Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Finns det ingen markering på leksakerna?

CHINA :)

Men det är lite av själva poängen med tråden, att man skall slippa göra det.

NEJ, FÖR HELVETE. Läs förstaregeln, DÄR har du syftet med tråden. INGET annat. Pinsamma frågor, triviala frågor och frågor som är för små för en egen topic. Det är

INTE slippa-googla-tråden, vilket står förbannat tydligt i §3. Du verkar fortfarande inte begripa varför gamla TROMS havererade.

Åhåh, jag hade också såna där "huvuden" när jag var yngre! Vet dock inte var dom har tagit vägen nu. Ahh, man får lite minnen tillbaka.

Jag har dock ingen aning om vad dom heter, vart jag fick dom ifrån eller om det finns fler i serien. De fyra "huvuden" som du hade var de fyra som jag också hade så jag tvivlar lite på att det finns fler sorter.

Åhå! ;)

Säg till om du hittar dem, jag har gått och våndats ända sen barnsben över att figuren från svinhuvudet försvann nån gång när jag kastade ner den från trappen därhemma. Den fanns inte att hitta någonstans :) Gick igenom alla dammsugarpåsar under en lång tid därefter också :(

Min post syftade först och främst på ditt gamla inlägg där du sa att du skulle läsa förstaposten.

Fråga:Hur pass hårda är TROMS-reglerna då? (Ej googlebart!!!!)

§1. Tråden är (nästan) bara till för frågor som antingen är för pinsamma för att man ska ha vågat fråga det förr, eller frågor som är för små/triviala för att man ska starta en egen tråd om det.

§2. Skapa hellre en ny tråd om du tror att det finns diskussionsunderlag.

§3. Sök på
och
först!
TROMS 2 är
inte
till för att du ska få snabbt svar när du inte orkar ta reda på fakta själv.

§4.
ALLA
teknikfrågor är bannlysta från TROMS v.2 och ska istället postas i
.

1. Mycket sträng. Där är hela konceptet med tråden, allt annat drar ner både forumet och tråden. Vice. har fortfarande inte förstått det.

2. Sträng. Man startar en ny tråd om man har en stor fråga helt enkelt, TROMS äter annars upp hela konceptet med ett diskussionsforum.

3. Sträng.* Om folk undrar enkla saker får man se till att googla efter det. Handlar det istället om Fibonacci så visst, det går att hitta vad det handlar om på Wiki, men frågan gällde om de håller på i oändlighet och det kanske inte är absolut givet. Klart godkänd TROMS-fråga.

*Tillägg enbart tillägnat Vice.: MYCKET sträng. LÄS. TACK.

4. Tveksam, därför att vissa teknikfrågor faktiskt kan ha TROMS-karaktär och att de egentligen inte ska ha en egen D&T-topic, men regeln finns där därför att TROMS annars skulle bli nya datorhjälpstråden - precis som det står. Anledningen till att jag valde det hårda uttrycket "bannlyst" är att det skulle bli lite av en nolltoleransregel, på gott och ont. Jag har själv velat fråga tekniksaker som knappt ska ha en egen topic, men TROMS är fel plats och jag har inte direkt ansträngt mig för att googla efter det. Och om det gäller MIG till och med, då är det lika bra att regeln finns kvar därför att annars skulle hela skiten braka samman igen. Synd, men sant. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej. Han menar att du ska använda Google innan du frågar här. Har du sökt runt på Google väldigt länge utan att hitta ett svar på din fråga, så kan det vara dags att fråga här.

Nej, han säger att jag inte skall fråga i troms, utan skapa en tråd. Men han han säger emot sig själv då det inte finns något att diskutera om med min fråga. Alltså måste jag ställa den här. Hmm, knepig situation det här.

Man kanske bara får fråga vissa saker...?

Edit: Så, alltså är alla frågor okej så länge man har gjort ett googlings försök, och inte funnit ett givande svar!?

Toppen, jag har googlat, men har inte hittat nått av värde, svara på...

Min fråga passar definitivt in i "Pinsamma frågor, triviala frågor och frågor som är för små för en egen topic."

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå, man kan ju googla allting?

Exakt, det är det jag menar.

Men ibland är svaren inte tillräckligt givande så som i mitt fall. Wiki säger följande

Spela allan (ibland Spela Allan) är ett svenskt slanguttryck som innebär att man spelar tuff eller överlägsen. Begreppet lär syfta på rollkaraktärer spelade av Alan Ladd[källa behövs] och finns med i Haldo Gibsons svenska slangordbok från 1969.

Jag undrar helt enkelt om det finns nått mer än detta som någon hört. Mycket eftersom att det är ett antagande från wikipedia. "Det lär syfta på..."

Finns fler exempel, jag googlar om en skröna så kan jag av google och wiki få ett svar. Men här på forumet har någon hört skrönan på ett annat sätt, och då kan det vara intressant att höra den versionen.

...och en fråga som har ett definitivt svar.

Och det har inte min fråga. Så varför denna attack mot mig?

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tyckte att din fråga var helt okej, har inte sagt något annat. Men sen att du har attityden "TROMS googlar åt mig när jag är lat" tycker jag dock är fel.

Ja, det var klumpigt uttryck. Blev irriterad på Tackleberrys totalt onödiga påhopp. Givetvis googlar jag alltid när jag vill veta nått. Frågar inte ofta i tråden.

Edit: Nej jag tar tillbaka det där. :)

Tydligen har jag näst flest poster i tråden så jag måste ju uppenbarligen fråga. Underligt nog... :)

Hur som helst googlar jag.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej strunt i meningsskiljaktigheter nu...

Har en fråga jag verkligen behöver svar på.

Jag spelar aldrig så därför kan jag inte detta.

Jag handlade i butiken idag och killen vid kassan tappade den här saken (såg att den föll ur fickan) och han hörde inte att jag ropade på honom.

Och han hann chappa innan jag han ifatt honom. :)

Jag var inne på att det bara var ett kvitto, men på baksidan står det att det är ett värdebevis?

Är detta nått man kan vinna på eller är det ett kvitto?

Onödigt att kontakta killen om det bara är ett kvitto. För att inte tala om att det är pinsamt. :)

DSC00061_1054040_0.jpg

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som ett kvitto.

Jag har alltid velat veta om en riktigt bra tracker, främst för filmer och serier.

Visst, jag skulle kunna söka på "super duper ultimate great torrenttracker" men jag tror det är lättare här..

Torrentbytes.net har ständig free leech på alla serier du kan tänka dig. Mycket filmer med.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som ett kvitto.

Jag har alltid velat veta om en riktigt bra tracker, främst för filmer och serier.

Visst, jag skulle kunna söka på "super duper ultimate great torrenttracker" men jag tror det är lättare här..

TTi är den bästa tracker jag någonsin använt. Tyvärr måste man bli invitad, men du kanske har någon i din kompiskrets som är medlem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, men är det biljetten eller bara kvittot? =/

Det är ju imorgon så han vill kanske ha den tillbaka om det är en biljett.

Ursäkta om din fråga redan är besvarad, men det är bara ett kvitto. Jag hämtade ut en biljett för ett tag sen, själva biljetten är större och så.

Det ska inte vara någon fara.

Redigerad av MrNoNja
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så vad menar du, skall jag skapa en tråd och fråga vad "spela inte allan" kommer ifrån!?

Nej, den kan man ställa här om du googlat först och inte är nöjd med svaret din sökning gav.

Nej. Han menar att du ska använda Google innan du frågar här. Har du sökt runt på Google väldigt länge utan att hitta ett svar på din fråga, så kan det vara dags att fråga här.

"Väldigt länge"... ja, låt gå då. Ungefär så menar jag, ja. :)

Nej, han säger att jag inte skall fråga i troms, utan skapa en tråd.

Nej, vad fick du det ifrån? Det har jag aldrig sagt.

Toppen, jag har googlat, men har inte hittat nått av värde

Men dåså. Fire at will och ställ din fråga, har du googlat och inte fått svar så är det helt okej. Du behöver inte sätta dig emot bara för att tråden har regler. Tänk lite själv och var inte som en treåring.

Min fråga passar definitivt in i "Pinsamma frågor, triviala frågor och frågor som är för små för en egen topic."

Ja, det tycker jag. Jag har aldrig tagit Allan som exempel, ju.

Men om man nu har något bakom pannbenet så vet man ju vad skillnaden är mellan en fråga som kan tolkas och diskuteras (eller inte googlas) och en fråga som har ett definitivt svar.

I'd say.

Finns fler exempel, jag googlar om en skröna så kan jag av google och wiki få ett svar. Men här på forumet har någon hört skrönan på ett annat sätt, och då kan det vara intressant att höra den versionen.

Då kan det vara bra att introducera sin fråga med ett "jag hittade det här [länk] men är det nån som vet nåt mer?" eller motsvarande. Då slipper du dessutom spydiga googlelänksvar.

Och det har inte min fråga. Så varför denna attack mot mig?

För att du inte läser regler ens när du blir tillsagd.

Jag tyckte att din fråga var helt okej, har inte sagt något annat. Men sen att du har attityden "TROMS googlar åt mig när jag är lat" tycker jag dock är fel.

Håller med till 100%!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som ett kvitto.

Valfri internationell stängd tracker med Invites only, typ. Finns massvis, ingen stor skillnad på dessa trackers. Alltid någon som har en fot inne i scene på dessa trackers, så allt nytt kommer upp inom samma minuter/timme som alla andra.

Jag föraktar dock dessa trackers till viss del. Filmer är oftast R5or, oftast inte med svensk text eller text över huvud taget. Nu har jag inget större problem med detta, det blir dock jobbigt för filmer som inte har ett engelskt ljudspår.

swedvdr.org är bästa filmtrackern, tror dock det är döfött att komma in där såvida man inte byter till sig ett konto. Ingen reg, och tror invites är avstängt. Där kommer iaf ALLT i dvdr-väg upp med svensk text. Inget annat.

swebits.org/swetv.org är gött för att få tag på svenska serier, jag gillar dock inte dessa trackers då dom har egna cappers så man får ner skit som inte är scene och inte går efter scenes regler. Swebits är bra för en svensk allround tracker, swetv är bra för där cappas allt som sänds på svensk tv.

feedtv.org är en svensk tracker för enbart serier. Den täcker iaf mitt behov och till 99% är det scenereleases, svenska och utländska serier.

Okej, detta hade inget med din fråga att göra.

Finns egentligen ingen anledning för mig att lista stora trackers, 9 fall av 10 är det inviteonly på dessa trackers, så såvida du inte känner någon som har en invite är det kört. Lättaste sättet är att regga dig på valfri öppen tracker och kolla i deras forum om det finns folk som har invites till större trackers. Det är så jag kommit åt mina konton.

Lättast för din del som svensk att regga dig på en svensk tracker för att få kontakt med folk.

Själv hänger jag på TorrentLeech och jag gillar deras motto "Not here.. Not scene..", då jag tycker det stämmer. Denna tracker har dessutom allt.

Torrentbytes.net har ständig free leech på alla serier du kan tänka dig. Mycket filmer med.

Srsly?! :) Vilken waste, TB som var något exlusivt förr.

TTi är den bästa tracker jag någonsin använt. Tyvärr måste man bli invitad, men du kanske har någon i din kompiskrets som är medlem.

TTi är en skräptracker, dom satsar allt på deras design, thats it. TTi som dessutom är en svensk tracker som "leker" internationell, Softtorrents smeker upp TTi i brygga. Softish är lätt bästa svenska tracker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor