Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Hur kommer det sig att ekar/träd inte har en bredare krona i öppen miljö än i skogsmiljö?

Erosion är min första gissning. Andra träd skyddar från (väder och) vind och därmed har träd som ligger mitt inne i skogen lättare för att bevara sin krona relativt bred. Däremot kan den inte bli hur bred som helst pga solkonkurrens och eventuellt till och med brist på utrymme (fast det vore lite långsökt). Fördelen i öppen miljö är att det finns gott med sol, nackdelen är att vinden (och annat) ligger på. Tvärtom i skog.

Därmed har man fått ett litet problem som naturvårdare, eftersom det inte bara gäller träd utan även djurstammar. Är det bättre att ha flera små habitat eller ett stort? Den problematiken kallas SLOSS - Single Large Or Several Small (habitats). Erosion och störningar från yttre miljöer blir mindre i ett enda stort habitat, medan konkurrens och predation är desto värre. Om ett habitat är väldigt litet är risken stor att det försvinner. Är ett habitat medelstort är inom- och mellanartskonkurrens ett desto större problem. Är habitatet riktigt stort är det största hotet predation. Fördelarna med ett litet habitat är alltså att man har mindre risk för predation och konkurrens, men tillvaron är desto osäkrare pga att hela habitatet kan försvinna pga fragmentering.

Ja, jag har tenta snart. :unsure:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan en människa överleva ett blixtnedslag? Jag menar, den temperaturen man får på sig när en blixt träffar en är ju oerhört stor, borde inte elektriciteten grilla upp hjärnan?

Jag har ingen jätteperfekt förklaring, men på det stora hela så handlar det om att elektriciteten går rakt igenom människan och vidare ut i jorden och.. ööh, det var så långt jag kan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan en människa överleva ett blixtnedslag? Jag menar, den temperaturen man får på sig när en blixt träffar en är ju oerhört stor, borde inte elektriciteten grilla upp hjärnan?

Hur mycket värme som bildas beror på resistansen och har man låg resistans så skadas man inte säkert. Resistansen kan bero på till exempel fetthalt i kroppen eller huruvida huden är blöt. Antar att det är samma sak Kebab menade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket värme som bildas beror på resistansen och har man låg resistans så skadas man inte säkert. Resistansen kan bero på till exempel fetthalt i kroppen eller huruvida huden är blöt. Antar att det är samma sak Kebab menade.

Men vi pratar fortfarande om en galen stark ström.

De går fortfarande inte ihop!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det finns ju folk som har blivit träffade av en blixt flera gånger? Rekordet ligger nog över 7-strecket?

Måste man inte vara riktigt full (alkoholberusad) för att också klara detta? I och med att det dämpar vissa sinnen? Det kanske inte räcker till så mycket, men ändå?

En blixt är trots allt över 1000 grader varmt, och skulle kunna grilla oss på en gång, fast finns det folk som överlever?

Dom kanske har tur eller så har dom gummistövlar på sig >_<

:innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har man gummistövlar på sig kan man nog kalla sig stekt.

Kanske det men nu var det menat till rob.

Tror ström så stark inte har några som helst problem att ta sig igenom ett par gummistövlar

Kanske det men nu var det menat till rob.

Men det finns ju folk som har blivit träffade av en blixt flera gånger? Rekordet ligger nog över 7-strecket?

Måste man inte vara riktigt full (alkoholberusad) för att också klara detta? I och med att det dämpar vissa sinnen? Det kanske inte räcker till så mycket, men ändå?

En blixt är trots allt över 1000 grader varmt, och skulle kunna grilla oss på en gång, fast finns det folk som överlever?

:innocent:

Hehe och det är inte jag som är fiskaren på det andra forumet bara så du vet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor