Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Vad är detta? kakor i lass till den som vet!

post-6197-1228244158_thumb.jpg

Hittade denna "sak" i min säng!?! för någon månad sedan (inte orkat ladda upp bilden) och undrar vad det är. Det som påminner mig om något men kan inte sätta fingret på vad. Därför ber jag innerligt att NI vet svaret på denna underliga fråga.

Stora omega :)

Nej, men en böjd häftklammer är min gissning. <_<

Edit: Förstorade just bilden och såg tydligt att så inte var fallet..

Redigerad av spajdermän
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag stod jag i vår mörka hall och öppnade ett brev. Det var inte igenslickat, utan hade en sådan där kllibbig limremsa som det var ihopsatt med. Jag upptäckte till min stora förvåning att det lyser ett svagt ultraviolett(?) sken när man öppnar ett sådant brev! <_<:) Vet någon varför?

Edit: "Ljuset" uppstår alltså när man separerar de två klibbiga ytorna från varandra.

Om jag inte minns fel har det nåt med frigörning av energi att göra. De två ytorna är så hårt bundna till varandra att det krävs en stor kraft för att bryta den molekylära bindningen, och då frigörs energin i form av synligt ljus.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag stod jag i vår mörka hall och öppnade ett brev. Det var inte igenslickat, utan hade en sådan där kllibbig limremsa som det var ihopsatt med. Jag upptäckte till min stora förvåning att det lyser ett svagt ultraviolett(?) sken när man öppnar ett sådant brev! <_<:) Vet någon varför?

Edit: "Ljuset" uppstår alltså när man separerar de två klibbiga ytorna från varandra.

Är inte det statiskelektrisitet eller vad det heter?

Har alltid jag trot när jag öppnar mina brev. Det är när man öppnar snabbt som det uppstår.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är egentligen förbjudet på skolfotografier? När min klass fotades för ett antal månader sedan ville jag göra en "corna" eller djävulstecknet som det kallas här i Sverige. Detta berodde inte på, vilket en hel del dumma svenska 50-talister verkar tro, att jag är satanist (vilket jag självfallet inte är), utan för att jag vill visa att jag gillar heavy metal. Detta fick jag inte för fotografen som nästan skällde ut mig när jag ville göra djävulstecknet. Nu är min fråga: Är det förbjudet att hålla upp pek och lillfingret på ett skolfotografi? Jag kan förstå om man inte får ta med sig luftvapen men djävulstecknet är väl inte så farligt? Det förknippas ju mer med rebelliska tonåringar än med djävulsdyrkare nu för tiden.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är egentligen förbjudet på skolfotografier? När min klass fotades för ett antal månader sedan ville jag göra en "corna" eller djävulstecknet som det kallas här i Sverige. Detta berodde inte på, vilket en hel del dumma svenska 50-talister verkar tro, att jag är satanist (vilket jag självfallet inte är), utan för att jag vill visa att jag gillar heavy metal. Detta fick jag inte för fotografen som nästan skällde ut mig när jag ville göra djävulstecknet. Nu är min fråga: Är det förbjudet att hålla upp pek och lillfingret på ett skolfotografi? Jag kan förstå om man inte får ta med sig luftvapen men djävulstecknet är väl inte så farligt? Det förknippas ju mer med rebelliska tonåringar än med djävulsdyrkare nu för tiden.

Det handlar om att folk inte fattar den riktiga innebörden med tecknet tyvärr <_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Larvigt. Det är ok att en hel klass klär ut sig till pirater med plastsvärd,ör då är det ju "spex". Men att en enda person håller upp handen på ett speciellt sätt, det går inte för sig. Sverige. Trista förbuds-Sverige

Kebab: Haha, nja du, när man gillar metal så känner man sig ball när man gör tecknet. Det är som att ha ett hemligt språk. Sen är det ju kul att provocera också <_<

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ska på konsert (The Game)i Stockholm och lokalen heter Klubben. Är det Fryshuset man ska till då? Eller finns det något annat.. namnet är lite vilseledande.

Och om det är Fryshuset man ska till - hur hittar man dit? Är det gångavstånd från centralstationen eller är det bäst att ta en taxi? (Jag är helt vilse när det gäller huvudstaden, det enda jag minns är att det finns en butik med serietidningar i Gamla Stan).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man ska på konsert (The Game)i Stockholm och lokalen heter Klubben. Är det Fryshuset man ska till då? Eller finns det något annat.. namnet är lite vilseledande.

Och om det är Fryshuset man ska till - hur hittar man dit? Är det gångavstånd från centralstationen eller är det bäst att ta en taxi? (Jag är helt vilse när det gäller huvudstaden, det enda jag minns är att det finns en butik med serietidningar i Gamla Stan).

Mm jag tror det är på fryshuset han spelar. Kolla på en karta är ju ett hett tips: http://kartor.eniro.se/query?&mop=aq&a...stq=0&pis=0

Fryshuset ligger söder ut i stan intill hammarby sjöstad. Du kan åka t-bana till gullmarsplan och gå därifrån, alt åka en hållplats med tvärbanan också.

Det är över hela södermalm från centralstation, så en bit är det. Fast det går ju att gå om man har lust med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mm jag tror det är på fryshuset han spelar. Kolla på en karta är ju ett hett tips: http://kartor.eniro.se/query?&mop=aq&a...stq=0&pis=0

Fryshuset ligger söder ut i stan intill hammarby sjöstad. Du kan åka t-bana till gullmarsplan och gå därifrån, alt åka en hållplats med tvärbanan också.

Det är över hela södermalm från centralstation, så en bit är det. Fast det går ju att gå om man har lust med det.

Okej, tack för hjälpen, Fryshuset nästa! I värsta fall tar jag väl en taxi, det skulle vara lite drygt att gå vilse eller nåt.

Jag har alltid trott att Fryshuset är någon slags risig ungdomsgård btw. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor