Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Det finns bestämmningar för vad som klassas som frukt respektive grönskak (även bär, ört osv), ja. Just vilka dessa är vet jag inte men en sak jag vet är att bananen, som de flesta skulle säga är en frukt, skulle vara en grönsak i din teori. I själva verket är det en ört.

Finns fler exempel på sådana saker (hallon är inte ett bär t.ex) men jag har varken minne eller ork till det så här tidigt.

Bananen är en frukt - det är bananplantan som är en ört.

När det gäller frågan så behandlar wikipedia naturligtvis ämnet. http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetable#Is_..._a_vegetable.3F

Redigerad av GTA3 freak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just vilka dessa är vet jag inte men en sak jag vet är att bananen, som de flesta skulle säga är en frukt, skulle vara en grönsak i din teori.

Hans teori var att alla grönsaker någon gång är gröna, inte att allt som någon gång är grönt är en grönsak.

Visserligen ingen bestämning på frukt vs. grönsak, men ändå. :)

Redigerad av Tackleberry
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag och mina sambos funderar på att köpa Rock Band / Guitar Hero World Tour.

Frågan vi vill ha svar på är vilken av dessa två spel som är bäst?

Någon som har testat båda och har ett förslag?

Som trummis är Rock band roligast.

Som gitarrist är Guitar Hero roligast.

Som sångare är Rock Band roligare på så sätt att man ser text och det bättre, men det är roligare låtar att sjunga i Guitar Hero.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du förklara varför trummor är roligare i Rock Band och gitarr i GH ?

Trummorna är väldigt lika i spelstilen på både Guitar Hero och Rock Band. Det är alltså väldigt, väldigt lika.

Enda skillnaden är att man kommer till ställen där man får slå hur man vill och sedan avsluta med en symbal, och de delarna är så sjukt roliga, att bara pumpa järnet med trumpinnarna hur fan man vill. Det förekommer inte på de låtar jag spelat på GH.

I övrigt är det nästan exakt likadant.

Gitarren är roligare i GH för att i Rock Band finns det ingenting speciellt med gitarren, man bara slår på strummern och håller in sina toner. Mer är det inte.

I GH så har de lagt till en ny sjukt rolig funktion med gitarren, det går som en smal lila linje mellan tonerna vid vissa ställen, och där emellan behöver man inte strumma utan bara trycka på rätt knappar. Under den perioden så får gitarren mycket coolare ljud och så vidare. (Jag tror det finns ett namn för det, men jag känner inte till det. :) ) Det kan ju jämföras lite med de snabba tonerna i tidigare GH, när tonerna ligger tätt vid varandra och lyser lite så kan man peppra sig igenom utan att strumma något.

Kort sagt, den nya funktionen med gitarren där är svinrolig när man väl kommer dit, dels för att det blir ett sjukt mycket coolare ljud i gitarren och dels för att det är lite annorlunda mot det vanliga hålla-in-rätt-toner-slå-vid-rätt-tidpunkt-sättet att spela. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trummorna är väldigt lika i spelstilen på både Guitar Hero och Rock Band. Det är alltså väldigt, väldigt lika.

Enda skillnaden är att man kommer till ställen där man får slå hur man vill och sedan avsluta med en symbal, och de delarna är så sjukt roliga, att bara pumpa järnet med trumpinnarna hur fan man vill. Det förekommer inte på de låtar jag spelat på GH.

I övrigt är det nästan exakt likadant.

Gitarren är roligare i GH för att i Rock Band finns det ingenting speciellt med gitarren, man bara slår på strummern och håller in sina toner. Mer är det inte.

I GH så har de lagt till en ny sjukt rolig funktion med gitarren, det går som en smal lila linje mellan tonerna vid vissa ställen, och där emellan behöver man inte strumma utan bara trycka på rätt knappar. Under den perioden så får gitarren mycket coolare ljud och så vidare. (Jag tror det finns ett namn för det, men jag känner inte till det. :) ) Det kan ju jämföras lite med de snabba tonerna i tidigare GH, när tonerna ligger tätt vid varandra och lyser lite så kan man peppra sig igenom utan att strumma något.

Kort sagt, den nya funktionen med gitarren där är svinrolig när man väl kommer dit, dels för att det blir ett sjukt mycket coolare ljud i gitarren och dels för att det är lite annorlunda mot det vanliga hålla-in-rätt-toner-slå-vid-rätt-tidpunkt-sättet att spela. :)

Se där.

Det där med trummorna lät coolt.

Vi har liksom redan bestämt vilka som ska spela vad i vårat "band", pga. att en är bättre på gitarr, en är sämst på gitarr = sång, och jag på trummor pga. att jag bara är så jävla cool.

Men, om du skulle köpa någon av RB och GH, vilket skulle det bli?

GH's och RB's playlist med låtar som jag känner igen.

Fan, svårt.

GH playlist:

Bon Jovi - "Livin' On A Prayer"

Creedence Clearwater Revival - "Up Around The Bend"

The Eagles - "Hotel California"

Lynyrd Skynyrd - "Sweet Home Alabama (Live)"

Michael Jackson - "Beat It"

Ozzy Osbourne - "Crazy Train"

Survivor - "Eye of the Tiger"

System of a Down - "B.Y.O.B."

RB playlist:

Ramones" - Blitzkrieg Bop"

RHCP - Dani California

Metallica - Enter Sandman

The Hives - Main Offender

The Police - Next To You

Black Sabbath - Paranoid

Iron Maiden - Run To The Hills

Beastie Boys - Sabotage

The Clash - Should I Stay Or Should I Go

The Killers - When You Where Young

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Se där.

Det där med trummorna lät coolt.

Vi har liksom redan bestämt vilka som ska spela vad i vårat "band", pga. att en är bättre på gitarr, en är sämst på gitarr = sång, och jag på trummor pga. att jag bara är så jävla cool.

Men, om du skulle köpa någon av RB och GH, vilket skulle det bli?

GH's och RB's playlist med låtar som jag känner igen.

Fan, svårt.

GH playlist:

Bon Jovi - "Livin' On A Prayer"

Creedence Clearwater Revival - "Up Around The Bend"

The Eagles - "Hotel California"

Lynyrd Skynyrd - "Sweet Home Alabama (Live)"

Michael Jackson - "Beat It"

Ozzy Osbourne - "Crazy Train"

Survivor - "Eye of the Tiger"

System of a Down - "B.Y.O.B."

RB playlist:

Ramones" - Blitzkrieg Bop"

RHCP - Dani California

Metallica - Enter Sandman

The Hives - Main Offender

The Police - Next To You

Black Sabbath - Paranoid

Iron Maiden - Run To The Hills

Beastie Boys - Sabotage

The Clash - Should I Stay Or Should I Go

The Killers - When You Where Young

Jag vet inte, det är ett skitsvårt val faktiskt.

Men vårat "band" har haft det roligast med Rock Band i alla fall, men GH är ju inte dåligt heller.

Jag tror jag skulle gått på Rock Band.

Annars kan ni väl lägga ihop pengar och köpa båda två? För GH:s gitarrer fungerar ju till båda, Rock BAnds trummor fungerar ju till båda, och mic fungerar till båda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte, det är ett skitsvårt val faktiskt.

Men vårat "band" har haft det roligast med Rock Band i alla fall, men GH är ju inte dåligt heller.

Jag tror jag skulle gått på Rock Band.

Annars kan ni väl lägga ihop pengar och köpa båda två? För GH:s gitarrer fungerar ju till båda, Rock BAnds trummor fungerar ju till båda, och mic fungerar till båda.

AHA

Så egentligen kan man bara köpa instumenten och fixa GH och RB på annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om xbox:et är flashat så. :) Haha, om ni aldrig byter instrumet kommer mikrofonkillen bli riktigt less till slut.

Måste det vara flashat? Jag har läst artiklar som säger att åtminstone Rock Bands trummor ska fungera på GH också, om jag inte minns fel så ska GHs gitarrer också fungera på Rock Band, eller var det Rock Band 2?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då har du inte spelat Schism, bland annat. Det finns en svinlång fillsektion från 3:39 till 5:20.

http://www.youtube.com/watch?v=oW9AX80Gs-M...feature=related

Länk till kommentar
Dela på andra sidor