Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Hur kommer det sig att katter/hundar och kanske andra djur har så sjukt tålamod? Jag menar min katt ligger på verandan hela natten och lika glad när den kommer in.. Varför? :innocent:

Kanske för att vi har ett stort behov av att hela tiden hålla oss sysselsatta, underhållna och stimulerade på grund av att vi växt upp med konstant stimulering av sinnena genom datorer, TV, sociala tillställningar osv. Din katt har ju bara växt upp i ditt hus och vet inget annat att göra än att bara stryka runt och ligga still.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det finns ju folk som har blivit träffade av en blixt flera gånger? Rekordet ligger nog över 7-strecket?

Måste man inte vara riktigt full (alkoholberusad) för att också klara detta? I och med att det dämpar vissa sinnen? Det kanske inte räcker till så mycket, men ändå?

En blixt är trots allt över 1000 grader varmt, och skulle kunna grilla oss på en gång, fast finns det folk som överlever?

Nej en blixt är inte naturligvis över 1000 grader varm. Om så vore fallet skulle åskledare smälta när de blev träffade av blixten. Värmen beror på resistansen, därför är en blixt väldigt varm i luft eftersom luft är en väldigt dålig elektrisk ledare. Hur människor lyckas överleva strömmen är i sådana fall en intressantare fråga, det krävs ju väldigt låg ström för att instagibba hjärtat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om Victoria nu gifter sig med Daniel Westlin blir väl han kung, men kommer han heta Daniel Westlin eller Daniel Bernadotte? :D

Förlåt om det känns opersonligt, men jag besvarar din fråga med en kvot från hovreporter Catarina Hurtig

Johan säger: Hej Catarina! Vilken titel kommer Daniel (om han är gift med Victoria) få den dagen Victoria blir drottning? Prins?

Catarina Hurtig säger: Det är den näst vanligaste frågan jag får. Tyvärr är det omöjligt att svara på förrän den dagen de gifter sig. Det är nämligen kungen som bestämmer Daniels titel och han kan göra honom till prins. Men oavsett det kommer han kallas för prinsgemål. Det är den titel som prins Philip och prins Henrik har. Det är den titel de får – men egentligen kan kungen göra Daniel till exempelvis hertig av Ockelbo.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om det känns opersonligt, men jag besvarar din fråga med en kvot från hovreporter Catarina Hurtig

Intressant! Då kanske man slipper ha en brat som kung; hellre ingen kung alls än en sån där :D

Då får vi ju en drottning och en [inte-kung], men om de nu gifter sig och får barn, där det första barnet blir en pojke, då blir ju han kung nån gång i framtiden, och om HAN gifter sig med en kvinna som är varifrån som helst (adlig, bonde, importerad från Thailand :doh: ), kommer hon kallas drottning? Det var ju fallet med Silvia?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant! Då kanske man slipper ha en brat som kung; hellre ingen kung alls än en sån där :D

Då får vi ju en drottning och en [inte-kung], men om de nu gifter sig och får barn, där det första barnet blir en pojke, då blir ju han kung nån gång i framtiden, och om HAN gifter sig med en kvinna som är varifrån som helst (adlig, bonde, importerad från Thailand :doh: ), kommer hon kallas drottning? Det var ju fallet med Silvia?

Intressant indeed, jag har inte tänkt så mycket på det! Jag bara spekulerar, men jag tror att Daniel inte kan bli kung eftersom att om det finns en kung och en drottning i ett land utgår man ifrån att det är kungen som är statschef, även om det faktiskt skulle vara drottningen. Samma sak gäller i Storbritannien, där den med Queen Elizabeth II ingifte Prince Philip just är prins, och inte kung - trots att han är gift med drottningen, och på samma hierarkiska plats (typ) som henne. Eller prins och prins, han blev betitlad "His Royal Highness" av Kung George VI (Elizabeth IIs pappa).

Så för att dra parallellen; Prince Phillip är Daniel Westling, och Elizabeth II är Vickan. Men sedan vet jag inte om det är samma 'regler' som i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant indeed, jag har inte tänkt så mycket på det! Jag bara spekulerar, men jag tror att Daniel inte kan bli kung eftersom att om det finns en kung och en drottning i ett land utgår man ifrån att det är kungen som är statschef, även om det faktiskt skulle vara drottningen. Samma sak gäller i Storbritannien, där den med Queen Elizabeth II ingifte Prince Philip just är prins, och inte kung - trots att han är gift med drottningen, och på samma hierarkiska plats (typ) som henne. Eller prins och prins, han blev betitlad "His Royal Highness" av Kung George VI (Elizabeth IIs pappa).

Så för att dra parallellen; Prince Phillip är Daniel Westling, och Elizabeth II är Vickan. Men sedan vet jag inte om det är samma 'regler' som i Sverige.

Jag tänkte ifall en ingift "kung" inte får vara kung ens efter att Carl Gustaf är död, hur är det då med drottningar? Silvia är ju ingift och hon heter ju drottning?

Fact: Vickan blir drottning.

Fundering: Blir Daniel kung, prins eller hertig? Calle bestämmer.

Vickan och Daniel får barn. Första barnet är (låt säga) pojke.

Fact: Lillgrabben blir kung nån gång.

Fundering: Den kvinna lillgrabben gifter sig med måste väl få heta drottning? Det var ju fallet med Silvia, menar jag.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte ifall en ingift "kung" inte får vara kung ens efter att Carl Gustaf är död, hur är det då med drottningar? Silvia är ju ingift och hon heter ju drottning?

Fact: Vickan blir drottning.

Fundering: Blir Daniel kung, prins eller hertig? Calle bestämmer.

Vickan och Daniel får barn. Första barnet är (låt säga) pojke.

Fact: Lillgrabben blir kung nån gång.

Fundering: Den kvinna lillgrabben gifter sig med måste väl få heta drottning? Det var ju fallet med Silvia, menar jag.

Det blir svårt eftersom dom ändrade att det skulle vara den förstfödde istället för den förstfödde pojken året efter att Viktoria hade fötts. I praktiken så har det alltid varit kungen som har vart statschef, drottningen hans bisittare så att säga. Nu när dom ändrat så det är det förstfödda barnet så blir viktoria Statschef, Daniel blir antagligen prins.

Om deras barn blir en pojk så kommer hans fru att bli drottning så fort han tar över tronen. Om Viktoria och Daniel gifter sig innan HMK är död skulle Daniel inte kunnat kallas kung även om det hade vart möjligt för honom att få den titeln då HMK fortfarande i livet. Detsamma blir för Viktorias son. Hans fru får titeln drottning när viktoria trillat av pinnen. Tillsdess är hon prinsessa/whatever.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är olika trädsorters nötter så olika stora? Jag hade en fundering på att det hade att göra med att "stora" träd har stora nötter, men det stämmer ju inte om man jämför till exempel ekollon med kastanjer. :hmm:

Ekollon och kastanjer är ganska lika i storlek trots allt. En kastanjernöt har så tjockt skal så skälva nöten är inte mycket större än ett ekollon, dock mer rund.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ekollon och kastanjer är ganska lika i storlek trots allt. En kastanjernöt har så tjockt skal så skälva nöten är inte mycket större än ett ekollon, dock mer rund.

Nu vet inte om jag enbart har sett anabola-genmanipulerade kastanjer, men nog f*n är de kastanjer minst dubbelt så stora som de ekollon jag har sett.

Nej, det är hasselnötter jag tänker på. Ursäkta mig. :D

Men ekollon (de med hatten) är väl ändå mycket mindre än en kastanj, även utan "skal"?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Höhö AngryAxel, påminner mig om en klassisk grej som har varit med i typ Kalle Anka några gånger

Annons: Så blir du rik! skicka in 10kr till [address] så får du instruktioner som garanterar att du blir rik!

Kalle skickar in 10kr, får sen tillbaka en lapp där de står att man ska sätta in en annons i tidningen och be idioter att skicka pengar till en

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej en blixt är inte naturligvis över 1000 grader varm. Om så vore fallet skulle åskledare smälta när de blev träffade av blixten. Värmen beror på resistansen, därför är en blixt väldigt varm i luft eftersom luft är en väldigt dålig elektrisk ledare. Hur människor lyckas överleva strömmen är i sådana fall en intressantare fråga, det krävs ju väldigt låg ström för att instagibba hjärtat.

Jag fick höra att man överlevde då blixten gick igenom kroppen men inte igenom hjärtat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick höra att man överlevde då blixten gick igenom kroppen men inte igenom hjärtat.

Låter intressant :o

Så kan man dra slutsatsen att personer som överlever en blixt har enbart tur och det finns ingen biologisk fördel bland andra människor? Eller är jag ute på fel område?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter intressant :o

Så kan man dra slutsatsen att personer som överlever en blixt har enbart tur och det finns ingen biologisk fördel bland andra människor? Eller är jag ute på fel område?

Extremt långsökt hypotes, om det är evolutionen du syftar på. Det föreligger knappast nåt selektionstryck över vilka som kan och vilka som inte kan klara av en blixt genom hjärtat - så ja, det handlar enbart om tur.

Hm. Ny fråga: Hos vilda djur är selektionstrycket (dvs det man "måste vara bra/bäst på" för att överleva och fortplanta sig) oftast någon/några av faktorer som till exempel hur mycket mat man kan få tag i, vem som får mest avkomma och vem som klarar sig undan rovdjur. Det är tre faktorer som kommer sålla bort de mindre gynnade, så att evolutionen har sin gång.

Vad är selektionstrycket för människan? Hur rik man är? Hur snygg man är? Hur känd man är? Vilken hälsa man har? Och förresten, selektionstryck som ger vaddå? Flest kids? Då borde det ju vara stekaren på dansgolvet som raggar brudar varje helg och slarvar med tramps? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor