Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Henk: Jag skulle vilja se dig lära dig mandarin. Sen skulle du inte vara så hård mot dessa asiater. Ett Ö, som du tar som en självklarhet är något dom aldrig hört innan. Kinesiskan har flera olika uttal på samma tecken, vilket vi inte har. Beroende på hur du uttalar tecknet så betyder det helt skilda saker.

Jag är väl inte direkt hård mot dem, jag bara tycker det är skumt att man inte kan låta bli att använda tungan för att åstadkomma ett läte. Bokstaven Ö är egentligen inte svår att åstadkomma, då man inte använder tungan alls. Möjligen att man behöver forma läpparna något för att bilda en cirkel, men att jämföra det med att jag skulle lära mig mandarin är överdrivet. Hör du ett konstigt ljud från antingen ett djur eller ett objekt är det inte svårt att härma. Du kanske inte är fantastisk på att härma en älgko, men jag är övertygad om att du skulle kunna lyckas låta ganska likt efter en halvtimmes träning med instruktioner från en älgkohärmarexpert (läs "Ö-uttalarexpert", dvs svensk).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väl inte direkt hård mot dem, jag bara tycker det är skumt att man inte kan låta bli att använda tungan för att åstadkomma ett läte. Bokstaven Ö är egentligen inte svår att åstadkomma, då man inte använder tungan alls. Möjligen att man behöver forma läpparna något för att bilda en cirkel, men att jämföra det med att jag skulle lära mig mandarin är överdrivet. Hör du ett konstigt ljud från antingen ett djur eller ett objekt är det inte svårt att härma. Du kanske inte är fantastisk på att härma en älgko, men jag är övertygad om att du skulle kunna lyckas låta ganska likt efter en halvtimmes träning med instruktioner från en älgkohärmarexpert (läs "Ö-uttalarexpert", dvs svensk).

Du behöver inte lära dig hela språket, men att anta att en asiat ska kunna uttala Ö när dom aldrig hört det innan är att hård dra. Det är ju samma som om du skulle lära dig ett par tecken och kunna uttala dom på alla olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det teoretiskt möjligt att flyga ett flygplan till månen?

Jag är ingen astrofysiker (duh), men eftersom de (flygplan) kan hålla sig i luften tack vare att det bildas ett undertryck av luft ovanför vingen som 'lyfter' planet uppåt, kan jag inte se hur ett flygplan skule kunna flyga någonstans där det inte finns någon luft.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om ett flygplan skulle lyckas "bryta" sig igenom ozonen eller vad fan det heter (gränsen mellan jorden och rymden), och hålla en spikrak kurs mot månen, då kan ju faktiskt ett flygplan köra i säg, t.ex. två km/h och ta sig ända fram till månen ?

Månen är ju fortfarande inom jordens gravital pull så det krävs ju rätt kraftiga motorer för att motarbeta tyngdkraften från jorden och ta sig till månen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Månen är ju fortfarande inom jordens gravital pull så det krävs ju rätt kraftiga motorer för att motarbeta tyngdkraften från jorden och ta sig till månen.

Mjo, men ju tyngre föremål, desto större gravitational pull är det, och månen har rätt stor massa jämfört med ett flygplan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Det går aldrig, aldrig, att få upp något i rymden utan flerstegsprincipen (släppa av död vikt) med dagens teknik.

2: Ett flygplan utan höghastighetsraketmotorer som har egenförsörjning av syre (flytande syre i vätskebaserade raketmotorer, raketer med fast bränsle har syre bundet i materialet) kan inte ta sig genom atmosfären. En vanlig jetmotor förlitar sig på att det finns syre omkring den hela tiden till förbränningen. Det finns dock vissa flygplan som kan ta sig till yttersta gränsen av atmosfären där det fortfarande finns lite syre.

3. Man kan inte åka rakt upp igenom atmosfären, man åker i princip till slut vertikalt med jorden för att lägga sig i en passande omloppsbana (~28,000 km/h på 185 km höjd, det kan inte ett flygplan komma upp i what so ever) innan man sedan accelererar tillräckligt mycket för att komma ifrån jordens gravitation i en bana mot månen (~39,000 km/h...).

4. Man kan aldrig få en exakt bana mot månen, man behöver göra kursändringar under vägen mot stjärnkartor.

5. Plankonstruktionens egenfrekvens skulle slita sönder det i miljoner bitar om man nu skulle uppnå kriterierna för att komma upp i rätt hastighet.

6. Den största raketen (Saturn V) som har skickats till månen vägde från start 3,038,500 kg. En typisk Boeing 737 väger som mest runt 70,000kg vid start.

Det som väl skickades till månens omloppsbana (stegprincip...) vägde bara 45,000 kg (command module+lunar module), vilket bara är 1,5% av startvikten. Det är mindre än vad en 737 väger.

En Saturn V-raket har drygt 33MN i första steget, och sedan drygt 5MN i det andra steget till en högre omloppsbana. En 737 har totalt drygt 200 kN (0.2 MN) i sina två jetmotorer.

Maximal rekommenderad flyghöjd för en 737 är 12 km. 100 km räknas som rymden.

7. Hur ska den stanna?

8. Total mängd bränsle i Saturn V var 2,551,457 kg, en 737 tar runt 24,000 kg.

Alltså... ni fattar.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alright, tack för svaren. Bara man uppgraderar flygplansmotorerna lite grann går det bra, kan man säga.

Jag är ingen astrofysiker (duh), men eftersom de (flygplan) kan hålla sig i luften tack vare att det bildas ett undertryck av luft ovanför vingen som 'lyfter' planet uppåt, kan jag inte se hur ett flygplan skule kunna flyga någonstans där det inte finns någon luft.

Mmm, det där tänkte jag också på men om man väl lyckas komma ut i rymden kan man ju hrm... "sväva" och om man då har en jävla helsikes tur kanske planet svävar ända till månen. Think about it.

--

Om vi leker med tanken att man KAN flyga till månen med vanligt jetplan - hur länge skulle det ta?

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alright, tack för svaren. Bara man uppgraderar flygplansmotorerna lite grann går det bra, kan man säga.

Nej, läs ovan.

Mmm, det där tänkte jag också på men om man väl lyckas komma ut i rymden kan man ju hrm... "sväva" och om man då har en jävla helsikes tur kanske planet svävar ända till månen. Think about it.

Som sagt går det inte att att bara åka rakt upp, då kommer man att ramla tillbaka.

Bara för att det är rymden betyder det inte att det inte finns krafter som påverkar på en kropp. Kroppen måste ha en hastighet runt jorden om den ska stanna kvar (eller ännu snabbare hastighet för att lämna jorden); centripetalkraft.

edit: Jag tror inte att du har förstått att tyngdlöshet kring en himlakropp sker i samband med att kroppen man färdas med är i ett jämläge mellan att "dras in" mot jorden, samt att "slungas iväg" på samma sätt som när du svingar ett rep. Bara för att det är rymden betyder det inte att alla föremål inte påverkas av några krafter. Är man i rymden påverkas man fortfarande i olika grad av mikrogravitation.

Det är i stort sett samma princip som de här ryska planen som faller så snabbt så att man upplever tyngdlöshet, det faller alltså snabbare än ~9.82 ms/s mot jorden, men det här är i mycket större skala.

Astronauterna i ISS är till synes "tyngdlösa" pga. detta jämviktsläge, på runt 400 km höjd i en omloppsbanehastighet på runt 27,000 km/h.

Dock kan man i sammanbindningslinjen mellan de två himlakropparna (där krafterna mer eller mindre tar ut varandra, mitt ute i rymden mellan jorden och månen alltså) kalla det i det närmaste påverksanslöst.

Om vi leker med tanken att man KAN flyga till månen med vanligt jetplan - hur länge skulle det ta?

Egentligen bör man inte besvara frågan då det inte går, du kan inte få någon acceleration i rymden med vanliga jetmotorer. Låt oss snarare säga att det finns syre i rymden hela vägen till månen.

Ett flygplan färdas väl i cirkus 900 km/h. Avståndet är givetvis olika till månen, men i runda slängar 380,000 km.

S=VT

S/V=T

380,000,000 meter/ 250 meter per sekund = 1,520,000 sekunder ~ 18 dagar.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor