Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Benny var på min högstadieskola också. Under tiden han föreläste började några tjejer längst bak, som var kände för att vara bråkiga, stökiga och fjortis att skratta. Har inte ord för det.

Klassiskt, men dessar personer brukar oftast ses som efterblivna också..

Vet inte om just denna var på vår skola, men vi har då minst haft 2 st som suttit i tyska koncentrationsläger och en som satt i Gulag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det minns jag, så jäkla respektlöst så det inte är sant.

Vi hade två tjejer som satt och pratade hela tiden med varandra. Till slut sa han (det var inte Benny) "ursäkta, nu måste jag bryta ett tag. Ni två, ni har suttit och pratat hela tiden. Jag brukar inte bry mig men den här gången är det nog. Ni har suttit och pratat hela tiden och ni lyssnar inte alls på vad jag säger, ni kan lika gärna gå", varefter en lärare tar tag i situationen och går bryskt, raskt och bestämt och säger "UT! Lämna salen!". "Vaddooooaa?". "Jo, lämna salen. Ni får inte vara kvar här. Ut!". "Men varföööuurr?" :o

Som bestraffning fick de inte åka med på klassresan. Serves 'em right.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi hade två tjejer som satt och pratade hela tiden med varandra. Till slut sa han (det var inte Benny) "ursäkta, nu måste jag bryta ett tag. Ni två, ni har suttit och pratat hela tiden. Jag brukar inte bry mig men den här gången är det nog. Ni har suttit och pratat hela tiden och ni lyssnar inte alls på vad jag säger, ni kan lika gärna gå", varefter en lärare tar tag i situationen och går bryskt, raskt och bestämt och säger "UT! Lämna salen!". "Vaddooooaa?". "Jo, lämna salen. Ni får inte vara kvar här. Ut!". "Men varföööuurr?" :D

Som bestraffning fick de inte åka med på klassresan. Serves 'em right.

Rätt åt dem hatar såna som förstör för andra. Fast det påminer ganska mycket om min klass där det var några som höll på och tramsade sig hela tiden inte bara på sådana här saker och som bestrafning så fick ingen i våran klass åka på klassresa. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt åt dem hatar såna som förstör för andra. Fast det påminer ganska mycket om min klass där det var några som höll på och tramsade sig hela tiden inte bara på sådana här saker och som bestrafning så fick ingen i våran klass åka på klassresa. :o

Kollektiv bestraffning fungerar bara på såna som har nåt samvete och nån respekt för sina medmänniskor. Att använda kollektiv bestraffning på de personer som uppvisade total avsaknad av just detta är ju så fail eftersom de inte kommer känna sig skyldiga ändå och förmodligen hade gjort samma sak igen om tillfälle gavs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte direkt en teknikfråga, utan mer en talangfråga. Så jag hoppas att den är okej att fråga här. (Kan inte skapa en tråd för att fråga)

Till saken: Serierna som Umberto och co. skapar, är det talang eller kan en person med riktigt usel målartalang oxå skapa en serie i den klassen som deras håller?

Hur funkar det liksom? Sitter de och målar precis som i paint, med en liten pensel som man rör med hjälp av musen, eller skriver tex. de bara in björn så kommer det en tecknad björn?

Tänker på handens darrningar bla. Om jag ritar ett huvud i paint så blir det inte helt rakt eftersom man skakar lite på handen. Så hur gör de?

Sorry för lång och invecklad fråga men kunde inte formulera den bättre. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte direkt en teknikfråga, utan mer en talangfråga. Så jag hoppas att den är okej att fråga här. (Kan inte skapa en tråd för att fråga)

Till saken: Serierna som Umberto och co. skapar, är det talang eller kan en person med riktigt usel målartalang oxå skapa en serie i den klassen som deras håller?

Hur funkar det liksom? Sitter de och målar precis som i paint, med en liten pensel som man rör med hjälp av musen, eller skriver tex. de bara in björn så kommer det en tecknad björn?

Tänker på handens darrningar bla. Om jag ritar ett huvud i paint så blir det inte helt rakt eftersom man skakar lite på handen. Så hur gör de?

Tror Umberto använder en penna, sen är det väll talang också.

Du ritar med musen, då blir det inte direkt rakt, men med penna så är det lättare. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Umb jobbar, såvitt jag vet, i Adobe Flash. I Flash ritar man med vektorer, medan man i Paint ritar med pixlar. Vektorer (i grafiska sammanhang) är matematiskt uppbyggda former, som inte begränsar sig till att bara finnas 'på varje pixel, utan de går 'mellan' pixlarna, så att det ser mjukare ut. Liknande princip är anti-alias, som är ett välkänt begrepp inom spel. Vektorer kan man förstora oändligt mycket utan att kvalitén försämras. Detta går inte med pixlar.

Jag kollade påde första minuterna, och verkade förklara det ganska bra.

[youtube-old]z5RLwaXymd0[/youtube-old]

edit: om du är sugen på att läsa, var den här guiden bra. http://www.eastbywest.com/pub/vectorbitmap/

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry för lång och invecklad fråga men kunde inte formulera den bättre. :D

Rent tekniskt sett kan alla rita. Sedan beror det på hur petig man är, vad man jämför sig med etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor