Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Hur lång tid kan det ha tänkas tagit för vikingarna att ta sig från, säg tex Skåne, till England via båt? Rör det sig om veckor eller månader under ideella förhållanden?

Du menar förstås idealiska förhållanden? Jag tror inte att vikingarnas verksamhet var särskilt ideell, hehe.

Om vikingarna hade haft turen med sig och kunnat plattlänsa hela sträckan (cirka 690 sjömil, det vill säga runt 128 mil) i vindstyrkor mellan 10 till 15 meter per sekund borde skeppen kunnat göra mellan 15 och 20 kilometer i timmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm. Dagbädd, kanske?

Nej, nej. Jag vill minnas att det är ett latinskt ord.

Du menar förstås idealiska förhållanden? Jag tror inte att vikingarnas verksamhet var särskilt ideell, hehe.

Hur länge skulle de ta dem under ideella förhållanden då? Alla är där av egen fri vilja, långa tupplurar på eftermiddagen, inga piskor används och inget engelskt klostersilver väntar när de kommer fram. En gemytlig söndagsutflykt helt enkelt. Hur lång tid skulle det ta?

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha! Ursäkta men jag är lite trött :P

Ok, så om skeppen gick i 15-20 km/h, hur många veckor/månader tog det då för dem att nå England?

Ooops, jag var visst också trött! Gofs svar är tillförlitligt så som även jag hade räknat ut det, datan är dock baserad på nattliga Google-sökningar så hur pass trovärdigt svaret är vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har genomfört någon form av militärtjänst i Sverige: Kan ni minnas att ni har sett det svenska splinterkamouflaget i vintervariant någon gång? Vet ni någonting om det? Jag blev nyfiken när jag såg den här bilden i och med att jag aldrig har sett det på någon soldat tidigare.

post-6917-0-08189400-1330688786.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som har genomfört någon form av militärtjänst i Sverige: Kan ni minnas att ni har sett det svenska splinterkamouflaget i vintervariant någon gång? Vet ni någonting om det? Jag blev nyfiken när jag såg den här bilden i och med att jag aldrig har sett det på någon soldat tidigare.

post-6917-0-08189400-1330688786.jpg

Nej, aldrig sett. Det gamla hederliga snöstället som vi hade var för övrigt ganska najs. Främst eftersom det var det enda som inte skulle vårdas eftersom "svensk snö bara är kritvit under tiden den befinner sig i luften". :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Hur långt bort från vår galax befinner sig galaxen där Star Wars utspelar sig? För hur lång tid sedan utspelar sig filmerna räknat i våra år?

Ptja... Tatooine beskrivs ju enligt följande:

"If there's a bright center to the universe, you're on the planet that it's farthest from."

Så frågan är då, hur stort är universum, var ligger dess centrum och hur långt ifrån det är VI? Tatooine ligger då på andra sidan. Sen utspelar sig det mesta kring planeterna Dagobah, Yavin, Coruscant (förmodligen i universums centrum) och Naboo. Hur långt ifrån varandra dessa ligger, och hur långt ifrån centrum/Coruscant det är, vet jag inte.

Kolla Star Wars Official Encyclopedia och fanbaserade Wookiepedia så går det säkert att luska fram mer. :)

EDIT: Coruscant ligger i galaxens centrum, inte (nödvändigtvis) universums.

Redigerad av Henkibojj
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ptja... Tatooine beskrivs ju enligt följande:

"If there's a bright center to the universe, you're on the planet that it's farthest from."

Så frågan är då, hur stort är universum, var ligger dess centrum och hur långt ifrån det är VI? Tatooine ligger då på andra sidan. Sen utspelar sig det mesta kring planeterna Dagobah, Yavin, Coruscant (förmodligen i universums centrum) och Naboo. Hur långt ifrån varandra dessa ligger, och hur långt ifrån centrum/Coruscant det är, vet jag inte.

Kolla Star Wars Official Encyclopedia och fanbaserade Wookiepedia så går det säkert att luska fram mer. :)

EDIT: Coruscant ligger i galaxens centrum, inte (nödvändigtvis) universums.

Tjena. Hade vägarna förbi, och såg ditt lilla inlägget om Star Wars trivia, och kände mig tvingad att rätta ditt lilla misstag. Coruscant låg inte i galaxens centrum (läs: mitten), utan var galaxens centrum. Planeten hade hyperspace-koordinaterna 0 0 0, och kan därför missuppfattas som mittpunkten utav galaxen, men sanningen är att den låg en bit utanför.

519px-TheCore_1233029_0.jpg

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor