Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Ingen idiotfråga alls. Såhär ser jag det:

Det finns grafitti, det finns gatukonst och så finns det klotter. Klottret ska bort, det är självklart. Ingen vill se SATE i coola bokstäver skrivet med tuschpenna på en dörr. Men när det kommer till grafitti och gatukonst är jag kluven. Ni som bor i Stockholm torde vara medvetna om att det finns något som kallas Stockholms skönhetsråd. Dessa självutnämda fascister med E-Type i spetsen bestämmer hur Stockholm ska se ut. Naturligtvis håller kommunen dem om ryggen nuförtiden men de är fortfarande självutnämda. Deras arbete går ut på att se till att inget bryter mot stockholms bild. T ex får du inte måla ditt hus knallrosa eller dekorera din korvkiosk utan tillstånd. Såhär är det inte i andra städer. Ni som varit i städer som Köpenhamn eller Berlin har sett att folk målar sina grejer hur fan dom vill - det är ju DERAS grejer. I Sverige får inte saker stanna kvar om de är tillräckligt snygga, du får inte tillstånd till att göra en gigantisk väggmålning på en annars grå betongvägg - nothing. Det får man här. Många av berlins annars tomma fasader har blivit förvandlade till gigantiska konstverk som är en fröjd för ögat. Så länge det är god smak. Folk får gärna måla längs tunnelbanelinjerna också, ofta kommer det ut vackra saker och det som inte är så vackert målas över av andra ganska fort. Det är en fråga om mångfald helt enkelt. Visst, klart man måste ansöka om tillstånd innan man målar någon annans vägg men det borde inte vara upp till något skönhetsråd som har någon slags fast prefix för hur staden ska se ut.

Det där med att inte få måla ditt hus rosa är för det kräver bygglov att göra uppseendeväckande ändringar på en fastighet, och detta för att skapa och behålla vackra områden. Tänk dig en pittoresk by i Dalarna med faluröda stugor med vita knutar, och så kommer någon galen tysk och sätter upp en rosamålad villa, hur vackert hade det varit? Precis som i Dalarna har olika områden i Stockholm en plan på hur det ska och få se ut, planerad av en stadsarkitekt. Visste inte att E-Type hade inflytande över detta men det stämmer säkert.

Sen är jag är ganska säker på att tyskarna har ett motsvarande reglemente men som accepterar lite mer crazy saker i Berlin just för att det passar in.

Angående grafittin tycker jag precis som du, smakfull grafitti på passande ställen ja men klotter nej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. EM-GJEE-EM-TIII. De hette Management innan men har bytt till MGMT. De som kallar dem Management försöker bara styla. :mellow:

THE Management faktiskt. Om jag ska vara verkligen irriterande petig.

Är Bariton och Bas samma sak? För då man sjunger i en kör så kallar man killarna Tenorer resp Basar. Dock en solist brukar kallas Baritonsångare. Sedan så finns det ju Baritonsaxofoner, fast inte Contrabariton. Någon insatt musiker som vet?

Redigerad av Alpha
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är Bariton och Bas samma sak? För då man sjunger i en kör så kallar man killarna Tenorer resp Basar. Dock en solist brukar kallas Baritonsångare. Sedan så finns det ju Baritonsaxofoner, fast inte Contrabariton. Någon insatt musiker som vet?

När det handlar om gitarrer så ligger bariton mellan bas och vanlig gitarr. Kanske är samma sak med kör?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min tur att vara irriterande petig, f'låt - tyvärr vet jag mindre om skillnaderna mellan lägena, men jag vet att det heter baryton.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När det är kallt ute, och man kommer in i värmen, varför kliar det i fingrarna då? Min teori har alltid varit att blodkälen krymper av kylan och att sen när man kommer in sätter blodet fart och måste då pressa sig genom trånga kärl vilket gör att det kliar och gör ont. :mellow: Men hur är det egentligen?

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När det är kallt ute, och man kommer in i värmen, varför kliar det i fingrarna då? Min teori har alltid varit att blodkälen krymper av kylan och att sen när man kommer in sätter blodet fart och måste då pressa sig genom trånga kärl vilket gör att det kliar och gör ont. :mellow: Men hur är det egentligen?

Inne på rätt spår, men.. Mer blod förs till dina viktiga organ i din kropp, för att öka kroppstemperaturen när du är ute, så de inte blir skadade. När du kommer in igen, så förs blodet tillbaka till fingrarna för att organen inte behöver det där extra blodet och den snabba temperaturskillnaden mellan kallt och varmt orsakar en liten del smärta och ibland klåda.

Såvitt jag har lärt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Baryton ligger mellan bas och tenor enligt wikipedia iaf. Har ingen praktisk efrarenhet hur det fungerar i körer dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läser ibland att någon blivit fasttagen för "ringa narkotikabrott", vilket jag har lite svårt att tolka.

Vad betyder egentligen ordet "ringa"? Betyder det att det är grovt eller lätt?

För ringa narkotikabrott döms den som innehar mindre mängder narkotika för eget bruk eller har konsumerat narkotika. Straffet är från böter till 6 månaders fängelse. Polisen har sedan 1 juli 1993 rätt att ta urin- eller blodprov för att fastställa eventuell narkotikakonsumtion.

För narkotikabrott döms den som innehar något större doser eller säljer mindre mängder narkotika. Straffsatsen är upp till tre års fängelse.

För grovt narkotikabrott döms den som hanterar större mängder narkotika, eller om gärningsmannen visat särskild hänsynslöshet (som att man sålt till barn och ungdomar). Straffsatsen är från 2 år till 10 års fängelse. Vid upprepade särskilt grova narkotikabrott kan straffet dock förlängas ända upp till 18 års fängelse.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visa lär du väl ha en viss inkomst för att få?

Nja, bara på vissa banker. Jag har till exempel haft Visa (Handelsbanken) sedan två år tillbaka och jag har ju inte haft så fet inkomst direkt. :mellow:

Jag tror inte det är så stor skillnad egentligen. Jag tog Visa bara för att resten av familjen har det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också Visa. Det finns två stycken, en med en årskostnad och en med kostnad per uttag om de överskrider 12st per år. Jag har det sistnämnda men tar nästan bara ut pengar i affärer ändå.

Sen kan man ju tänka på utlandsresor också, vilket som är störst internationellt. I Laos där vi var kunde man inte använda visa i någon automat öht vilket var jävligt jobbigt, där var det Mastercard som gällde.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Baryton är som en "mellanstämma" mellan bas och tenor. I min förra skolan (det var en musikskola) hade vi kör varje dag. Så vitt jag förstod så var baryton stämman för killarna som hade för ljus röst för bas men för mörk röst för sopran. För det mesta handlade det inte om att det lät dåligt när tex en kille med ljus röst sjöng bas, utan snarare hur det kändes för honom. Han kanske fick ont i halsen av att anstränga rösten för att sjunga mörkt. Själv var jag först sopran innan puberteten, blev bas i och med puberteten, var tvungen att köra baryton en tag (vet inte varför men det kändes konstigt i halsen när jag sjöng för mörkt) och sen blev jag tillslut bas igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor