Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

En sak jag tänkt på litegrann.

När jag t.ex. läser en bok så tänker jag ju orden i huvudet. Men om jag försöker höra "rösten" i huvudet som det låter när jag läser så kan jag inte riktigt komma fram till något. Jag kan helt enkelt inte "sätta en röst på mina tankar" om man säger så.

Blir det så för alla? Skulle vara intressant att veta om någon har en röst som de tänker med. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, läs ovan.

Hmm. Men om man moddar planet extremt mycket borde det ju gå. :naughty:

Som sagt går det inte att att bara åka rakt upp, då kommer man att ramla tillbaka.

Bara för att det är rymden betyder det inte att det inte finns krafter som påverkar på en kropp. Kroppen måste ha en hastighet runt jorden om den ska stanna kvar (eller ännu snabbare hastighet för att lämna jorden); centripetalkraft.

Det där förstår jag, jag har trots allt spelat Space Shuttle Mission.

edit: Jag tror inte att du har förstått att tyngdlöshet kring en himlakropp sker i samband med att kroppen man färdas med är i ett jämläge mellan att "dras in" mot jorden, samt att "slungas iväg" på samma sätt som när du svingar ett rep. Bara för att det är rymden betyder det inte att alla föremål inte påverkas av några krafter. Är man i rymden påverkas man fortfarande i olika grad av mikrogravitation.

Det är i stort sett samma princip som de här ryska planen som faller så snabbt så att man upplever tyngdlöshet, det faller alltså snabbare än ~9.82 ms/s mot jorden, men det här är i mycket större skala.

Astronauterna i ISS är till synes "tyngdlösa" pga. detta jämviktsläge, på runt 400 km höjd i en omloppsbanehastighet på runt 27,000 km/h.

Dock kan man i sammanbindningslinjen mellan de två himlakropparna (där krafterna mer eller mindre tar ut varandra, mitt ute i rymden mellan jorden och månen alltså) kalla det i det närmaste påverksanslöst.

Egentligen bör man inte besvara frågan då det inte går, du kan inte få någon acceleration i rymden med vanliga jetmotorer. Låt oss snarare säga att det finns syre i rymden hela vägen till månen.

Ett flygplan färdas väl i cirkus 900 km/h. Avståndet är givetvis olika till månen, men i runda slängar 380,000 km.

S=VT

S/V=T

380,000,000 meter/ 250 meter per sekund = 1,520,000 sekunder ~ 18 dagar.

18 dagar... Inte så mycket ändå.

Tack för svaren och förklaringarna, dina rymdkunskaper är minst sagt imponerande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm. Men om man moddar planet extremt mycket borde det ju gå. :naughty:

Tack för svaren och förklaringarna, dina rymdkunskaper är minst sagt imponerande.

Då skulle man nog inte kunna kalla det ett flygplan längre. Det är extrema krafter som verkar på en rymdfarkost, och man kan inte använda vilken design som helst, speciellt inte ett flygplan designat för färder under ljudets hastighet (det skulle slitas sönder av krafterna).

Som ett exempel skulle den amerikanska rymdfärjan (som snart ska pensioneras) slitas i stycken om man förlängde dess Solid Rocket Boosters med endast 5 centimeter vid högre hastigheter. Det är hårfin ingenjörskonst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag t.ex. läser en bok så tänker jag ju orden i huvudet. Men om jag försöker höra "rösten" i huvudet som det låter när jag läser så kan jag inte riktigt komma fram till något. Jag kan helt enkelt inte "sätta en röst på mina tankar" om man säger så.

Blir det så för alla? Skulle vara intressant att veta om någon har en röst som de tänker med. :naughty:

Alla i min klass mobbar mig för att jag läser så evinnerligt sakta; en instruktionstext kan ta upp emot dubbelt så lång tid för mig som för de snabbaste. Att jag läser så sakta beror alldeles säkert på att jag MÅSTE läsa orden högt i huvudet (med en röst, som du säger) annars förstår jag dem inte..

Mina tankar däremot har ingen röst, utan som sagt bara när jag läser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Jag skulle behöva översätta en arabisk text till svenska. Detta kan ju göras via google translate, men nu är det så att texten är skriven med vårat "svenska" alfabet. och det verkar google translate inte fatta. Alltså behöver jag bara omvandla texten till ett arabiskt alfabet. Finns det nån sida lik google translate som det går göra denna omvandlingen eller finns det rent av nån liten smutsig arab här på forumet som kan hjälpa? :naughty:

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpa aktier i SAAB, som med stor sannolikhet kommer läggas ner ifall dom inte hittar nån köpare?

Lätt. Det räcker med att de går upp tillfälligt för att man skall göra en fetingvinst.

Det är ju när det går som sämst som man skall pumpa in pengar i aktier.

Helt illrelevant om företaget går omkull längre fram.

Om någon köper saab så kommer aktien att stiga, i alla fall tillfälligt. Köp nu, sälj så fort det höjs.

Någon kommer att köpa saab, det är jag övertygad om. men i det långa loppet kommer nog saab inte klara sig.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir det så för alla? Skulle vara intressant att veta om någon har en röst som de tänker med. :cry:

Samma för mig, sitter för tillfället på praktiken och håller på med konton där jag blir tvungen att läsa en hel del, jag tänker bara orden, det blir inte direkt nån "röst" för mig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lätt. Det räcker med att de går upp tillfälligt för att man skall göra en fetingvinst.

Det är ju när det går som sämst som man skall pumpa in pengar i aktier.

Helt illrelevant om företaget går omkull längre fram.

Om någon köper saab så kommer aktien att stiga, i alla fall tillfälligt. Köp nu, sälj så fort det höjs.

Någon kommer att köpa saab, det är jag övertygad om. men i det långa loppet kommer nog saab inte klara sig.

Ska du köpa någotså skulle jag vilja tipsa om SSAB.

Och kasta för fan inte in pengar i något du har nollkoll på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du köpa någotså skulle jag vilja tipsa om SSAB.

Och kasta för fan inte in pengar i något du har nollkoll på.

Har sett det namnet med. Vad är det för företag?

Haha nej, det har du helt rätt i. Har lite pengar över denna månaden bara, och tänkte att jag kanske kunde tjäna en hacka eller två. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha nej, det har du helt rätt i. Har lite pengar över denna månaden bara, och tänkte att jag kanske kunde tjäna en hacka eller två. :cry:

Vad ska man kalla det? Det är iallafall staten som äger det och dom handlar med stål som lkab levererar en hel del av.

@ Wiki

SSAB, egentligen SSAB Svenskt Stål AB, är en stålkoncern som idag är Nordens största tillverkare av handelsstål. SSAB bedriver främst produktion i Luleå, Borlänge, Oxelösund och Finspång, och har sitt huvudkontor i Stockholm. År 2005 hade SSAB cirka 9 400 anställda. Man producerar cirka 3,9 miljoner ton malmbaserat råstål per år (2003). Masugnar finns i Luleå och Oxelösund. SSAB:s huvudprodukter är tunnplåt (tillverkas av SSAB Tunnplåt i Borlänge och Luleå) samt grovplåt (tillverkas av SSAB Oxelösund) med inriktning på höghållfast konstruktions- och slitstål

Redigerad av chucky.swe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag menar är, att du verkar saknar ganska grundläggande kunskaper om aktieköp.

Skulle jag vara du skulle jag köpa fonder. Då har du någon som förvaltar och ser över dem, du slipper alltså grovjobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska man kalla det? Det är iallafall staten som äger det och dom handlar med stål som lkab levererar en hel del av.

@ Wiki

SSAB, egentligen SSAB Svenskt Stål AB, är en stålkoncern som idag är Nordens största tillverkare av handelsstål. SSAB bedriver främst produktion i Luleå, Borlänge, Oxelösund och Finspång, och har sitt huvudkontor i Stockholm. År 2005 hade SSAB cirka 9 400 anställda. Man producerar cirka 3,9 miljoner ton malmbaserat råstål per år (2003). Masugnar finns i Luleå och Oxelösund. SSAB:s huvudprodukter är tunnplåt (tillverkas av SSAB Tunnplåt i Borlänge och Luleå) samt grovplåt (tillverkas av SSAB Oxelösund) med inriktning på höghållfast konstruktions- och slitstål

Jupps! Skulle dock själv inte våga köpa aktier därifrån, kan ju vara värt och så men de kommer troligtvis att dra ner produktionen och sparka folk till sommaren och så!

Kan bensin man ahr i en dunk bli gammal? Vad händer med bensin om man låter det stå?

Vart kommer damm ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor