Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Får man fråga varför du undrar? Läser du Företagsekonomi A? :D

Nope, inte än! Läser informations-och kommunikationsteknologi :innocent: Fick en läxa från läraren då han var tvungen att vara borta, handlar om ett installations-företag och hur man sköter det, hur man kan sköta det och vad det innehåller, typ ^_^

Edit: Kursen heter dock TEI1204 - Lokala datanät, så.. hmm... :)

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som fått för mig det eller finns det en tråd i MGF där man postar låtar som låter likadant som varandra? Samma riff, etc. Har hittat några exempel som vore kul att posta.

--

Hur gjorde man förr (och nu, I guess) på LP-skivor när man ville ha slutet på en låt som fadade in på nästa? På CD-skivor kan man ju ta "back" ( |<< ) och ibland höra precis slutslaget eller nåt från förra låten, i introt på låt nr 2. Men på LP-skivor finns ju räfflingar som markerar var låtarna börjar, och de är ju alltid tysta.

Misterwhoopee är LP-fantast har jag förstått, har han några förklaringar? :innocent:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gjorde man förr (och nu, I guess) på LP-skivor när man ville ha slutet på en låt som fadade in på nästa? På CD-skivor kan man ju ta "back" ( |<< ) och ibland höra precis slutslaget eller nåt från förra låten, i introt på låt nr 2. Men på LP-skivor finns ju räfflingar som markerar var låtarna börjar, och de är ju alltid tysta.

Misterwhoopee är LP-fantast har jag förstått, har han några förklaringar? :)

LP-skivor är/var ofta pressade från en master. Dessa masters brukar vara magnetband och sådna är ju ganska enkla att redigera. Så det är inte själva LP-skivan som man redigerat på detta sätt. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

That's correct.

Kan det vara den här du söker?

http://www.gtasajten.com/forum/index.php?showtopic=44317

Stämmer. Tack! :wub:

LP-skivor är/var ofta pressade från en master. Dessa masters brukar vara magnetband och sådna är ju ganska enkla att redigera. Så det är inte själva LP-skivan som man redigerat på detta sätt. :P

Aha, men jag tänkte på låtar som fadar in i varandra. Pink Floyd använder sig väldigt mycket av detta, för att låtarna ska gå sömlöst in i varandra. Men låtar som bara spelas in på raken går också in i varandra, till exempel några från Metallicas Garage Inc. (CD2) och ett av de tydligaste exemplen jag kan ge är Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik där hela skivan (17 låtar! :) ) spelats in i tre till fyra tagningar och man hör tydligt bakgrundsljuden som fortsätter in i nästa spår. Spåret för Give It Away börjar direkt med hård virvel och så rockar man igång, men spolar man till de sista sekunderna av låten innan hör man Chad räkna in.

Question: Kan man höra såna här saker på en LP, när de blanka räfflingarna markerar spårslut och -början ju (antar jag) är helt nedtystade?

Vad var det för spel dom spelade i Jupiter (tror jag det var?) på SVT, runt år 2000.

Det var något vikingaspel kan jag minnas..

Det är inte The Lost Vikings du talar om? Det är rätt gammalt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, men jag tänkte på låtar som fadar in i varandra. Pink Floyd använder sig väldigt mycket av detta, för att låtarna ska gå sömlöst in i varandra. Men låtar som bara spelas in på raken går också in i varandra, till exempel några från Metallicas Garage Inc. (CD2) och ett av de tydligaste exemplen jag kan ge är Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik där hela skivan (17 låtar! :) ) spelats in i tre till fyra tagningar och man hör tydligt bakgrundsljuden som fortsätter in i nästa spår. Spåret för Give It Away börjar direkt med hård virvel och så rockar man igång, men spolar man till de sista sekunderna av låten innan hör man Chad räkna in.

Question: Kan man höra såna här saker på en LP, när de blanka räfflingarna markerar spårslut och -början ju (antar jag) är helt nedtystade?

Jag har en Zappaskiva (roxy and elsewhere) där de flesta låtarna går i varandra och detta sker utan tystnad emellan trots att man ser att det börjar ett nytt spår på skivan. Det lär vara så att det bara är glesare mellan spåren precis där låten slutar men att det fortfarande kommer musik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det kanske vara odens öga?

Hittar dock ingen bild eller liknande till det, men jag känner mig rätt så säker på att det är det du menar!

Låter som att du har helt rätt, känner igen namnet. Synd bara att man inte kan hitta bilder, eller film från spelet.

Hade varit kul att se, man var ju trots allt 9-10 år när det gick.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när det är så halt ute har jag börjat fundera... Tror ni det skulle vara möjligt för någon helt utan akrobatiska erfarenheter att göra en volt av misstag?

Alltså, tänk er att man halkar till ordentligt och ett av benen flyger upp bra högt bakom en medan resten av kroppen störtar snett framåt ner mot marken. Om man då skulle hugga i med händerna i marken medan benet fortsätter slungas framåt (så snabbt att det andra benet också följer med), skulle man då inte faktiskt kunna landa på fötterna om man har en sjujäkla tur?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när det är så halt ute har jag börjat fundera... Tror ni det skulle vara möjligt för någon helt utan akrobatiska erfarenheter att göra en volt av misstag?

Alltså, tänk er att man halkar till ordentligt och ett av benen flyger upp bra högt bakom en medan resten av kroppen störtar snett framåt ner mot marken. Om man då skulle hugga i med händerna i marken medan benet fortsätter slungas framåt (så snabbt att det andra benet också följer med), skulle man då inte faktiskt kunna landa på fötterna om man har en sjujäkla tur?

Nej. Ingenting är omöjligt, men nej.

Människor har på reflex att stelna till när dom rör sig på hala ytor. Skulle du halka till utav bara fan så skulle du som max landa på rygg eller mage. Att göra en volt på stående fot är väldigt svårt utan att det är is, och halkar du så har du ingen fart och kraft i avstampet, utan du bara tappat fotfästet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor