Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag ska beställa några klädesplagg från en tysk sida. När jag har kommit till delen där man bestämmer betalningssätt så får jag två alternativ, Paypal och Förutbetalda. Jag använder inte kreditkort, så Paypal går bort direkt. Så då till min fråga: Vad fan betyder det när man säger Förutbetalda? Får man hem en räkning då? Eller lämnar man över pengarna när man hämtar varorna?

Tacksam för svar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska beställa några klädesplagg från en tysk sida. När jag har kommit till delen där man bestämmer betalningssätt så får jag två alternativ, Paypal och Förutbetalda. Jag använder inte kreditkort, så Paypal går bort direkt. Så då till min fråga: Vad fan betyder det när man säger Förutbetalda? Får man hem en räkning då? Eller lämnar man över pengarna när man hämtar varorna?

Kan du kolla vad ordet är på tyska?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Något slog mig idag när jag rostade vitt bröd - hur funkar brödrostar? Jag menar, just det att de måste vara inkopplade till en strömkälla för att hållarna ska stanna nere när man drar ned handtaget, så finns det något elektriskt lås av något slag?

En av de bästa frågorna i den här tråden någonsin, jag väntar spänt på ett svar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det lär vara att du betalar in på deras bankkonto eller liknande.

Paypal måste dock inte gå bort. Du kan skapa ett Paypal-konto och föra över pengar dit från ditt bankkonto. Med Paypal har du bra säkerhetsfunktioner så du ska inte behöva oroa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Elektromagneter. :)

Det slog mig genast när jag läste det - "aha, det är ju logiskt!". Men sedan tänkte jag lite, blev tveksam, och gick ner till köket för lite undersökningar, och jag förstår fortfarande inte. Det jag först trodde när du skrev 'elektromagneter' var att en magnet höll ned hela brödhållaren (se bifogad bild), men efter mina undersökningar kom jag fram till att det förmodligen inte är så, utan att det måste vara någon ren mekanisk kraft - en slags bom som triggas, men jag förstår inte hur denna bom funkar, hur den sätts i bruk när strömmen är på och den aktiveras (handtaget trycks ned).

edit 1: Aye, det där ser inte ut som en elektromagnet. Men det är bara en symbol

edit 2: Eller, min slutsats om elektromagneten kan vara fel. Det som fick mig att utesluta att det enbart var magnetiska krafter som höll fast brödhållaren var dels att det intuitivt kändes som något mekaniskt, men också att jag verkligen inte kunde trycka upp brödhållaren manuellt, genom att försöka forcera brödrostens handtag uppåt (såklart, utan att förstöra brödrosten). Men jag tänkte att om det vore en magnet, borde det vara möjligt att... iallafall lite kunna forcera det. Eller så är det bara jag som underskattar elektromagneter.

post-8685-1231109174_thumb.jpg

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte hur många Tesla som används i just en brödrostelektromagnet men det finns enkla varianter som kan bära/hålla ned flera kilo. Själva fjädern brukar ju inte vara någon starkare variant heller.

Wiki:

Moderna automatiska brödrostar har oftast två springor för brödskivor. Brödskivans undersida står på en fjäderbelastad arm av metall som kan föras upp och ned med ett reglage på utsidan av brödrosten. När reglaget trycks ned förs brödskivan ned i brödrosten och samtidigt slår en strömbrytare till. En elektromagnet håller reglaget fast i sitt nedre läge. Efter en viss tid, vilken kan ställas in med en ratt utanpå brödrosten, stängs elektromagneten av, reglaget släpps, värmeelementen stängs av och brödskivan hoppar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gjorde du för test?

Jag satte mig ner, gjorde mitt bästa för att studera dess innanmäte utan att plocka isär den totalt, och försökte bara noggrant undersöka (se, känna, och så) vad som egentligen händer när man tryckte ned handtaget, respektive vad som inte händer när man trycker ned handtaget och strömmen är frånkopplad.

Det är en elektromagnet.

Här har du en manual till vad som verkar vara en helt vanlig brödrost. Det finns lite kretsscheman på sida 4 och framåt och på en bild finns en "solenoid" vilket betyder magnetspole.

Ah, tack! Kretsscheman har dock aldrig varit min starka sida (särskilt inte tolv på natten), men jag hittade efter lite sökande (betoning på lite, jag glömde ett tag hur mycket som faktiskt finns på Internet) en film och lite annan information.

Jag vet inte hur många Tesla som används i just en brödrostelektromagnet men det finns enkla varianter som kan bära/hålla ned flera kilo. Själva fjädern brukar ju inte vara någon starkare variant heller.

Wiki:

Aight, då var det min underskattning av elektromagneterna som ställde till det i mitt huvud - tack för alla svar!

två följdfrågor:

- Är brödrosten magnetisk i området kring elektromagneten?

- Om man ändå försöker trotsa magneten, och lyckas (dvs. drar upp handtaget), visst är det väl så att brödrosten bara 'stängs av', eller, alltså att den inte förstörs? Eftersom att kretsen bryts när hållaren åker upp, och elektromagneten blir urkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

två följdfrågor:

- Är brödrosten magnetisk i området kring elektromagneten?

- Om man ändå försöker trotsa magneten, och lyckas (dvs. drar upp handtaget), visst är det väl så att brödrosten bara 'stängs av', eller, alltså att den inte förstörs? Eftersom att kretsen bryts när hållaren åker upp, och elektromagneten blir urkopplad.

1. Brödrosten blir ju aldrig magnetisk. Det är enbart elektromagneten som vid kontakt med ström blir magnetisk. Det är ju just därför dom har en elektromagnet som blir avmagnitiserad när hållaren åker upp. Metallen i sig drar sig ju alltid mot magneter, men det är bara när den är strömförande som den blir magnetisk.

2. Det ska inte finnas brödrostar där man inte kan tvinga upp hållaren manuellt då det skulle vara en brandrisk om man var tvungen att hålla tiden ut. Reglatet för på och av delas ju med elektromagneten, vilket gör att värmarna bara går på när elektromagneten är strömförande, och stängs av när den inte är det. Har inte gjort utförande studier på det hela, men om jag minns rätt sen senast jag rostade en smörgås så är det ju precis innan man kommer i kontakt med elektromagneten någon slags brytare som går igång, vilket direkt gör elektromagneten strömförande och den drar till sig hållaren, vilket i själva verket skulle kunna motas med manuell kraft så bara värmarna går igång men hållaren och magneten aldrig rör varandra. Testa och kolla, det är iaf inget som går sönder om du drar upp hållaren i förtid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför behöll man sjöfartsnomenklaturen på allt när man började fara med flygmaskiner förr i världen? Man mäter fortfarande med knop, man kallar vänster för babord och höger för styrbord, man mäter fortfarande i 360-gradersskalan (en orienteringskompass på land mäter i 400-gradersskalan), och man säger fortfarande "välkommen ombord". Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Brödrosten blir ju aldrig magnetisk. Det är enbart elektromagneten som vid kontakt med ström blir magnetisk. Det är ju just därför dom har en elektromagnet som blir avmagnitiserad när hållaren åker upp. Metallen i sig drar sig ju alltid mot magneter, men det är bara när den är strömförande som den blir magnetisk.

Klumpigt formulerat - jag menade inte att själva brödrosten blir magnetisk, men att området kring brödrosten i den ände elektromagneten finns är omslutet av ett magnetfält. Testade idag med lite metalliska föremål, men det var hursomhelst inte märkbart.

2. Det ska inte finnas brödrostar där man inte kan tvinga upp hållaren manuellt då det skulle vara en brandrisk om man var tvungen att hålla tiden ut.

Indeed, men stoppmekanismen utgörs väl nuförtiden för det mesta (om inte alltid) av en stopp-knapp? Jag har aldrig upplevt en brödrost där man manuellt ploppade upp bröden genom att forcera handtaget uppåt. Men å andra sidan skulle jag inte säga att jag upplevt så många brödrostar.

Reglatet för på och av delas ju med elektromagneten, vilket gör att värmarna bara går på när elektromagneten är strömförande, och stängs av när den inte är det. Har inte gjort utförande studier på det hela, men om jag minns rätt sen senast jag rostade en smörgås så är det ju precis innan man kommer i kontakt med elektromagneten någon slags brytare som går igång, vilket direkt gör elektromagneten strömförande och den drar till sig hållaren, vilket i själva verket skulle kunna motas med manuell kraft så bara värmarna går igång men hållaren och magneten aldrig rör varandra. Testa och kolla, det är iaf inget som går sönder om du drar upp hållaren i förtid

Jag tror inte att det går att forcera upp handtaget så att aggregaten värms samtidigt som elektromagneten är avstängd - som du själv skrev, de delar ju på samma switch (enligt bild 1 och 2 - pennan motsvarar handtaget som trycks ner, och handtaget ser ut som ). Eller hur tänker du, missar jag något?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska skriva ett tal om varför man inte bör ha alkoholtester på gymnasiediskon. Jag skulle vilja ha lite siffror på saker som alkoholism, alkoholrelaterade skador på människor och samhälle (alltså, skadegörelse och sånt) och på annat som alkohol påverkar, från förslagsvis Spanien och Sverige. Det jag tänkt komma till i talet är att vi med en mer avslappnad och måttfull inställning till akohol, som jag utan vidare egna erfarenheter fått för mig att man har i länder kring vinbältet, skulle kunna dricka oftare men i mindre mängder och på ett bättre sätt handskas med alkoholen. Detta skulle man kunna lära sig redan i unga dagar istället för att ligga i en buske och spy efter fjortisfesten.

Det låter kanske inte så enkelt men jag kan tänka mig att EU eller någon annan organisation kan ha siffror på alkoholism och liknande. Är det någon som känner till en sådan sida eller har galna googleskills och vill hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska skriva ett tal om varför man inte bör ha alkoholtester på gymnasiediskon. Jag skulle vilja ha lite siffror på saker som alkoholism, alkoholrelaterade skador på människor och samhälle (alltså, skadegörelse och sånt) och på annat som alkohol påverkar, från förslagsvis Spanien och Sverige. Det jag tänkt komma till i talet är att vi med en mer avslappnad och måttfull inställning till akohol, som jag utan vidare egna erfarenheter fått för mig att man har i länder kring vinbältet, skulle kunna dricka oftare men i mindre mängder och på ett bättre sätt handskas med alkoholen. Detta skulle man kunna lära sig redan i unga dagar istället för att ligga i en buske och spy efter fjortisfesten.

Det låter kanske inte så enkelt men jag kan tänka mig att EU eller någon annan organisation kan ha siffror på alkoholism och liknande. Är det någon som känner till en sådan sida eller har galna googleskills och vill hjälpa mig?

Tyvärr så kommer du ha all statistik emot dig. Ska du debatera för alkohol är det lika bra att hålla statistiken för dig själv och i stället snacka om exempelvis kränkning av personlig integritet och allt annat du kan komma på än just alkoholen i sig.

Men som svar på det du sökte, kolla igenom dessa resultat:

http://www.scb.se/templates/Standard____15...FORID%3A11#1057

http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/sokr...ng=1&sokr=1

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Något jag läste om i tidningen i morse (eller om det var i går morse) är att regeringen i England nu sätter upp riktlinjer för barn från fem år om vad som anses vara måttlig alkoholkonsumption. Klick. Det är inte precis det du letar efter, medger jag, men en myndighet som stödjer förslaget - Alcohol Concern - jobbar mot er grundtanke i talet; att man har en lite mer avslappnad inställning vid tidig ålder och låter barnet smaka hemma, vilket (de tror) leder till att barnet tycker att det är "mindre lockande att dricka mycket senare i livet". Jag skulle inte bli överdrivet förvånad om deras hemsida innehöll bra information du/ni kan använda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor