som skapar konton, säljer saker och sedan inte kommer tillbaka igen? Eller folk som skapar nya konton för att slippa komma upp i 50 kr?

EDIT:

Ny fråga. Hur mycket finns det med Mupparna? Jag har hittat fem säsonger från 1976-1980 och två säsonger från 1996 och 1997, men så finns det väl en himla massa filmer också? En julfilm, bland annat, och två pilotavsnitt. Finns det nåt mer?

Vet inte, under 50 tar de inte betalt.

Man kan bara skapa ett konto. Man måste skriva in namn telefonnummer och adress. Skulle man lyckas ha två konton permbannas man när det upptäcks.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor