Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Oh well.

--

Ny fråga, som passar precis in på trådtiteln.

Hur sjutton fungerar twitter? Vad är det för skillnad på @ och # ? Hur följer man? Hur uppdaterar man? Och viktigast av allt kanske, vad ska man med det till?

@: Du nämner en specifik person/företag/liknande. Precis som du kan tagga folk i statusuppdateringar på Facebook.

#: Du nämner ett evenemang/program eller så. Fungerar som en grupp för att diskutera samma sak. Nyligen användes #esc2012 för att diskutera Schlagersmörjan som var på tv.

Vad man ska med det till har jag inte förstått, trots att jag använder det dagligen för att följa folk. Uppdaterar sällan själv. Kan hända att jag svarar på någons uppdatering, men jag stör mig varje gång jag går in och läser. >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur sjutton fungerar twitter? Vad är det för skillnad på @ och # ? Hur följer man? Hur uppdaterar man? Och viktigast av allt kanske, vad ska man med det till?

@<namn> för att skriva till någon. #<tag> för att tagga med ett ämne så att andra som diskuterar samma ämne kan se. Man klickar på "Follow" för att följa någon. Man skriver i rutan "Compose a new tweet..." och klickar sedan "Tweet" för att uppdatera.

Människorna som jag följer använder Twitter till att skriva korta meddelanden till varandra utan att behöva maila eller använda chatklienter. Bland annat Bleubird, Dose One och Aesop Rock skriver saker till/med sina fans (Uppdateringar om spelningar, albumsläpp, musikvideor). Har förstått att en del använder Twitter bara att för att droppa random saker då och då, men har ingen erfarenhet. Använder man haschtag-metoden kan man diskutera saker med människor man inte känner med samma intresse.

Kanske verkar helt onödigt, men det är jättesmidigt.

oops, ravene hade ju redan svarat. välkommen till 2010(?) där vi inte läser sista sidor längre

Redigerad av Maimstream
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oh well.

--

@ används för att kommentera till en person. T.ex @Hankibojj Hejhej!

# används för att kommentera ett visst ämne. T.ex #melodifestivalen bra jobbat @loreen!

Du följer genom att först ha ett eget twitter-konto, sen söker du upp de personer du vill följa och klickar på "följ"

Du uppdaterar genom att logga in på ditt twitterkonto, så finns en "new tweet"-ruta exempelvis i högerspalten. Du kan även klicka på "reply" på någon tweet som en annan har skrivit, om du vill skriva ett svar till denne.

Jag personligen skriver inte mycket själv, men tycker det är kul att följa vissa artister/politiker/skådisar.

Edit: Oh well, missade att det skapats en ny sida där svaren redan avhandlats.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor