Jazz Skrivet 16 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2012 Hur lång tid kan det ha tänkas tagit för vikingarna att ta sig från, säg tex Skåne, till England via båt? Rör det sig om veckor eller månader under ideella förhållanden? Du menar förstås idealiska förhållanden? Jag tror inte att vikingarnas verksamhet var särskilt ideell, hehe. Om vikingarna hade haft turen med sig och kunnat plattlänsa hela sträckan (cirka 690 sjömil, det vill säga runt 128 mil) i vindstyrkor mellan 10 till 15 meter per sekund borde skeppen kunnat göra mellan 15 och 20 kilometer i timmen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 16 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2012 Du menar förstås idealiska förhållanden? Jag tror inte att vikingarnas verksamhet var särskilt ideell, hehe. Hahaha! Ursäkta men jag är lite trött Ok, så om skeppen gick i 15-20 km/h, hur många veckor/månader tog det då för dem att nå England? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 16 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2012 (redigerad) I 10 knops (en knop = 1.8km/h) hastighet så skulle man spendera 2,5 dagar till sjöss. Sträckan Malmö Hamn - Hartlepool Redigerad 16 februari, 2012 av Gof 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 17 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2012 Hm. Dagbädd, kanske? Nej, nej. Jag vill minnas att det är ett latinskt ord. Du menar förstås idealiska förhållanden? Jag tror inte att vikingarnas verksamhet var särskilt ideell, hehe. Hur länge skulle de ta dem under ideella förhållanden då? Alla är där av egen fri vilja, långa tupplurar på eftermiddagen, inga piskor används och inget engelskt klostersilver väntar när de kommer fram. En gemytlig söndagsutflykt helt enkelt. Hur lång tid skulle det ta? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 17 februari, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2012 Vad kallas den där romerska möbeln som man halvligger på? Ni vet, sådana som guvernörerna dåsar på i Asterix när de äter vindruvor... Och nej, det kallas inte divan. Schäslong. Divan är väl tudelad och åt olika håll, vad jag minns. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 17 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2012 Hahaha! Ursäkta men jag är lite trött Ok, så om skeppen gick i 15-20 km/h, hur många veckor/månader tog det då för dem att nå England? Ooops, jag var visst också trött! Gofs svar är tillförlitligt så som även jag hade räknat ut det, datan är dock baserad på nattliga Google-sökningar så hur pass trovärdigt svaret är vet jag inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 17 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2012 Jag kommer inte ihåg att jag skrev det där svaret i natt. Ta det inte som 100% sant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 21 februari, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2012 Fettisdagen. Inte tusan uttalas det "fett-tisdagen", väl? Fet-tisdagen är det jag alltid hållit fast vid. Än värre är det ju med alla som uttalar det "fettis-dagen" Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 21 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2012 Fettisdagen. Inte tusan uttalas det "fett-tisdagen", väl? Fet-tisdagen är det jag alltid hållit fast vid. Än värre är det ju med alla som uttalar det "fettis-dagen" Jag brukar ha rätt långt eee. Så det blir typ feetisdag. Är väl fet-tisdag med nån dialektböj. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 21 februari, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2012 Jag brukar ha rätt långt eee. Så det blir typ feetisdag. Är väl fet-tisdag med nån dialektböj. Samma som jag då. Jag delar inte upp ordet utan säger [fe:tisda:gen]. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 21 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 21 februari, 2012 "Semmeldagen" Jag uttalar som ni, det handlar om en fet tisdag. Inte en "fettis"-dag eller en fett (cool?) tisdag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 25 februari, 2012 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2012 (redigerad) Fan så nervös jag är för jobbet. Var ju på psykologsamtal den 15/2 Vi är 40 kvar, 32 får jobb. 20 samtal/veckan, de borde höra av sig i veckan som kommer nu... >_< >_< Edit: Oj, blev lite fel. Druckit lite vin så skärmen är lite suddig... Redigerad 25 februari, 2012 av Vice. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 2 mars, 2012 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2012 Ni som har genomfört någon form av militärtjänst i Sverige: Kan ni minnas att ni har sett det svenska splinterkamouflaget i vintervariant någon gång? Vet ni någonting om det? Jag blev nyfiken när jag såg den här bilden i och med att jag aldrig har sett det på någon soldat tidigare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 2 mars, 2012 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2012 Ni som har genomfört någon form av militärtjänst i Sverige: Kan ni minnas att ni har sett det svenska splinterkamouflaget i vintervariant någon gång? Vet ni någonting om det? Jag blev nyfiken när jag såg den här bilden i och med att jag aldrig har sett det på någon soldat tidigare. Nej, aldrig sett. Det gamla hederliga snöstället som vi hade var för övrigt ganska najs. Främst eftersom det var det enda som inte skulle vårdas eftersom "svensk snö bara är kritvit under tiden den befinner sig i luften". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 3 mars, 2012 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2012 Hur långt bort från vår galax befinner sig galaxen där Star Wars utspelar sig? För hur lång tid sedan utspelar sig filmerna räknat i våra år? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 3 mars, 2012 Skapat av Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2012 (redigerad) Hur långt bort från vår galax befinner sig galaxen där Star Wars utspelar sig? För hur lång tid sedan utspelar sig filmerna räknat i våra år? Ptja... Tatooine beskrivs ju enligt följande: "If there's a bright center to the universe, you're on the planet that it's farthest from." Så frågan är då, hur stort är universum, var ligger dess centrum och hur långt ifrån det är VI? Tatooine ligger då på andra sidan. Sen utspelar sig det mesta kring planeterna Dagobah, Yavin, Coruscant (förmodligen i universums centrum) och Naboo. Hur långt ifrån varandra dessa ligger, och hur långt ifrån centrum/Coruscant det är, vet jag inte. Kolla Star Wars Official Encyclopedia och fanbaserade Wookiepedia så går det säkert att luska fram mer. EDIT: Coruscant ligger i galaxens centrum, inte (nödvändigtvis) universums. Redigerad 3 mars, 2012 av Henkibojj 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Clemenza Skrivet 10 mars, 2012 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2012 Ptja... Tatooine beskrivs ju enligt följande: "If there's a bright center to the universe, you're on the planet that it's farthest from." Så frågan är då, hur stort är universum, var ligger dess centrum och hur långt ifrån det är VI? Tatooine ligger då på andra sidan. Sen utspelar sig det mesta kring planeterna Dagobah, Yavin, Coruscant (förmodligen i universums centrum) och Naboo. Hur långt ifrån varandra dessa ligger, och hur långt ifrån centrum/Coruscant det är, vet jag inte. Kolla Star Wars Official Encyclopedia och fanbaserade Wookiepedia så går det säkert att luska fram mer. EDIT: Coruscant ligger i galaxens centrum, inte (nödvändigtvis) universums. Tjena. Hade vägarna förbi, och såg ditt lilla inlägget om Star Wars trivia, och kände mig tvingad att rätta ditt lilla misstag. Coruscant låg inte i galaxens centrum (läs: mitten), utan var galaxens centrum. Planeten hade hyperspace-koordinaterna 0 0 0, och kan därför missuppfattas som mittpunkten utav galaxen, men sanningen är att den låg en bit utanför. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 10 mars, 2012 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2012 Om man har sex innan mens och man får mens efter sexet, kan man fortfarande bli gravid? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 10 mars, 2012 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2012 Om man har sex innan mens och man får mens efter sexet, kan man fortfarande bli gravid? Inte säker, men... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 12 mars, 2012 Rapportera Share Skrivet 12 mars, 2012 Någon som vet vad för ras det är på dessa jyckar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts