Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Så alltså finns det bara en ap-ras sim kan hänga i svansen. Med andra ord, Disney far med osanning!

Henki: minns inte riktigt. Tror det var en babian. Vi var på Skansen.

Ras var ett rätt ordentligt fel ordval. Ras är ännu lägre än art, vilket är det närmaste man kan komma ett specifikt "djur". Här är det istället en hel underordning med säkerligen 50 arter som har gripsvans. Kolla systematiken och öppna en ny flik för varje familj. Varje familj har ett antal släkten, som vardera har ett antal arter. En snabb titt säger att minst två av fem familjer har gripsvans-arter.

Ras är som sagt lägst i skalan och går knappt att definiera. Det är ungefär samma sak som underart, bara det att det är människan själv som skapat en "ras" medan underarter förekommer naturligt.

Domän

Rike

Stam

Understam

Klass

Ordning

Familj

Släkte

Art

(Underart/ras)

Släkte och art är det som nästan alltid används. Homo: sapiens. Pantera: tigris. Canis: lupus.

Som du ser är delORDNINGEN brednäsor en jäkligt hög klassificering för vilka som kan och inte kan ha gripsvans. Ordning A (smalnäsor) har det inte, medan ordning B (brednäsor) har det, delvis. Hittar du en apa som inte har gripsvans, till exempel babianen, är det inget bevis för att Disney snöat in sig på "den enda ras" som har det. Det handlar snarare om att de inte kollat upp ifall den specifika arten har det eller inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Simian ger lite insikt i systematiken. "New World Monkeys" har ofta gripsvans, men såvitt jag förstår har inga andra i listan (på den nivån) det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ras var ett rätt ordentligt fel ordval. Ras är ännu lägre än art, vilket är det närmaste man kan komma ett specifikt "djur". Här är det istället en hel underordning med säkerligen 50 arter som har gripsvans. Kolla systematiken och öppna en ny flik för varje familj. Varje familj har ett antal släkten, som vardera har ett antal arter. En snabb titt säger att minst två av fem familjer har gripsvans-arter.

Ras är som sagt lägst i skalan och går knappt att definiera. Det är ungefär samma sak som underart, bara det att det är människan själv som skapat en "ras" medan underarter förekommer naturligt.

Släkte och art är det som nästan alltid används. Homo: sapiens. Pantera: tigris. Canis: lupus.

Som du ser är delORDNINGEN brednäsor en jäkligt hög klassificering för vilka som kan och inte kan ha gripsvans. Ordning A (smalnäsor) har det inte, medan ordning B (brednäsor) har det, delvis. Hittar du en apa som inte har gripsvans, till exempel babianen, är det inget bevis för att Disney snöat in sig på "den enda ras" som har det. Det handlar snarare om att de inte kollat upp ifall den specifika arten har det eller inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Simian ger lite insikt i systematiken. "New World Monkeys" har ofta gripsvans, men såvitt jag förstår har inga andra i listan (på den nivån) det.

Så vad menar du, att det finns 50 olika apor som hänger i svansen?

Inte övertygad. Ge mig EN bild som visar en apa hänga i svansen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

spider_monkey6_1222242_0.jpg

Du har inte riktig koll på hur man använder Google, va?

Tack! haha shit, trodde inte apor kunde göra så.

Jodå, men lite skall väl ni ha att göra. Utan min förfrågan hade du inte haft en anledning till din post.

Det mesta som postas i tråden kan man googla upp själv.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad finns det för negativa effekter av att leva på nästan enbart kolhydrater? Inget jag gör medvetet men min kost består oftast av kanske 80% kolhydrater.

Om du har problem med vikten är kolhydratkost en dålig idé. Fett och protein är det som håller blodsockerkurvan jämn och ger långvarig mättnadskänsla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fråga till er som gillar Batman: Varför i hela världen bestämde sig Bruce Wayne's föräldrar för att gena genom en skitig gränd i en dålig del av staden efter att de hade besökt Monarch Theatre? Varför inte bara hoppa in i bilen och köra därifrån istället för att göra sig till easy targets? Ville de bli rånmördade eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För några månader sedan var det någon som postade en länk till en hemsida där man kunde ladda ned paket med de program man oftast installerar efter formatering av hårddisken, istället för att installera dem för sig. Alltså saker som webbläsare, mediaprogram, torrentklient, Open-office, o.s.v.

Letar efter den sidan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För några månader sedan var det någon som postade en länk till en hemsida där man kunde ladda ned paket med de program man oftast installerar efter formatering av hårddisken, istället för att installera dem för sig. Alltså saker som webbläsare, mediaprogram, torrentklient, Open-office, o.s.v.

Letar efter den sidan nu.

Tänker ni på ninite?

• Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nån som har en förklaring till varför min mamma (och säkert en massa andra i medelåldern) fortsätter svara i telefon med sitt telefonnummer? Varför skulle jag vilja höra telefonnumret rabblas om jag nu slagit ett nummer jag inte brukar slå? "Jaha, vad bra, nu hör jag att det är 123456 som svarar, då har jag nog kommit rätt... antar jag, men är det Andersson eller Svensson jag har kommit till?" :confused:

Telefonnummerväxeln skrotades för ett halvt sekel sedan - vad finns det för poäng med att använda numret för att svara med?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nån som har en förklaring till varför min mamma (och säkert en massa andra i medelåldern) fortsätter svara i telefon med sitt telefonnummer? Varför skulle jag vilja höra telefonnumret rabblas om jag nu slagit ett nummer jag inte brukar slå? "Jaha, vad bra, nu hör jag att det är 123456 som svarar, då har jag nog kommit rätt... antar jag, men är det Andersson eller Svensson jag har kommit till?" :confused:

Telefonnummerväxeln skrotades för ett halvt sekel sedan - vad finns det för poäng med att använda numret för att svara med?

Det är väl bara en vana som sitter i antar jag. En kompis mamma svarar så i telefonen, hon är väl... 45-50 skulle jag tro.

På Eniro så har vi Personlig Väckning, man beställer alltså väckning/påminnelse för något så ringer vi upp på den bokade tiden. Oftast är det äldre personer som använder den här tjänsten, och ganska många av de svarar med telefonnumret. Grymt jobbigt tycker jag, haha. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har varken hört talas om eller stött på detta fenomen.

Finns det folk som alltså svarar något i stil med...

- Hej det här är 070 123 45 67!

• Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor