Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

När är det ett ord ska ha stor första bokstav i svenska språket? Det är ju självklart i början av en mening och en persons namn, men visst finns det fler saker som bör ha stor bokstav. Visst är det städer och länder också, eller? Kan inte komma på nåbot bra att googla för att hitta svaret till det här.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När är det ett ord ska ha stor första bokstav i svenska språket? Det är ju självklart i början av en mening och en persons namn, men visst finns det fler saker som bör ha stor bokstav. Visst är det städer och länder också, eller? Kan inte komma på nåbot bra att googla för att hitta svaret till det här.

Namn, städer och länder ja

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://sv.wikipedia.org/wiki/Versalisering

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ifall människokött var ett livsmedel, vilken kroppstyp skulle då vara bäst att slakta? Jag har nämligen aldrig fattat vad som gör ett "bra" kött. Fett? Vältränat? Slitstarkt á la drängen Alfred?

Jag tror att ett bra kött är stora muskler som används lite. Kött blir segt ifall musklerna är vältränade, därav den hemska uppfödningsmetoden av kalvar där de får stå på spjälor i bås så de inte kan röra sig det minsta. Olagligt i Sverige men har för mig att fransmännen fortfarande sysslar med det.

Skulle tro att ryggen, filén, är bäst på människor eftersom den är bäst på alla andra djur. Om människofettet är gott tvistar de lärda (eller inte), men hur som helst ska fettet gärna vara fint insprängt, marmorerat, i köttet för att det ska bli saftigt och härligt. Tänk entrecote, också ryggen.

Redigerad av The Dude
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som kontinuerligt behöver köpas till en zippotändare? Bränsle vet jag, men vad är tex en veke?

Veken är snöret som brinner. Du kommer behöva köpa nya stift efter ett tag också eftersom att de slits ner rätt fort, men de kommer i förpackningar om typ sex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det verkligen ett behov av ordet "hen"? Funkar inte "denne" lika bra? "Om någon vill röka får hen/denne gå ut på balkongen". Lika könsneutralt och inte ett påhittat ord?

-

Är det sarkasm eller ironi som "Om sanningen ska fram" ("Vill du ligga med mig då?") består av? Jag hävdar att hela låten är full av sarkasm, men att det vore ironiskt ifall svaret på alla sarkastiska frågor vore "ja", utan att personen som svarar fattar att texten gör narr av folks preferenser.

Vilket av dem är det? Har jag rätt? Begreppen ironi och sarkasm förväxlas hela tiden och man tror att det är samma sak. Jag tror att skillnaden är som ovan. Skulle vilja veta vad ni säger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det verkligen ett behov av ordet "hen"? Funkar inte "denne" lika bra? "Om någon vill röka får hen/denne gå ut på balkongen". Lika könsneutralt och inte ett påhittat ord?

-

Nej, det finns inte ett behov - det är bara skitnödigt genustrams och tjänar ingen som helst språklig eller praktisk nytta. Män och kvinnor är olika och de jämställdhetsproblem som trots allt finns i samhället utjämnar man inte genom att hitta på otroligt konstlade språkändringar. I finskan finns inga han eller hon; bägge könen använder personpronomenet "hän" och inte fan är Finland mer jämställt eller könsneutralt för det.

Är det sarkasm eller ironi som "Om sanningen ska fram" ("Vill du ligga med mig då?") består av? Jag hävdar att hela låten är full av sarkasm, men att det vore ironiskt ifall svaret på alla sarkastiska frågor vore "ja", utan att personen som svarar fattar att texten gör narr av folks preferenser.

Vilket av dem är det? Har jag rätt? Begreppen ironi och sarkasm förväxlas hela tiden och man tror att det är samma sak. Jag tror att skillnaden är som ovan. Skulle vilja veta vad ni säger.

Ptja, sarkasm skulle jag säga. Låtens underliggande budskap är väl i princip att tjejer i allmänhet har avsevärt lättare att få ligga än killar. Medeltjejen kan välja och vraka medan medelkillen måste anstränga sig och göra sig till för att det ska bli nåt. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du svarar på din egen fråga, egentligen. Jag känner på mig att stor del av de som använder ordet är damer som vägrar raka armhålorna. Kan verkligen inte se att det ordet faktiskt kommer att fylla någon funktion i framtiden. Ord som "saknas" i ett språk växer fram från någon form av slang eller liknande och blir sedan stegvis accepterat. Kommer det inte den vägen tycker jag att man kan konstatera att ordet inte behövs egentligen, det ska inte tvingas fram av bajsnödiga personer bara för att "höras".

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En jobbigare situation som kanske är mer trolig, är att man ligger och kör på 2+1 väg varpå en polisbil kommer med blåljus och siren i trängande ärende bakom en, och vill förbi. Ska man då sitta och prutta på i 90 bara för att vara laglydig, eller ska man hjälpa polisen genom att bränna på lite?

Känns ju som att det sistnämnda uppskattas i de flesta fallen, dessutom har de knappast tid att rapportera en fortkörare i det läget.

Fortsatte i Bilkörningstråden istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor