Siana Skrivet 27 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2012 Jag har precis kommit hem från mitt första 13-timmars arbetspass (ever!) och är lite mossig i huvudet så jag orkar inte googla. Finns det någon smidig hemsida/program där man kan skriva in massor med timmar och minutrar för att sedan få en summa med allt sammanräknat? Typ: 1h 15 m + 1h 2m = 2h 17m 2h 17m 2.383h 137m 8220s Sträcka ljuset hinner färdas under denna tid: 2.464 * 10^9km http://www.wolframalpha.com/input/?i=1h+15+m+%2B+1h+2m&a=*MC.1h+15+m-_*Unit-&a=*TimeAMOrPM.*%7FAutomatic.%7FAutomatic.%7FAutomatic.%7F1.%7F15.%7FAutomatic--_am&a=UnitClash_*h.*Hours.dflt--&a=UnitClash_*m.*Minutes.dflt-- 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 27 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2012 Vad definierar ogräs? Som maskros tex Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 27 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2012 2h 17m 2.383h 137m 8220s Sträcka ljuset hinner färdas under denna tid: 2.464 * 10^9km http://www.wolframalpha.com/input/?i=1h+15+m+%2B+1h+2m&a=*MC.1h+15+m-_*Unit-&a=*TimeAMOrPM.*%7FAutomatic.%7FAutomatic.%7FAutomatic.%7F1.%7F15.%7FAutomatic--_am&a=UnitClash_*h.*Hours.dflt--&a=UnitClash_*m.*Minutes.dflt-- Gött! Tackar! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 27 maj, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2012 Jag funderar ofta på det här när jag diskar. Jag använder sällan diskmedel utan kör på lite varmare vatten istället, såvida det inte är jättefett. Är det mer miljövänligt att använda varmvatten (kanske tre gånger så mycket som om man körde ljummet + diskmedel) än att använda diskmedel och använda mindre vatten? Jag föreställer mig att kemikalier aldrig är bra att använda i onödan, plus miljömässiga tillverkningskostnader, transportutsläpp och liknande grejer. Vattnet kommer ju raka vägen från värmeverket, även om den energin inte är helt ren den heller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 27 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2012 Vissa kranar ger ganska varmt vatten, säkert upp emot en 40-55 grader. Det finns faktiskt proteiner som koagulerar redan vid den temperaturen, vilket gör att man kan bränna fast "osynliga" matrester - ofräscht men kan faktiskt vara farligt ur allergenisk synpunkt. Att diska i lite svalare vatten, men med en droppe diskmedel är alltså ur den aspekten mycket, mycket bättre, jag är dessutom rätt övertygad om att det är mer skonsamt för miljön att göra på det senare sättet. I varje fall torde det vara billigare, en flaska YES räcker ju ganska länge och få kan du diska i nästintill iskallt vatten = billigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 27 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2012 . Jag använder sällan diskmedel utan kör på lite varmare vatten istället, såvida det inte är jättefett. Det där är fan så äckligt. Ta en kurs i hygienkunskap för böveln. Du kommer att åka på en matförgiftning en dag om du fortsätter så där... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aikjonas12 Skrivet 27 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 maj, 2012 Dessutom är inte det varma vattnet i kranen kvalitétstestat på något sätt, så det kan tillkomma lika mycket bakterier som man dödar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 28 maj, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 maj, 2012 Mja, nu måste jag nog försvara mig lite här innan ni tror jag är alldeles för sunkig. Såna saker som bara varit mackor på är det ingen idé att rengöra mer än med lite vatten. Likaså gröttallriken på morgonen om jag rengör den precis efter att jag är klar. All disk som jag låtit stå ett tag rengör jag med diskmedel. All disk som det varit kött av ett eller annat slag på, rengör jag med diskmedel. Alla stekpannor etc rengör jag alltid med diskmedel. Det som jag inte känner behöver diskmedel är smörkniv (lite varmare vatten så är den ju ren, alternativ verkar ren) eller sånt som "bara använts lite grann". Typ, en glass-skål med tillhörande sked och sånt. Då tycker jag inte det behövs diskmedel. Matförgiftning, ja kanske, men jag har levt i studentkorridor i 4½ år så det är förvånansvärt att jag fortfarande inte drabbats av nåt sånt. Speciellt med tanke på hur sunkiga alla andra är här, som använder diskhanddukar till golvet och allt möjligt som får en lite lätt mörkrädd. Jag använder helst inte sånt jag vet är i farozonen (som handdukar). Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 28 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 maj, 2012 Postar samma sak i jobb-tråden. Skulle vilja veta ifall det finns någon statistik på hur länge man i genomsnitt är arbetslös innan man får en ny tjänst. Är ju såklart extremt svårt att svara på beroende på ålder, typ av tjänst etc, men om man utgår från min situation: 20 år, har tagit studenten nyligen, söker ett extrajobb då jag ska studera till hösten. Det lär väl spela roll också ifall det är så att jag frivilligt säger upp mig, eller om jag blir avskedad. En annan faktor är ju att det nu är sommar, vilket kanske försvårar sökandet. Även om det inte finns någon statistik, kom gärna med förslag och ta dessa faktorer i åtanke. 1 månad, 2 månader? Hoppas ni förstod, det blev lite luddigt kände jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 28 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 maj, 2012 Det är lättast att hitta jobb på sommaren. Men då är det oftast bara just sommarjobb, men om jag förstod dig rätt är det det du var ute efter. Du är dock lite sent ute, men beror ju helt på vilka tjänster du är villig att ta. Har du tur får du jobb imorgon, har du otur får du inget alls. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 28 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 maj, 2012 Krisar det så gå in i LSS, vården är ett bottenlöst hål Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 28 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 maj, 2012 ett bottenlöst hål Alla hål är bottenlösa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 28 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 maj, 2012 Vart har Umberto tagit vägen? 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 28 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 28 maj, 2012 Vart har Umberto tagit vägen? Har funderat på samma sak. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 30 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2012 Vart har Umberto tagit vägen? Låt oss se om vi kan åkalla honom med lite anglosachsisk musik; Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 30 maj, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2012 Alla hål är bottenlösa. Du menar att man istället skulle ha sagt "bottenlös grop"? Då skulle det bli ett hål istället. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 30 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2012 Du menar att man istället skulle ha sagt "bottenlös grop"? Då skulle det bli ett hål istället. Han kanske missat det talesättet stackarn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 30 maj, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2012 Han kanske missat det talesättet stackarn. Kanske det. Jag antar att uttrycket är direktimporterat från engelskans "bottomless pit", där pit enligt tyda.se betyder "hål, avgrund, fallgrop". Vilket av dessa som är bottenlöst är svårt att säga. Ett hål har per definition ingen botten och om de andra kallas bottenlösa blir de automatiskt hål istället. Besynnerligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 30 maj, 2012 Rapportera Share Skrivet 30 maj, 2012 (redigerad) Du menar att man istället skulle ha sagt "bottenlös grop"? Då skulle det bli ett hål istället. Jag menar inte att man ska säga någonting. Men alla hål är bottenlösa. Det är ju som att säga "En rund fotboll." eller "En vit albino." eller "En fet tjockis." eller "Rött blod." eller "Ett flygplan flyger i luften." Självklart får man säga det om man vill, men det är rätt självförklarande även utan det extra adjektivet. Han kanske missat det talesättet stackarn. Nog har jag hört talesättet. Men talesätt och ordspråk kommer ju i grund och botten från vanligt folk. Vem vet vad för obildad och korkad människa som kom på bottenlöst hål/bottomless pit. Kanske det. Jag antar att uttrycket är direktimporterat från engelskans "bottomless pit", där pit enligt tyda.se betyder "hål, avgrund, fallgrop". Vilket av dessa som är bottenlöst är svårt att säga. Ett hål har per definition ingen botten och om de andra kallas bottenlösa blir de automatiskt hål istället. Besynnerligt. Pit översätts väl ändå inte till hål på något sätt? Precis som jag sa, det är ju dumma människor som har bildat det här uttrycket. Kan inte ens översätta pit ordentligt. Jisses, vart är världen på väg? Redigerad 30 maj, 2012 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 31 maj, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 maj, 2012 Oh well. -- Ny fråga, som passar precis in på trådtiteln. Hur sjutton fungerar twitter? Vad är det för skillnad på @ och # ? Hur följer man? Hur uppdaterar man? Och viktigast av allt kanske, vad ska man med det till? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts