Siana Skrivet 27 mars, 2012 Rapportera Share Skrivet 27 mars, 2012 Barnskådespelare i skräckfilmer, får de se hela filmen efteråt? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 28 mars, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 28 mars, 2012 När man skriver noter finns ju fjärdedelsnoter, halvtaktpauser etc. Hur skriver man sånt i tretakt och 6/8-takt, mfl? Det finns ju inget som heter halvtakt i vals och en fjärdedelspaus vore underlig i sextakt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 1 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2012 Nu är det såhär att jag via min pappa har fått förvalta min farmors exemplar av The Caine Mutiny. Boken har väl 60 år på ryggen och har blivit rätt sliten. Speciellt själva omslaget har ramlat av. Jag undrar om man kan skicka in böcker för att bindas om? I hardcover typ. Någon som gjort något liknande? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 1 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2012 Nu är det såhär att jag via min pappa har fått förvalta min farmors exemplar av The Caine Mutiny. Boken har väl 60 år på ryggen och har blivit rätt sliten. Speciellt själva omslaget har ramlat av. Jag undrar om man kan skicka in böcker för att bindas om? I hardcover typ. Någon som gjort något liknande? Jag skulle rådfråga på ett bibliotek. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 1 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2012 Barnskådespelare i skräckfilmer, får de se hela filmen efteråt? Det finns egentligen inga universella svar på den frågan, det varierar från fall till fall och beror på lagar och vad föräldrar anser osv. Hollywood har i allmänhet ganska stränga regler på barnskådespelare. Nu är det såhär att jag via min pappa har fått förvalta min farmors exemplar av The Caine Mutiny. Boken har väl 60 år på ryggen och har blivit rätt sliten. Speciellt själva omslaget har ramlat av. Jag undrar om man kan skicka in böcker för att bindas om? I hardcover typ. Någon som gjort något liknande? Klart man kan. Det är bara att ta boken till en bokbindare och be om en offert. I större städer är det inte ovanligt att de tar överpriser så det lönar sig att fråga runt lite. Annars är ett tips att fråga vid något antikvariat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 5 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2012 Ni lumpare på forumet minns väl kronans marinblå shorts? Vet ni om det är möjligt att få tag på dem någonstans? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 7 april, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 april, 2012 Jag har biljetter till en konsert på måndag, men jag har råkat lämna den i min lägenhet och inte där jag bor för tillfället (och där konserten är). Biljetten är inte en självutskriven sådan utan en orange biljett med evenemangsinformation på en bit papp (ni vet hur den ser ut). Kan man skriva ut biljetten på internet och gå in med den, eller måste jag ta tåget och hämta biljettfanskapet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 7 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2012 Jag har biljetter till en konsert på måndag, men jag har råkat lämna den i min lägenhet och inte där jag bor för tillfället (och där konserten är). Biljetten är inte en självutskriven sådan utan en orange biljett med evenemangsinformation på en bit papp (ni vet hur den ser ut). Kan man skriva ut biljetten på internet och gå in med den, eller måste jag ta tåget och hämta biljettfanskapet? Vad är det för konsert? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 7 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2012 (redigerad) När man skriver noter finns ju fjärdedelsnoter, halvtaktpauser etc. Hur skriver man sånt i tretakt och 6/8-takt, mfl? Det finns ju inget som heter halvtakt i vals och en fjärdedelspaus vore underlig i sextakt. Nu vet jag inte riktigt om jag förstår vad du menar men notationsskriften ser alltid lika dan ut oavsett vilken taktart du noterar den i. I (4/4) får du på fyra pulsslag plats med fyra fjärdedelsnoter, i (3/4) får du plats med tre fjärdedelsnoter och i (5/4) får du alltså plats med fem fjärdedelsnoter per takt. (6/8) kan man alltså förkorta till (3/4) varför du i en (6/8) får plats med sex fjärdedelar, det är bara olika sätt att beskriva den noterade musiken på. ... nu kukade det ur ordentligt här... Redigerad 7 april, 2012 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 7 april, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 april, 2012 Vad är det för konsert? In Flames på Flygeln i Norrköping. Biljettföretaget är Ticnet. Nu vet jag inte riktigt om jag förstår vad du menar men notationsskriften ser alltid lika dan ut oavsett vilken taktart du noterar den i. I (4/4) får du på fyra pulsslag plats med fyra fjärdedelsnoter, i (3/4) får du plats med tre fjärdedelsnoter och i (5/4) får du alltså plats med fem fjärdedelsnoter per takt. (6/8) kan man alltså förkorta till (3/4) varför du i en (6/8) får plats med sex fjärdedelar, det är bara olika sätt att beskriva den noterade musiken på. ... nu kukade det ur ordentligt här... Men finns det då någon universalregel för hur många trumslag man kan spela i en takt, såsom 4/4 = fyra slag = en bas, en virvel, totalt fyra hihatslag, eller är det det dubbla? Jag har aldrig fattat hur man ska räkna för vilken låt jag än spelar med noter (eller där folk använder nottermer när jag själv verkligen inte gör det) så verkar det vara olika. Sen tror jag att det jag frågade var hur en "fjärdedelspaus" ser ut i en tretakt. Helstreck, halvstreck, fjärdedelsknorr och åttondelsklöver (om du fattar vilka tecken jag menar) fungerar ju i fjärdedels/åttondelslåtar, men i sextakt och tretakt undrar jag hur en paus skulle se ut för en enstaka tredjedel eller sjättedel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 7 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 7 april, 2012 (redigerad) Men finns det då någon universalregel för hur många trumslag man kan spela i en takt, såsom 4/4 = fyra slag = en bas, en virvel, totalt fyra hihatslag, eller är det det dubbla? Jag har aldrig fattat hur man ska räkna för vilken låt jag än spelar med noter (eller där folk använder nottermer när jag själv verkligen inte gör det) så verkar det vara olika. Sen tror jag att det jag frågade var hur en "fjärdedelspaus" ser ut i en tretakt. Helstreck, halvstreck, fjärdedelsknorr och åttondelsklöver (om du fattar vilka tecken jag menar) fungerar ju i fjärdedels/åttondelslåtar, men i sextakt och tretakt undrar jag hur en paus skulle se ut för en enstaka tredjedel eller sjättedel. ... hmm... jag tror inte jag förstår. I en 4/4-takt kan du spela fyra trumslag, i en 3/4-takt kan du spela tre, i en 5/4-takt kan du spela 5 och i en 6/8-takt kan du spela tre (6/8 är två stycken 3/4 (den är alltså ihopsatt)). En fjärdedelspaus ser likadan ut i en tretakt som i en fyrtakt (det samma gäller alla tecken), haka inte upp dig på att de heter "fjärde"-del eller "halv"-not. En fjärdedel är alltid värd ett pulsslag, en halvnot är alltid värd två pulsslag medan en helnot alltid är värd alla slag som finns i takten. Det samma gäller pauserna, en fjärdedelsknorr är alltid värd ett pulsslag, en "liggande" paus är alltid värd två pulsslag och en "hängande" paus är alltid värd alla pulsslag i takten. Redigerad 7 april, 2012 av Jazz 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 8 april, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 april, 2012 ... hmm... jag tror inte jag förstår. I en 4/4-takt kan du spela fyra trumslag, i en 3/4-takt kan du spela tre, i en 5/4-takt kan du spela 5 och i en 6/8-takt kan du spela tre (6/8 är två stycken 3/4 (den är alltså ihopsatt)). En fjärdedelspaus ser likadan ut i en tretakt som i en fyrtakt (det samma gäller alla tecken), haka inte upp dig på att de heter "fjärde"-del eller "halv"-not. En fjärdedel är alltid värd ett pulsslag, en halvnot är alltid värd två pulsslag medan en helnot alltid är värd alla slag som finns i takten. Det samma gäller pauserna, en fjärdedelsknorr är alltid värd ett pulsslag, en "liggande" paus är alltid värd två pulsslag och en "hängande" paus är alltid värd alla pulsslag i takten. 2: Härligt, det var ett bra svar på frågan. Har alltid undrat hur man kan prata om fjärdedelar i tretakt. Men hur är det med ännu kortare paustecken - en låt i 4/4 har ju tecken som delas i två hela tiden. Halv, fjärde-, åtton-, sexton- och trettiotvådjedelspauser kallas de ju då, men vad skulle tecknen heta i tretakt eller andra konstiga taktarter? Vad heter de olika noterna och paustecknen i följande stycke (som jag vet är 4/4)? Stycket är ur Einleitung aus Also Sprach Zarathustra (introt till "2001"). 0:47 För den första frågan får jag omformulera: Hur många takter trumspel är det innan basen kommer in? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 8 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2012 2: Härligt, det var ett bra svar på frågan. Har alltid undrat hur man kan prata om fjärdedelar i tretakt. Men hur är det med ännu kortare paustecken - en låt i 4/4 har ju tecken som delas i två hela tiden. Halv, fjärde-, åtton-, sexton- och trettiotvådjedelspauser kallas de ju då, men vad skulle tecknen heta i tretakt eller andra konstiga taktarter? Vad heter de olika noterna och paustecknen i följande stycke (som jag vet är 4/4)? Stycket är ur Einleitung aus Also Sprach Zarathustra (introt till "2001"). 0:47 Det vi verkligen vill befästa är att taktarten egentligen spelar minst roll av allt när man ska läsa noter, det enda som taktartstecknet i början på notraden berättar för dig är hur många pulsslag som får plats i varje takt. Du ser att det står (3/4) och noterar att det får plats tre pulsslag i varje takt, detta betyder då som sagt att helnoten är värd tre pulsslag, halvnoten två pulsslag och fjärdedelen ett pulsslag. När det gäller kortare toner, när vi börjar dela upp pulslängden i åtton- och sextondelar, så har det ingen direkt sammankoppling med taktarten att göra, bara hur många åttondelar eller sextondelar som får plats i takten. Helnoten i en 4/4 är värd fyra slag, halvnoten är värd två, fjärdedelen är värd ett, åttondelen är värd hälften av en fjärdedel (du kan alltså känna två snabba pulsslag på samma tid som du känner en fjärdedel) och sextondelen är värd en fjärdedel av fjärdedelen, alltså får du in två snabba pulsslag på samma tid som du känner en åttondel. På det sättet fortlöper det matematiska sambandet och det är kanske först nu du kommer förstå hur det fungerar: I en 4/4 får det plats åtta åttondelar eller sexton sextondelar (duh!) och i en 3/4 får det plats sex åttondelar eller tolv sextondelar! För den första frågan får jag omformulera: Hur många takter trumspel är det innan basen kommer in? Det är troligtvis åtta takter trumspel innan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 8 april, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 april, 2012 Det vi verkligen vill befästa är att taktarten egentligen spelar minst roll av allt när man ska läsa noter, det enda som taktartstecknet i början på notraden berättar för dig är hur många pulsslag som får plats i varje takt. Du ser att det står (3/4) och noterar att det får plats tre pulsslag i varje takt, detta betyder då som sagt att helnoten är värd tre pulsslag, halvnoten två pulsslag och fjärdedelen ett pulsslag. När det gäller kortare toner, när vi börjar dela upp pulslängden i åtton- och sextondelar, så har det ingen direkt sammankoppling med taktarten att göra, bara hur många åttondelar eller sextondelar som får plats i takten. Helnoten i en 4/4 är värd fyra slag, halvnoten är värd två, fjärdedelen är värd ett, åttondelen är värd hälften av en fjärdedel (du kan alltså känna två snabba pulsslag på samma tid som du känner en fjärdedel) och sextondelen är värd en fjärdedel av fjärdedelen, alltså får du in två snabba pulsslag på samma tid som du känner en åttondel. På det sättet fortlöper det matematiska sambandet och det är kanske först nu du kommer förstå hur det fungerar: I en 4/4 får det plats åtta åttondelar eller sexton sextondelar (duh!) och i en 3/4 får det plats sex åttondelar eller tolv sextondelar! Så det som förbryllat mig är troligen att jag får för mig att "fjärdedelsnot" innebär "fjärdedel" av en hel takt (4/4)* och att "fjärdedelsnot" på nåt sätt skulle innebära "1/4 av 3 pulsslag = 0.75 slag" **, när jag istället ska tänka " = ett pulsslag, oavsett taktart" och "antalet pulsslag bestäms av taktarten"? *) Vilket är korrekt **) Vilket inte alls är korrekt Det är troligtvis åtta takter trumspel innan. Ehem. Hur vet man det då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 8 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 8 april, 2012 (redigerad) Så det som förbryllat mig är troligen att jag får för mig att "fjärdedelsnot" innebär "fjärdedel" av en hel takt (4/4)* och att "fjärdedelsnot" på nåt sätt skulle innebära "1/4 av 3 pulsslag = 0.75 slag" **, när jag istället ska tänka " = ett pulsslag, oavsett taktart" och "antalet pulsslag bestäms av taktarten"? *) Vilket är korrekt **) Vilket inte alls är korrekt Exakt! Nu har du förstått. Musikteorin är på ett sätt ett alldeles fantastiskt logiskt system samtidigt som det finns enormt många brister. Att fjärdedelsnoten kallas för "fjärdedel" är jättebra när man läser jämna taktarter men i udda blir det väldigt uppfuckat. Ehem. Hur vet man det då? Det känner man. Hitta pulsen, börja räkna, snart märker du hur den logiska indelning (underdelningen) landar på "1, 2, 3, 4 I 1, 2, 3, 4 I 1, 2, 3, 4", efter det är det bara att hålla koll på hur många takter du hinner räkna. I just den här typen av grundläggande rock, ärligt talat i musik i överlag, finns det väldigt mycket som är förutsägbart, jämna taktarter och logiska indelningar för former (der handlar oftast om avsnitt på fyra, sexton, eller 32 takter (som i det här trumintrot: åtta takter). En vanlig bluestolva är ju uppbyggd av tolv takters förutsägbarhet, tillexempel. Anledningen till att jag sa "troligtvis" är för att man aldrig kan veta säkert, de kanske kör låten i 2/4 vilket i så fall skulle betyda att det är 16 takters trumintro... eller så kör de i 32/4 vilket då betyder att det är en takts intro; detta vore förstås efterblivet. Redigerad 8 april, 2012 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 8 april, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 april, 2012 Det känner man. Hitta pulsen, börja räkna, snart märker du hur den logiska indelning (underdelningen) landar på "1, 2, 3, 4 I 1, 2, 3, 4 I 1, 2, 3, 4", efter det är det bara att hålla koll på hur många takter du hinner räkna. I just den här typen av grundläggande rock, ärligt talat i musik i överlag, finns det väldigt mycket som är förutsägbart, jämna taktarter och logiska indelningar för former (der handlar oftast om avsnitt på fyra, sexton, eller 32 takter (som i det här trumintrot: åtta takter). En vanlig bluestolva är ju uppbyggd av tolv takters förutsägbarhet, tillexempel. Anledningen till att jag sa "troligtvis" är för att man aldrig kan veta säkert, de kanske kör låten i 2/4 vilket i så fall skulle betyda att det är 16 takters trumintro... eller så kör de i 32/4 vilket då betyder att det är en takts intro; detta vore förstås efterblivet. Oh, ja. Det är det enda jag överlever på som trummis. Jag känner när det gått "jämnt", dvs 4, 8 eller 16, men om jag tvingas räkna till sju takter är jag lost för jag vet inte hur lång "en" takt är. Av dina förklaringar verkar det som att jag kan härleda detta till att jag aldrig sitter med noter och därför aldrig vet om en takt går i 2/4 eller 4/4. Säger nån att det är 16 takter trumintro kör jag helt sonika ett trumintro och spelar nåt snyggt fill exakt där jag tror att vi ska börja spela allihopa, bara för att upptäcka att det bara kommit till hälften och jag får göra samma sak igen. Rätt retarded, speciellt i svårare passager och det har nog varit till besvär för de teoretiskt skolade, som kör på kunskap istället för känsla. Jag har alltid gjort tvärtom. Dvs, jag TROR att trumintrot ovan är åtta takter, men helt jäkla säker kan jag inte vara. Den jazz vi spelar är inte alls lika förutsägbar och lättförstådd som klassisk rock som närapå alltid går i 4/4. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 10 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 10 april, 2012 Så, en 16-åring mördades i Eslöv för ett tag sedan och nu föll domarna mot tre män. Skytten döms för mord till elva års fängelse. De två andra döms för medhjälp till vållande till annans död. Hur kan det komma sig att de inte döms för medhjälp till mord? http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.911139-elva-ar-for-dodsskott-mot-16-aring Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 10 april, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 april, 2012 Så, en 16-åring mördades i Eslöv för ett tag sedan och nu föll domarna mot tre män. Skytten döms för mord till elva års fängelse. De två andra döms för medhjälp till vållande till annans död. Hur kan det komma sig att de inte döms för medhjälp till mord? http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.911139-elva-ar-for-dodsskott-mot-16-aring Har inte satt mig in i historien men jag kan tänka mig att domstolen anser att skytten tog livet av 16-åringen med uppsåt, medan de andra två hjälpte till med något där de inte hade för avsikt att döda. Därför är skytten en mördare och de andra två är sådana som varit inblandade i ett dråp, från deras perspektiv. Kanske? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 10 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 10 april, 2012 Så, en 16-åring mördades i Eslöv för ett tag sedan och nu föll domarna mot tre män. Skytten döms för mord till elva års fängelse. De två andra döms för medhjälp till vållande till annans död. Hur kan det komma sig att de inte döms för medhjälp till mord? http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.911139-elva-ar-for-dodsskott-mot-16-aring Gissar att de inte kan styrka att de två medhjälparna hade för avsikt att killen skulle dö. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 10 april, 2012 Rapportera Share Skrivet 10 april, 2012 Att jag inte lyckades klura ut det själv.. Får skylla på dålig sömn. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts