Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Jag har en liten fråga om hundvisselpipor. Nu är det ju så att man har pipor med olika frekvenser till olika hundraser. Vad beror det på? Hör vissa raser bara vissa frekvenser? Då borde väl hundar som kan uppfatta högre frekvenser än andra hundar höra i princip alla visselpipor?

Eller har man bara valt att göra så för att ens rottweiler ska vänja sig vid en helt annan frekvens än grannens pudel för att man på ett lätt sätt ska undvika att flera hundar svarar på samma ljud?

Det undrar jag med! :mf_doof:

Och kom att tänka på en sak när jag såg Sianas inlägg:

Varifrån kommer det att getabockar kan äta vad som helst, typ plåtburkar? Ligger det någon sanning över huvud taget i det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en liten fråga om hundvisselpipor. Nu är det ju så att man har pipor med olika frekvenser till olika hundraser. Vad beror det på? Hör vissa raser bara vissa frekvenser? Då borde väl hundar som kan uppfatta högre frekvenser än andra hundar höra i princip alla visselpipor?

Eller har man bara valt att göra så för att ens rottweiler ska vänja sig vid en helt annan frekvens än grannens pudel för att man på ett lätt sätt ska undvika att flera hundar svarar på samma ljud?

Jag tror att olika raser använder sig av olika frekvenser för att skilja varandra ifrån, inte för att inte en annan ras ska höra frekvensen. Alla fåglar hör all fågelsång, men de lystrar bara till en speciell osv.

Min vilda gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att olika raser använder sig av olika frekvenser för att skilja varandra ifrån, inte för att inte en annan ras ska höra frekvensen. Alla fåglar hör all fågelsång, men de lystrar bara till en speciell osv.

Min vilda gissning.

Låter logiskt.

Då kommer i så fall min följdfråga: Har man då någon sorts överenskommelse mellan alla olika företag som gör hundvisselpipor? Annars faller ju hela systemet ihop ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter logiskt.

Då kommer i så fall min följdfråga: Har man då någon sorts överenskommelse mellan alla olika företag som gör hundvisselpipor? Annars faller ju hela systemet ihop ändå.

Jag tror inte det är som Siana säger - även om det är en bra idé, tror jag inte att det skulle funka med någon slags global organisation som delade ut frekvenser till hundvisselpipetillverkare. Dessutom finns det ju pipor med justerbar frekvens. Är du säker på att det finns olika pipor för olika raser, R2? Jag googlade på Hundvisselpipor, men hittade inget som tydde på att de skulle vara rasspecifika på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde det var: Man lär hunden att när han hör ljudet får han godis eller något ännu godare. Så kommer han snabbare än tåget.

Precis - hundvisselpipan är, som jag förstått, inte direkt någon mirakelsignal som triggar något primitivt i hunden som får den att agera på ett visst sätt, utan den fungerar som vilket kommando som helst. Lär man hunden inkallning och använder visselpipan som 'kom', så behöver det inte betyda något för andra hundar. Men jag är inte jätteinsatt i hur de funkar - läste när jag googlade nyss ett inlägg av någon på något hundforum som hävdade att det verkligen skar i hundars öron när man blåste i en hundvisselpipa. Och nu kom jag tänka på en scen ur Family Guy, där Lois blåser i en pipa, så att Brian får fnatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor