Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

För att beskriva det lite lättare än Boomer gjorde. USA har som du vet världens äldsta skrivna och ännu gällande grundlag. Den är från 1789 (läste nu på Wikipedia och enligt den är den från 1791?) och bygger på idéer om att till varje pris undvika det kungliga envälde som var regel i Europa vid den tiden. Man har alltså genom åren både komplotterat den grundlagen och ändrat dess innehåll genom så kallade amendments (tilägg) :)

Åh fan.. Så de är kvar på 1700-talet? :P

------

Thanks for the info! :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varsågod! Förstår dock inte vad du menade med frågan. Vad/Vilka är kvar på 1700-talet? Skulle du kunna omformulera dig lite :)

Jag menade att följa något som har så starka negativa sidor och som skrevs för 200 år sedan är lite bakåtsträvande?

Nej, USA förde oss in i framtiden.

Mycket möjligt. Men inte med just "2nd amendment"?

----

Edit: Om det inte ändrats under tiden, vilket det inte gjort... eller?

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade att följa något som har så starka negativa sidor och som skrevs för 200 år sedan är lite bakåtsträvande?

The bill of rights ger människor rättigheter och friheter som varje västerländskt är byggt på. För att nämna några: Uttrycksfrihet, religionsfrihet, rätt till en rättvis rättegång. Du hänger upp dig för mycket på det andra tillägget, som när det skrevs var till för att USA skulle ha en stark milis att försvara landet med vid eventuella stadskupper eller engelsk ockupation.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The bill of rights ger människor rättigheter och friheter som varje västerländskt är byggt på. För att nämna några: Uttrycksfrihet, religionsfrihet, rätt till en rättvis rättegång.

Ja, men jag säger inte att de ska ändra allihop, bara se över den andra.

Du hänger upp dig för mycket på det andra tillägget, som när det skrevs var till för att USA skulle ha en stark milis att försvara landet med vid eventuella stadskupper eller engelsk ockupation.

Ja, men det var för 200 år sedan och frågan är om dem verkligen behöver den idag eller om den gör mer skada än nytta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur räknar man ut snitt hastigheten när man har sträcka och tid.

För bil förståss.

(sträckan du tillryggalagt) / (tiden det tog)

Det är väldigt enkelt - om du vet att enheten för hastighet är "km/h", så ser du att det är "kilometer/timme", vilket är samma sak som (sträckan du tillryggalagt) / (tiden det tog)

edit: formuleringsändring

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(sträckan du tillryggalagt) / (tiden det tog)

Det är väldigt enkelt - om du vet att enheten för hastighet är "km/h", så ser du att det är "kilometer/timme", vilket är samma sak som (sträckan du tillryggalagt) / (tiden det tog)

edit: formuleringsändring

waaaaaaah?

Min ursäkt är: jag gick upp nyss. men jag fattar inte..Trots googlande och värdelöst knappande i calc.

Säg 4 mil på 20 min.

Hur skulle det se ut?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mina kompisar och jag undrade under gårdagen vad som egentligen var skillnaden mellan frukt och grönsaker. Finns det någon generell gräns eller är det en tolkningsfråga?

Min teori är att alla grönsaker har varit gröna en gång i sin livstid >_< Tex så finns det gröna tomater, gurkor, parika mf

Googlade utan att hitta några direkta svar och vill inte ha en länk till frukt eller grönsaker på wikipedia.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns bestämmningar för vad som klassas som frukt respektive grönskak (även bär, ört osv), ja. Just vilka dessa är vet jag inte men en sak jag vet är att bananen, som de flesta skulle säga är en frukt, skulle vara en grönsak i din teori. I själva verket är det en ört.

Finns fler exempel på sådana saker (hallon är inte ett bär t.ex) men jag har varken minne eller ork till det så här tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor