Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Kan bensin man har i en dunk bli gammal? Vad händer med bensin om man låter det stå?

Finns en gammal båtmotor på landstället som stått med bensin i tanken en längre tid, och den bensinen hade blivit helt brun av rost så allt såg ut som en geggasörja. Antar att samma sak händer om bensin står i en metalldunk en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bensin man ahr i en dunk bli gammal? Vad händer med bensin om man låter det stå?

Ja det kan den, en teori som jag har är att oktantalet minskar jävligt snabbt även om dunken är försluten (hur vet jag inte, magi antar jag), hittade en dunk typ 10 årig bensin och använde för att elda med och det brann som typ tändvätska, värdelöst alltså..

Hm, interesting facts i've found: Bensin som står i tätslutande kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. Problemet med lagring av bensin är dock att kärlet oftast inte är tätslutande t.ex en båttank/gräsklippartank/biltank. Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanet är till för att man skall kunna få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända bensinen. Alltså, det som händer med 'gammal' bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej.

Curly: Jaså, hehe, fel av mig då =)

Redigerad av chucky.swe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

enbart? inte ens chans

Nej, men till stor del. Plus tygpartiklar och annat:

Dust in homes, offices, and other human environments consists of human skin cells, plant pollen, human and animal hairs, textile fibers, paper fibers, minerals from outdoor soil, and many other materials which may be found in the local environment.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan den, en teori som jag har är att oktantalet minskar jävligt snabbt även om dunken är försluten (hur vet jag inte, magi antar jag), hittade en dunk typ 10 årig bensin och använde för att elda med och det brann som typ tändvätska, värdelöst alltså..

Hm, interesting facts i've found: Bensin som står i tätslutande kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. Problemet med lagring av bensin är dock att kärlet oftast inte är tätslutande t.ex en båttank/gräsklippartank/biltank. Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanet är till för att man skall kunna få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända bensinen. Alltså, det som händer med 'gammal' bensin är att motorn blir svårstartad och inget annat. Effekten påverkas ej.

Curly: Jaså, hehe, fel av mig då =)

hmm,jaa, låter ju logiskt. Dunken vi har ju enbart stått sedan sommaren och i en jeepdunk så det borde kanske vara lungt. Man borde alltså tanka ny bensin när man ska starta tex skotern efter sommaren. Något lärde man ju sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något smidigt program att ta backup på iPoden med?

Den har kraschat tre gånger nu, så börjar bli lite segt att få sitta och sortera ut musik hela tiden.

Tja, du kan välja att synka den med ditt iTunes-bibliotek, eller enskilda spellistor i ditt bibliotek, istället för att sköta all överföring manuellt. Så om iPoden kraschar, men du fortfarande har dina synkade spellistor, kommer alla låtar du har i dem kopieras till iPoden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor