Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Vet någon en trevlig hemsida/bildforum med inriktning på lyxiga, smakfulla bostäder? Jag vill bli imponerad av inredning och arkitektur och sånt.

Jag kikar ofta in på minhembio.com och jag tänker mig typ den fast inte nödvändigtvis med fokus på hifi. Gärna en internationell sida med lite fetare saker än vad som postas där också.

Svårgooglat ämne då flesta sidorna innehållandes tänkbara nyckelord, inte är det jag söker.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag sett den här ordvitsen flera gånger, och jag lyckas fan inte förstå den.

"What does an angry pepper do?

It gets all jalapeno face!"

Hjälp efterfrågas >_< It gets all *** in your face?

Är inte säker, har aldrig hört den innan, men det enda jag kan tänka mig är "It gets all up in your face", fast då ska inte "all" var med i vitsen. Men det är den inte enligt den där ålen, så det kan vara så.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte säker, har aldrig hört den innan, men det enda jag kan tänka mig är "It gets all up in your face", fast då ska inte "all" var med i vitsen. Men det är den inte enligt den där ålen, så det kan vara så.

Kebab har nog läst fel eller så har någon skrivit fel, det ska definitivt vara "jalapeno face".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett svärd hemma som min farfars farfars something something använde i tjänst för en miljon år sedan. För tillfället hänger det på väggen här hemma och är nu i ganska dåligt skick. Vem skall man vända sig till om man vill vårda det lite? Bonus om man kan slipa svärdeggen på stället

Redigerad av Troxie
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett svärd hemma som min farfars farfars something something använde i tjänst för en miljon år sedan. För tillfället hänger det på väggen här hemma och är nu i ganska dåligt skick. Vem skall man vända sig till om man vill vårda det lite? Bonus om man kan slipa svärdeggen på stället

Kolla med nån smed i närheten du bor såg på Flashback att nån skrev gå till en skomakare o fråga. Kollade bara snabbt via denna länk så kanske nåt att kolla på

http://www.slipad.com/SE/index.htm

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var har Sverige fått sitt namn ifrån?

Sverige som land/rike nämns först i text som namnet Svitjod, vilket det fortfarande heter på isländska. Svitjod betyder enkelt översatt sveafolket, som i sveafolkets land/rike. Svitjod översattes till Suicia på Latin och betyder Svea Rike, vilket i folkmun blev Sverike, vilket dom senare bytte ut K till G och vipps föddes namnet Sverige.

• Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skulle Gizmo varit här:

Vad är egentligen skillnaden på en varg och en hund?

Nu menar jag inte en bulldog eller likande. Utan en sån där hund som Gizmo gillade. Slädhundar eller vad de kallas. De ser ju EXAKT lika dana ut som vargarna.

Är det en "varg" eftersom den är vild, eller finns det en faktisk skillnad.

och varför skulle man inte kunna tämja en varg till samma lydnad som en hund?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu menar jag inte en bulldog eller likande. Utan en sån där hund som Gizmo gillade. Slädhundar eller vad de kallas. De ser ju EXAKT lika dana ut som vargarna.

Den hund rasen du tänker på kallas siberian husky

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Seppala är närmare besläktad med vargar.

Jag tror inte man någonsin helt hade kunnat tämja en varg. Om du däremot tämjer flera generationer av vargar hade det kunnat gå, och det är väl det som är huvudskillnaden mellan en hund och en varg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Seppala är närmare besläktad med vargar.

Jag tror inte man någonsin helt hade kunnat tämja en varg. Om du däremot tämjer flera generationer av vargar hade det kunnat gå, och det är väl det som är huvudskillnaden mellan en hund och en varg.

Jag såg någon dokumentär som tog upp det här ämnet och de har försökt tämja vargar i flera generationer utan framgång. Det måste tas fram en valp som är en korsning mellan en annan hund, och en varg. I Sverige är det endast tillåtet att inneha varghundar (inte irländsk, det finns många fler raser) som har en varg i släkten tidigast fem generationer bak, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor