RavenE Skrivet 6 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 6 november, 2011 Har varken hört talas om eller stött på detta fenomen. Finns det folk som alltså svarar något i stil med... - Hej det här är 070 123 45 67! De gånger jag hör det så är det oftast på fasta nummer, och då skippar de riktnumret. Exempel: (08) 786 40 00! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 7 november, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 november, 2011 Har varken hört talas om eller stött på detta fenomen. Finns det folk som alltså svarar något i stil med... - Hej det här är 070 123 45 67! Nästan... De gånger jag hör det så är det oftast på fasta nummer, och då skippar de riktnumret. Exempel: (08) 786 40 00! Precis, det är varken något "Hallå, det är ###", "####, det är hos Karlsson", "###, Pelle här" utan bara "14 15 16?"... Har försökt få henne att svara nåt annat men det funkar inget vidare... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 9 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 november, 2011 Vad händer med kroppen om den ligger i blöt en längre tidsperiod (dagar, veckor)? Alltså ifall man lever sitt liv i badkaret helt enkelt. Vatten, näring och vitaminer får man i tillräckliga mängder. Hur reagerar huden? Hur stor påverkan har vattnets temperatur? Kan invärtes organ ta skada på något sätt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 9 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 9 november, 2011 Vad händer med kroppen om den ligger i blöt en längre tidsperiod (dagar, veckor)? Alltså ifall man lever sitt liv i badkaret helt enkelt. Vatten, näring och vitaminer får man i tillräckliga mängder. Hur reagerar huden? Hur stor påverkan har vattnets temperatur? Kan invärtes organ ta skada på något sätt? Huden blir upplöst efter ett tag, skulle jag tro. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 10 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 10 november, 2011 Vad händer med kroppen om den ligger i blöt en längre tidsperiod (dagar, veckor)? Alltså ifall man lever sitt liv i badkaret helt enkelt. Vatten, näring och vitaminer får man i tillräckliga mängder. Hur reagerar huden? Hur stor påverkan har vattnets temperatur? Kan invärtes organ ta skada på något sätt? I sötvatten skulle du förstöra din hud med vad som kallas osmos. Dvs. Du har två vätskor (blod och vatten) på varsin sida av skinnet, till slut blir det en reaktion som gör att dom enkelt förklarat blandar sig i ditt skinn, så ditt blod i skinnet blir utspätt med vatten. Skulle antagligen efter någon vecka, på sin höjd en månad göra att du dör av att ditt blod blivit för tunt för att fungera i kroppen. I saltvatten däremot klarar du dig inte länge. Saltet torkar ut ditt skin och gör det tunt tills det är tunt nog för att gå igenom och du får saltet i blodet. Du kommer dessutom tappa ditt skin och där det lossnar går saltet in i vävnad och muskler och dom kommer till slut att lossna från benen. Ang. temperatur spelar det stor roll. Ligger du i 30°C sötvatten kommer din kroppstemperatur sjunka, om än väldigt sakta. Du kommer dock inte sjunka under temperaturen i vattnet. Är det för kallt fryser du helt enkelt ihjäl och är det för varmt dör du av utmattning alternativt kokas ihjäl om det är 100°C+. Så, jag skulle säga att du skulle klara dig fint i ett par dagar om du ligger i 36-37°C sötvatten, men när osmos väl tar ut sin rätt går det snabbare än man tror. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Wu Zi Mu Skrivet 10 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 10 november, 2011 (redigerad) Hur plussar man Stells inlägg från mobil? Bra svar iaf! Redigerad 10 november, 2011 av Wu Zi Mu Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 10 november, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 november, 2011 I sötvatten skulle du förstöra din hud med vad som kallas osmos. Dvs. Du har två vätskor (blod och vatten) på varsin sida av skinnet, till slut blir det en reaktion som gör att dom enkelt förklarat blandar sig i ditt skinn, så ditt blod i skinnet blir utspätt med vatten. Skulle antagligen efter någon vecka, på sin höjd en månad göra att du dör av att ditt blod blivit för tunt för att fungera i kroppen. Bra svarat, men det där sker ju bara om man aldrig kompenserar med mer salt. Enligt Kebab får man ju i sig så mycket som behövs. Det som skulle hända är att kroppens blod mycket riktigt späds ut, men salthalten kompenserar man med Kebabs tvångsmatning och därför är osmos inget problem. Det som däremot skulle hända är att ökad salthalt kanske ökar på behovet/intrånget av vatten, vilket skulle leda till för högt blodtryck. Förutsatt att njurarna funkar som det ska, skulle man därför behöva pinka jäkligt ofta för att vattnet som tränger in inte ska sätta blodtrycket uppåt skyarna. Jag påstår att det hänger på hur väl njurarna pallar att kompensera osmosen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 10 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 10 november, 2011 Bra svarat, men det där sker ju bara om man aldrig kompenserar med mer salt. Enligt Kebab får man ju i sig så mycket som behövs. Det som skulle hända är att kroppens blod mycket riktigt späds ut, men salthalten kompenserar man med Kebabs tvångsmatning och därför är osmos inget problem. Det som däremot skulle hända är att ökad salthalt kanske ökar på behovet/intrånget av vatten, vilket skulle leda till för högt blodtryck. Förutsatt att njurarna funkar som det ska, skulle man därför behöva pinka jäkligt ofta för att vattnet som tränger in inte ska sätta blodtrycket uppåt skyarna. Jag påstår att det hänger på hur väl njurarna pallar att kompensera osmosen. Fast jag vill inte se det från det ultimata förhållandet. Han undrar vad som händer om man ligger i ett badkar, inte hur man överlever i en tub med helt PH-neutralt vatten som är självuppvärmt och med pumpar som renar och ger nytt syre alá Hollywood.. Men absolut, mycket salt skulle hämma osmos ett bra tag, men skulle i sin tur förstöra kroppen mer än vad den gör nytta skulle jag tro. skit i saltet och kör på något blodförtjockande skulle nog funka längre utan att kroppen tar allt för mycket skada. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 13 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 november, 2011 Folk som inte kan stava ordentligt och/eller särskriver, inser dom det? Skyller alla som inte kan stava och/eller särskriver på dyslexi? Har alla som inte kan stava och/eller särskriver dyslexi? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 13 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 november, 2011 Folk som inte kan stava ordentligt och/eller särskriver, inser dom det? Skyller alla som inte kan stava och/eller särskriver på dyslexi? Har alla som inte kan stava och/eller särskriver dyslexi? Jag är ganska säker på att vissa människor bara är dumma i huvudet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 13 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 november, 2011 Folk som inte kan stava ordentligt och/eller särskriver, inser dom det? Skyller alla som inte kan stava och/eller särskriver på dyslexi? Har alla som inte kan stava och/eller särskriver dyslexi? Varför måste man vara helt 100% på ett språk? Vad är det för fel i att inte behärska det till fullo? Jag gissar du inte bemästrar allt här i värden! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 13 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 november, 2011 Varför måste man vara helt 100% på ett språk? Vad är det för fel i att inte behärska det till fullo? Jag gissar du inte bemästrar allt här i värden!Jag ska försöka svara så gott jag kan. Varför måste man vara helt 100% på ett språk? Det måste man inte. Vad är det för fel i att inte behärska det till fullo? Inget. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 13 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 november, 2011 Jag ska försöka svara så gott jag kan. Varför måste man vara helt 100% på ett språk? Det måste man inte. Vad är det för fel i att inte behärska det till fullo? Inget. Lät på din text som om du hatade alla som inte behärskar vårt språk. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 13 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 november, 2011 Lät på din text som om du hatade alla som inte behärskar vårt språk. Så tolkar inte jag det. Han frågar hur man definierar dyslexi och undrar hur det är att vara "dålig" på sitt modersmål. Hur pass medveten man är om sina misstag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 13 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 13 november, 2011 Snarare xstreem's inlägg som bör tolkas så i såna fall 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 14 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 november, 2011 (redigerad) Är det nån som har en förklaring till varför min mamma (och säkert en massa andra i medelåldern) fortsätter svara i telefon med sitt telefonnummer? Varför skulle jag vilja höra telefonnumret rabblas om jag nu slagit ett nummer jag inte brukar slå? "Jaha, vad bra, nu hör jag att det är 123456 som svarar, då har jag nog kommit rätt... antar jag, men är det Andersson eller Svensson jag har kommit till?" Telefonnummerväxeln skrotades för ett halvt sekel sedan - vad finns det för poäng med att använda numret för att svara med? Jag känner igen det där. Mor min gör det hela tiden. Hade även en chef på sommarjobbet som hade för vana att svara så; t.o.m. när det ringde klienter till honom svarade han med sitt interna telenr: *lyfter luren* 4439! Ser dock inget fel med det. Det är inte det minsta mindre "informativt" än det tafatta "hallå?" som många mobilskadade telefonister kör med nuförtiden. Tror jag också ska börja rabbla upp telefonnumret, för att bevara den fina kulturtraditionen! Redigerad 14 november, 2011 av Umberto helvetes forumbug Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 15 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 november, 2011 Lät på din text som om du hatade alla som inte behärskar vårt språk.Det var inte meningen, jag ber om ursäkt för det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 16 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 16 november, 2011 Vad har man för skyldighet om man får någon annan(läs: personen som bodde här innan):s post? Har jag någon skyldighet att lägga det på lådan igen? Jag brukar göra det, framförallt om det verkar vara något viktigt - såklart. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 16 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 16 november, 2011 Vad har man för skyldighet om man får någon annan(läs: personen som bodde här innan):s post? Har jag någon skyldighet att lägga det på lådan igen? Jag brukar göra det, framförallt om det verkar vara något viktigt - såklart. Posten gör fel, du ska inte få någon annans post, orkar du så kan du ringa och klaga! Vet inte riktigt vad som händer om du postar breven, är inte dess frimärke ogiltigt? Eller skickar du till returadressen? Annars så tror jag man har någon slags skyldighet, likaså om man hittar en plånbok på marken. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 16 november, 2011 Rapportera Share Skrivet 16 november, 2011 Posten gör fel, du ska inte få någon annans post, orkar du så kan du ringa och klaga! Vet inte riktigt vad som händer om du postar breven, är inte dess frimärke ogiltigt? Eller skickar du till returadressen? Annars så tror jag man har någon slags skyldighet, likaså om man hittar en plånbok på marken. Kryssar över adressen och skriver "Flyttat", eller liknande. Som sagt, om det verkar vara något viktigt. Medlemstidningar/tidningsprenumeration från diverse ställen är det lätt att inte orka ta hand om.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts