Henkibojj Skrivet 9 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2009 På riktigt? Israelisk markinvasion. Är det inte samma skit de hållit på med i trettio år? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 9 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2009 Är det inte samma skit de hållit på med i trettio år? Jag kan rekommendera dig att se dokumentärfilmen Occupation 101 (http://www.imdb.com/title/tt0807956/), där förklaras både det ena och det andra under 90 minuter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Är det inte samma skit de hållit på med i trettio år? Nej (och isåfall i 60 år). Aja, nog med off-topic. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 §1. Tråden är (nästan) bara till för frågor som antingen är för pinsamma för att man ska ha vågat fråga det förr, eller frågor som är för små/triviala för att man ska starta en egen tråd om det. TROMS är alltså till för små frågor som kan besvaras med några få poster. Blir din fråga för stor och/eller kräver större diskussioner läser du vidare i §2: Vad tusan händer i Gaza? Ap-ap-ap! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Är det inte samma skit de hållit på med i trettio år? Ja, jo. Eller tusentals år om man vill se det på det sättet. Vad som händer just nu är det hetaste ämnet i både radio, tv och internetnyheter. Hur kan du ha undgått? I korta drag och som jag ser det: två folkgrupper hatar varandra och har varit oense sen time was time (judar (israel) vs muslimer (palestina)). Israel får ekonomiskt stöd från omvärlden (USA och övriga vinnare av WW2 som tycker synd om judarna) och tror att de äger allt. Palestina-delen känner sig undertryckta och när undertrycka muslimer inte får som de vill gör de jihad och skjuter raketer och spränger bomber. Israel och omvärlden hatar galna islamister och tar sig rätten att starta ett krig som de äger hårt. De egentliga skurkarna är Israel och dess kollaboration och de egentliga offren är den palestinska fredliga befolkningen. Det är Israels förgripande på palestina som skapar islamisterna, samtidigt som islamisterna är jävla as som ägnar sig åt terrorism. Väldigt hårddraget ur min synvinkel, konflikten är givetvis mycket mer komplex. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Nu när vi ändå är inne på krig... Finns det någon dokumentärfilm som täcker "vad man bör veta om WW2"? Jag kan pinsamt lite om detta, då den enda undervisningen vi fick på högstadiet om ämnet var att vi såg på Shindlers list (som jag då var för oseriös för att ge en chans). Alla tips välkomnas Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 10 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 (redigerad) Ap-ap-ap! Vanligen hade jag hållit med dig men jag vet ju inte vad som händer där, alltså vet jag inte om det är stort nog för en egen tråd* *) I-landssynen på det hela FTW: "Om det bara är Israel och Palestina som håller på och krigar, dödar och fäller bomber som vanligt är det inte en tillräckligt stor grej för att det -gu'bevars - ska startas en helt egen tråååååd om det på GTAsajtens forum! " Nu när vi ändå är inne på krig... Finns det någon dokumentärfilm som täcker "vad man bör veta om WW2"? Jag kan pinsamt lite om detta, då den enda undervisningen vi fick på högstadiet om ämnet var att vi såg på Shindlers list (som jag då var för oseriös för att ge en chans). Alla tips välkomnas Ouch. Jag tycker jag vet lite om Vietnamkriget och speciellt konflikten som råder nu i Israel/Palestina, men jag är glad att min WW2-undervisning var toppklass. Det är ju ändå rätt jäkla viktig grej att kunna. Att slänga in en film som enda undervisning är ju katastrof. Trots att jag tycker att jag fattar det kriget skulle jag ändå också vilja ha filmtips för det Italiens och Rysslands roller är jag osäker på, nämligen. Redigerad 10 januari, 2009 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Vanligen hade jag hållit med dig men jag vet ju inte vad som händer där, alltså vet jag inte om det är stort nog för en egen tråd* *) I-landssynen på det hela FTW: "Om det bara är Israel och Palestina som håller på och krigar, dödar och fäller bomber som vanligt är det inte en tillräckligt stor grej för att det -gu'bevars - ska startas en helt egen tråååååd om det på GTAsajtens forum! " Det där känns nästan som okunnig white trash-syn snarare än I-landssyn - dagens befolkning är mer upplyst och medveten än så. Och det hade inte fått heltäckande uppslag i i stort sett alla stora tidningar i två veckor om det var en liten konflikt. --- Mathias: Om du vill ha ren faktakunskap om WW2 är nog dokumentärer att föredra, men det finns en stor drös filmer som behandlar ämnet. Serien Band of Brothers är starkt att rekommendera. Likaså Der Untergang, The Thin Red Line, och Saving Private Ryan. Och... Pearl Harbor. Kanske. Cuba Gooding Jr. är med i den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 10 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Det där känns nästan som okunnig white trash-syn snarare än I-landssyn - dagens befolkning är mer upplyst och medveten än så. Och det hade inte fått heltäckande uppslag i i stort sett alla stora tidningar i två veckor om det var en liten konflikt. --- Mathias: Om du vill ha ren faktakunskap om WW2 är nog dokumentärer att föredra, men det finns en stor drös filmer som behandlar ämnet. Serien Band of Brothers är starkt att rekommendera. Likaså Der Untergang, The Thin Red Line, och Saving Private Ryan. Och... Pearl Harbor. Kanske. Cuba Gooding Jr. är med i den. Säg såhär, jag har inte tittat på nyheterna eller kollat in AH/motsvarande på flera månader, än mindre nu i veckan. Möjligen att man snappat upp något men det är faktiskt inte mycket av utrikesnyheterna som når fram till mig. Senaste nyheterna jag var up-to-date med på en åtminstone låg nivå var innan amerikanska valet. Sen dess har det bara varit plugg och annat. Då bryr man sig väl ffs inte om vilka fundamentalister som tar död på varandra den här veckan? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Mathias: Om du vill ha ren faktakunskap om WW2 är nog dokumentärer att föredra, men det finns en stor drös filmer som behandlar ämnet. Serien Band of Brothers är starkt att rekommendera. Likaså Der Untergang, The Thin Red Line, och Saving Private Ryan. Och... Pearl Harbor. Kanske. Cuba Gooding Jr. är med i den. Sett några filmer med handling som kretsar runt WW2, men är nog ute efter lite mer årtal, personer, platser och händelser. Rena dokumentärfilmer är nog vad jag skulle föredra, tips på sådana? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 (redigerad) Säg såhär, jag har inte tittat på nyheterna eller kollat in AH/motsvarande på flera månader, än mindre nu i veckan. Möjligen att man snappat upp något men det är faktiskt inte mycket av utrikesnyheterna som når fram till mig. Senaste nyheterna jag var up-to-date med på en åtminstone låg nivå var innan amerikanska valet. Sen dess har det bara varit plugg och annat. Då bryr man sig väl ffs inte om vilka fundamentalister som tar död på varandra den här veckan? Men sluta. Det är okej att vara ointresserad (och kanske även lite obildad på köpet) men man behöver inte vara det av fel anledningar. Om du kollade på nyheterna kanske du skulle förstå varför fundamentaliser dödar varandra och vad som gör vanliga människor till religiösa extremister. Du är rätt fördomsfull och kanske skulle du få ökad förståelse för människor världen över och deras handlande om du brydde dig om vad som händer runt omkring dig. Redigerad 10 januari, 2009 av Tweak Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 10 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 (redigerad) Men sluta. Det är okej att vara ointresserad (och kanske även lite obildad på köpet) men man behöver inte vara det av fel anledningar. Du är rätt fördomsfull och kanske skulle du få ökad förståelse för människor världen över och deras handlande om du brydde dig om vad som händer runt omkring dig. Stolt är jag då rakt inte. Möjligen malligt oseriös/oseriöst mallig. Fördomar har jag men jag menar egentligen ingenting med dem just i och med att jag ju är oinsatt i många saker liknande denna. Jag skulle gärna veta mera, men jag får ofta prioritera min egen vardag före andras, speciellt när Sverige inte är direkt påverkade av det. (EDIT: Satte meningen inom acronym för att det inte skulle bli syftningsfel.) Sett några filmer med handling som kretsar runt WW2, men är nog ute efter lite mer årtal, personer, platser och händelser. Rena dokumentärfilmer är nog vad jag skulle föredra, tips på sådana? Super Size Me. lulz Redigerad 10 januari, 2009 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Stolt är jag då rakt inte. Möjligen malligt oseriös/oseriöst mallig. Fördomar har jag men jag menar egentligen ingenting med dem just i och med att jag ju är oinsatt i många saker liknande denna. Jag skulle gärna veta mera, men jag får ofta prioritera min egen vardag före andras, speciellt när Sverige inte är direkt påverkade av det. (Skippa bashingen, du vet vad jag menar). Jo, läs min edit så förstår du nog lite mer vad jag menar också, jag formulerade mig taskigt i det du hann läsa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 10 januari, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 (redigerad) Jo, läs min edit så förstår du nog lite mer vad jag menar också, jag formulerade mig taskigt i det du hann läsa. Jag visste att jag sett ordet "stolt" nånstans När jag skrev svaret så hittade jag det inte, men jag lät det vara kvar ändå. EDIT: Och att jag inte läser nyheter gör faktiskt inte så mycket. Den här konflikten har ju funnits i årtionden och då jag följde nyheterna (~1996-2002) duktigt förklarades fortfarande inte varför folk gjorde som de gjorde. Jag var ung/liten, men inte dum, och Dudens post.... I korta drag och som jag ser det: två folkgrupper hatar varandra och har varit oense sen time was time (judar (israel) vs muslimer (palestina)). Israel får ekonomiskt stöd från omvärlden (USA och övriga vinnare av WW2 som tycker synd om judarna) och tror att de äger allt. Palestina-delen känner sig undertryckta och när undertrycka muslimer inte får som de vill gör de jihad och skjuter raketer och spränger bomber. Israel och omvärlden hatar galna islamister och tar sig rätten att starta ett krig som de äger hårt. ...förklarade mer om konflikten än vad jag hörde på nyheterna under sju-åtta år. Faktiskt, trots att det är EN persons synvinkel. Lägg därtill att oavsett hur klyftig The Dude är är han fortfarande varken nån reporter eller officiell talesman på nåt sätt. Nyheter rapporterar mycket men för att förstå saker krävs encyklopedier och dokumentärer. Jag blir inte klokare av att Bengt Magnusson säger att 100 personer dödades i den senaste raketattacken igår natt. Redigerad 10 januari, 2009 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
redoid Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Finns det några andra-världskrigsfilmer/spel från tyskarnas PoV? Tycker det är lite lol att alla filmer och så alltid ska vara ur de allierades synvinkel och aldrig ur tyskarnas. Tänk er att spela som en tysk under andra världskrigets början, vilket spel! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Finns det några andra-världskrigsfilmer/spel från tyskarnas PoV? Tycker det är lite lol att alla filmer och så alltid ska vara ur de allierades synvinkel och aldrig ur tyskarnas. Tänk er att spela som en tysk under andra världskrigets början, vilket spel! Der Ewige Jude kanske? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Finns det några andra-världskrigsfilmer/spel från tyskarnas PoV? Tycker det är lite lol att alla filmer och så alltid ska vara ur de allierades synvinkel och aldrig ur tyskarnas. Tänk er att spela som en tysk under andra världskrigets början, vilket spel! Jo, det skulle vara jätteroligt fram tills att du får Game Over, hur du än gör. Tyskarna förlorade, såklart alla spel och filmer är Alliansvinklade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
redoid Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Jo, det skulle vara jätteroligt fram tills att du får Game Over, hur du än gör. Tyskarna förlorade, såklart alla spel och filmer är Alliansvinklade. Jamen, liksom. Dom förlorade, so what? Vad förhindrar det att ett spel inte ska gå att göras? Jag menar, man kan ju spela jättelångt fram tills en cutscene kommer och typ, man blir dödad? Man kan ju vara Darth Vader i Star Wars Battlefront: II. Så vitt jag vet så förlorade dom ganska fett mot rebellerna senare. Alla dör någon gång, det behöver bara inte vara i början av spelet. Man kan ju till exempel bara få spela i början av andra världskriget mot Britterna och inte ända tills Tyskarna blir ägda? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Jamen, liksom. Dom förlorade, so what? Vad förhindrar det att ett spel inte ska gå att göras? Jag menar, man kan ju spela jättelångt fram tills en cutscene kommer och typ, man blir dödad? Man kan ju vara Darth Vader i Star Wars Battlefront: II. Så vitt jag vet så förlorade dom ganska fett mot rebellerna senare. Alla dör någon gång, det behöver bara inte vara i början av spelet. Man kan ju till exempel bara få spela i början av andra världskriget mot Britterna och inte ända tills Tyskarna blir ägda? Du failade när du började jämföra WW2 med Star Wars. Inget spelföretag vill göra ett spel där man spelar som en nazist under WW2, det är bara fakta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
redoid Skrivet 10 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 januari, 2009 Du failade när du började jämföra WW2 med Star Wars. Inget spelföretag vill göra ett spel där man spelar som en nazist under WW2, det är bara fakta. Finns fler än Star Wars, det bara var det första som kom upp i skallen. Det hade varit något som står ut, även om inte någon vågar/vill göra ett spel om en tysk nazist. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts