Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Haha, jaha! Då byter jag ämne, skönt att vara ute i god tid. Tack. B)

Nej ge inte upp! Det är kul om du lyckas. La till lite i min post ovan. Tycker du ska se på "Thank you for smoking" och låta dig inspereras!

AngryAxel: Tyvärr finns det även forskning och statistik som visar att ju tidigare man smakar alkohol hemma eller borta desto större är chansen att senare utveckla ett beroende. Men jag är absolut för att lära sig kontrollera alkoholens effekt hemma innan man ger sig ut och berursar sig på puben.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej ge inte upp! Det är kul om du lyckas. La till lite i min post ovan. Tycker du ska se på "Thank you for smoking" och låta dig inspereras!

AngryAxel: Tyvärr finns det även forskning och statistik som visar att ju tidigare man smakar alkohol hemma eller borta desto större är chansen att senare utveckla ett beroende. Men jag är absolut för att lära sig kontrollera alkoholens effekt hemma innan man ger sig ut och berursar sig på puben.

Oh, trots att det finns forskning och statistik som hävdar att det är sämre? Varför?

För att om ens föräldrar är stenhårda med att man inte får dricka alkohol kommer du alltid en slags mental spärr - man vet hur besvikna och arga de skulle bli. Om man däremot fått smaka hemma får man undermedvetet känslan av att det är okej med alkohol och man dricker, med större sannolikhet, oftare och mer än jämnåriga.

edit: Haha, missförstod jag din fråga? Ursäkta. B)

Men Kalle, det var bara fakta om Sverige, right? Och du menar att ohälsotalet kopplat till alkohol är större i Spanien än i Sverige? För mitt betyg i Svenska C hänger på det här momentet, om det finns minsta tvivel väljer jag hellre något superenkelt - som varför man inte bör ägna sig åt könskvotering eller något, och får ett enkelt MVG, istället för något lite klurigare jag faktiskt bryr mig om (vill slippa alkotester).

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh, trots att det finns forskning och statistik som hävdar att det är sämre? Varför?

Alkohol är en ganska oförutsägbar drog som man måste lära sig kontrollera "the hard way". Att kasta ut oerfarna 18åringar (nu bortser jag från att många ungdomar bryter mot lagen och har sin alkoholdebut långt tidigare) på krogen där de får köpa hur mycket alkohol de vill av säljsugna bartenders tycket jag kan vara oansvarigt. Då är det bättre att föräldrarna köper alkohol åt sitt barn och låter denne själv testa gränserna hemma.

Men Kalle, det var bara fakta om Sverige, right? Och du menar att ohälsotalet kopplat till alkohol är större i Spanien än i Sverige? För mitt betyg i Svenska C hänger på det här momentet, om det finns minsta tvivel väljer jag hellre något superenkelt - som varför man inte bör ägna sig åt könskvotering eller något, och får ett enkelt MVG, istället för något lite klurigare jag faktiskt bryr mig om (vill slippa alkotester).

Ja, SCB är nog bara rikstäckande. Alkohol är lika ohälsosamt vart i världen du befinner dig, svenskar dricker dock överlag mycket mer än spanjorer.

Hittar du några punkter du kan debatera för och är förberedd med svar på frågor som kan tänkas uppstå så ska inte ämnet i sig vara betygsgrundande. Men jag hade nog också safe'at (härliga svengelska) eftersom ett enkelt betyg är lika mycket värt i slutänden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska skriva ett tal om varför man inte bör ha alkoholtester på gymnasiediskon. Jag skulle vilja ha lite siffror på saker som alkoholism, alkoholrelaterade skador på människor och samhälle (alltså, skadegörelse och sånt) och på annat som alkohol påverkar, från förslagsvis Spanien och Sverige. Det jag tänkt komma till i talet är att vi med en mer avslappnad och måttfull inställning till akohol, som jag utan vidare egna erfarenheter fått för mig att man har i länder kring vinbältet, skulle kunna dricka oftare men i mindre mängder och på ett bättre sätt handskas med alkoholen. Detta skulle man kunna lära sig redan i unga dagar istället för att ligga i en buske och spy efter fjortisfesten.

Det låter kanske inte så enkelt men jag kan tänka mig att EU eller någon annan organisation kan ha siffror på alkoholism och liknande. Är det någon som känner till en sådan sida eller har galna googleskills och vill hjälpa mig?

På en gymnasiefest i ettan på Palace när jag var under 18 så var det alkoholkontroll på alla minderåriga, jag rökte gräs istället mest som en kul grej, men ändå. Sann fakta som enligt många är ett motargument.

Gällande sjukdomar så tror jag att dagligdrickandet som alla länder söder om sverige sysslar med leder till mer alkoholskador än helgsupandet....

EDIT: Måste det du säger stämma, handlar det inte om retorik och hur du lägger upp talet?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Måste det du säger stämma, handlar det inte om retorik och hur du lägger upp talet?

Det borde ju bara handla om retorik, vältalighet, anpassning till åhörarna osv men det blir ju lättare i min faktasökning, och talskrivandet, om jag själv vet att jag har rätt.

Ja, SCB är nog bara rikstäckande. Alkohol är lika ohälsosamt vart i världen du befinner dig, svenskar dricker dock överlag mycket mer än spanjorer.

Hittar du några punkter du kan debatera för och är förberedd med svar på frågor som kan tänkas uppstå så ska inte ämnet i sig vara betygsgrundande. Men jag hade nog också safe'at (härliga svengelska) eftersom ett enkelt betyg är lika mycket värt i slutänden.

Precis. Har tröttnat på att vara överambitiös i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

två följdfrågor:

- Är brödrosten magnetisk i området kring elektromagneten?

tänkte på de där lite igår när jag skulle sova, är det inte så att en elektromagnet vanligtvis är en spole koppartråd, och när man lindar koppartråd så kan man få ett mer "kontrollerat" magnetfält eller är jag helt ute och cycklar?

en fråga: i högspänningslednigar så är det extrema spänningar, det skapar ju ett magnetfält? de borde väl vara farligt? D:

en lärare sa att bönder hade gräft ner spolar under ledningarna och kunnat sno ström därifrån, hur har de gått till?

edit: 2 frågor

Redigerad av Nik.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte på de där lite igår när jag skulle sova, är det inte så att en elektromagnet vanligtvis är en spole koppartråd, och när man lindar koppartråd så kan man få ett mer "kontrollerat" magnetfält eller är jag helt ute och cycklar?

en fråga: i högspänningslednigar så är det extrema spänningar, det skapar ju ett magnetfält? de borde väl vara farligt? D:

en lärare sa att bönder hade gräft ner spolar under ledningarna och kunnat sno ström därifrån, hur har de gått till?

edit: 2 frågor

Ja det bildas ett magnetfält runt elektriska ledningar, elektricitet och magnetism har ett samband som kallas induktion. Elektrisitet i rörelse skapar ett magnetfält och rörelse i ett magnetfält skapar elektricitet. Nej det är inte farligt, varför skulle det vara? Dessutom är magnetfältet runt en högspänningsledning relativt svagt.

Om man placerar en spole jämte en annan spole som man kör elektricitet genom kommer, enkelt förklarat, magnetfältet från den spolen påverka den första spolen vilken då genererar en spänning. Det är så t.ex. en transformator fungerar. Så teoretiskt sett skulle man kunna placera en spole nära en högspänningsledning och på så sätt utvinna elektricitet, men som jag nämde tidigare så är magnetfältet rätt svagt runt en sådan ledning vilket får mig att ifrågasätta sanningshalten i det påståendet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig någonsin förstått mig på vad The Troubles (Konflikten mellan Irland och Nordirland) handlat om, förutom att det ska handla om att ena sidan är katoliker och andra protestanter, och något om självständighet. Kan ingen ge mig lite snabbfakta om det hela?

- Oi mate, ye be protestant! False is ye god, he his!

- Wadidyou say about me god? I'll bash ye head in, ye catholic pig!

*irländsk barslagsmål fast med vapen och våldtäkter och gerilla-krig*

Basically.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- Oi mate, ye be protestant! False is ye god, he his!

- Wadidyou say about me god? I'll bash ye head in, ye catholic pig!

*irländsk barslagsmål fast med vapen och våldtäkter och gerilla-krig*

Basically.

On a more serious note så startade väl konflikten då Irland inte tyckte om att Nordirland ville stanna kvar under brittiskt styre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passar både läxhjälpstråden, och fråga gtasajtaren - men jag tar det här eftersom det är en generell fråga också.

Enligt dig, vad har graffiti för, för och nackdelar i en stad, och varför tycker du som sådant? Och borde konsekvenserna för att utöva graffiti vara strängare, eller lättare?

Idiotfråga, men min handledare på mitt projektarbete tvingar mig att fråga den frågan till några stycken. Och jag frågar en hel del människor nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passar både läxhjälpstråden, och fråga gtasajtaren - men jag tar det här eftersom det är en generell fråga också.

Enligt dig, vad har graffiti för, för och nackdelar i en stad, och varför tycker du som sådant? Och borde konsekvenserna för att utöva graffiti vara strängare, eller lättare?

Idiotfråga, men min handledare på mitt projektarbete tvingar mig att fråga den frågan till några stycken. Och jag frågar en hel del människor nu.

Ingen idiotfråga alls. Såhär ser jag det:

Det finns grafitti, det finns gatukonst och så finns det klotter. Klottret ska bort, det är självklart. Ingen vill se SATE i coola bokstäver skrivet med tuschpenna på en dörr. Men när det kommer till grafitti och gatukonst är jag kluven. Ni som bor i Stockholm torde vara medvetna om att det finns något som kallas Stockholms skönhetsråd. Dessa självutnämda fascister med E-Type i spetsen bestämmer hur Stockholm ska se ut. Naturligtvis håller kommunen dem om ryggen nuförtiden men de är fortfarande självutnämda. Deras arbete går ut på att se till att inget bryter mot stockholms bild. T ex får du inte måla ditt hus knallrosa eller dekorera din korvkiosk utan tillstånd. Såhär är det inte i andra städer. Ni som varit i städer som Köpenhamn eller Berlin har sett att folk målar sina grejer hur fan dom vill - det är ju DERAS grejer. I Sverige får inte saker stanna kvar om de är tillräckligt snygga, du får inte tillstånd till att göra en gigantisk väggmålning på en annars grå betongvägg - nothing. Det får man här. Många av berlins annars tomma fasader har blivit förvandlade till gigantiska konstverk som är en fröjd för ögat. Så länge det är god smak. Folk får gärna måla längs tunnelbanelinjerna också, ofta kommer det ut vackra saker och det som inte är så vackert målas över av andra ganska fort. Det är en fråga om mångfald helt enkelt. Visst, klart man måste ansöka om tillstånd innan man målar någon annans vägg men det borde inte vara upp till något skönhetsråd som har någon slags fast prefix för hur staden ska se ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trådmaterial i allra högsta grad. :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor