GiZmo Skrivet 15 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2011 (redigerad) När vi var i USA så förde vi räkning på vad alla tre av oss betalade (gemensamt mat och etc.) Hur räknar man ut vad som folk är skyldiga till varandra? Vi kan säga att det såg ut såhär: Daniel: Mårten: Christian: 19.400 kr 14.400 kr 17.600 kr Min kompis säger att vi ska räkna ut medelvärdet och dela det och tja och bla, krångligt. Och det kändes väldigt konstigt. Alla ska betala lika mycket? 19400+14400+17600 = 51400 51400 / 3 = 17133 17133 per person. Daniel 19400-17133 = 2267 Christian 17600-17133 = 467 Mårten får då 2734, dvs 14400+2267+467=17134 En krona mer för jag inte räknade ören =( Eller har jag missuppfattat vad du ville? Redigerad 15 augusti, 2011 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Karatemorfar Skrivet 15 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2011 Alla ska betala lika mycket? 19400+14400+17600 = 51400 51400 / 3 = 17133 17133 per person. Daniel 19400-17133 = 2267 Christian 17600-17133 = 467 Mårten får då 2734, dvs 14400+2267+467=17134 En krona mer för jag inte räknade ören =( Eller har jag missuppfattat vad du ville? Vi ska alltså räkna ut vem som ska få pengar av vem. Vi alla har lagt ut pengar på restauranger och etc. under resan, och allt är nedskrivet. Det du skriver ner kan ju stämma. Nu har jag inte de exakta summorna som vi ligger ute med. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 15 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2011 Vi ska alltså räkna ut vem som ska få pengar av vem. Vi alla har lagt ut pengar på restauranger och etc. under resan, och allt är nedskrivet. Det du skriver ner kan ju stämma. Nu har jag inte de exakta summorna som vi ligger ute med. Kan bekräfta att det stämmer. Lägg ihop alla utgifter och dela det på tre, då får ni summan alla ska ha lagt ut var när ni är klara. Sedan är det bara att jämföra siffran ni får med vad ni för tillfället har betalat och räkna ut mellanskillnaden och så ger den som betalat för lite pengar till den/de som betalat för mycket. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 15 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2011 (redigerad) Vi ska alltså räkna ut vem som ska få pengar av vem. Vi alla har lagt ut pengar på restauranger och etc. under resan, och allt är nedskrivet. Det du skriver ner kan ju stämma. Nu har jag inte de exakta summorna som vi ligger ute med. Om det är kostnader som är helt gemensamma så borde den typen av uträkning jag gjorde stämma. Räkna ut vad det blir totalt. Dela med tre. Ta den summan och subtrahera med vad personen betalade. Detta är summan personen har betalat för mycket, eller för lite om han har under medelvärdet. Två personer som betalat för mycket? Båda ger pengarna de betalade för mycket till den som betalade för lite. En person som betalat för mycket? Räkna ut vad de två andra har betalat för lite och så får personen som betalade för mycket ge det till de två. Typ? Redigerad 15 augusti, 2011 av GiZmo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 15 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2011 Jag fick reda på vem jack var! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 15 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2011 Jag fick reda på vem jack var! Gött! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 15 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2011 Gött! Det var han här! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 15 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2011 Om det är kostnader som är helt gemensamma så borde den typen av uträkning jag gjorde stämma. Räkna ut vad det blir totalt. Dela med tre. Ta den summan och subtrahera med vad personen betalade. Detta är summan personen har betalat för mycket, eller för lite om han har under medelvärdet. Två personer som betalat för mycket? Båda ger pengarna de betalade för mycket till den som betalade för lite. En person som betalat för mycket? Räkna ut vad de två andra har betalat för lite och så får personen som betalade för mycket ge det till de två. Typ? Dom kan ju inte ge pengar till Mårten, Daniel är ju den enda som ska ha pengar utan att betala nått. Ta daniels hela summa, ta det som fattas från dom två andra upp till daniels summa, dela det och sen ta mellanskillnaden mellan Mårten och morfar som morfar ska ha av Mårten, resten ska Daniel ha. Typ.. svårt på telefonen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 15 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 augusti, 2011 Dom kan ju inte ge pengar till Mårten, Daniel är ju den enda som ska ha pengar utan att betala nått. Ta daniels hela summa, ta det som fattas från dom två andra upp till daniels summa, dela det och sen ta mellanskillnaden mellan Mårten och morfar som morfar ska ha av Mårten, resten ska Daniel ha. Typ.. svårt på telefonen. Haha, du har helt rätt! Råkade bli lite fel där då jag tänkte i positiva nummer istället för negativa Istället för att Daniel ska ge 2267 till Mårten så ska han få 2267 av Mårten. Christian ska få 467 av Mårten. Då detta gör allas utgifter till 17133.. eller ja, nån får en krona mindre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adriian Skrivet 16 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2011 Finns det något engelskt ord för "blunda"? Kan bara minnas att man säger "close your eyes" och dylikt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 16 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 16 augusti, 2011 Finns det något engelskt ord för "blunda"? Kan bara minnas att man säger "close your eyes" och dylikt. Nej, det finns inte direkt något ord. "Shut" kan enligt tyda.se översättas till "blunda" men jag tror inte att det fungerar som ensamt ord. Shut eyes eller eyes shut måste man säga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 19 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 19 augusti, 2011 Finns det något engelskt ord för "blunda"? Kan bara minnas att man säger "close your eyes" och dylikt. Blind kan man säga, men då betyder det mer att man täcker för ögonen med något. Tex: Blind your eyes with an eye patch Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dee Skrivet 23 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2011 Lite pinsamt, men jag har aldrig förbeställt ett spel förrän Skyrim. Min fråga är kort och gott: Om man förbeställt ett spel, får man det en dag innan, direkt på release-dagen eller 2-4 arbetsdagar senare som vanligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frusciante Skrivet 23 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2011 Lite pinsamt, men jag har aldrig förbeställt ett spel förrän Skyrim. Min fråga är kort och gott: Om man förbeställt ett spel, får man det en dag innan, direkt på release-dagen eller 2-4 arbetsdagar senare som vanligt? Dagen innan/releasedagen oftast. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Dee Skrivet 23 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2011 Dagen innan/releasedagen oftast. Yay! Hoppas det gäller Skyrim också Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 23 augusti, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2011 När man spelar elgitarr eller elbas (eller för den delen använder aux-kabel i vanlig stereo) och man drar ut eller sätter i sladden medan förstärkaren är på, hörs ett kraftigt sprakljud som inte låter så bra. Är det dåligt för förstärkaren att byta sladdar när strömmen är påslagen, eller spelar det ingen roll? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 23 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2011 Egentligen en teknikfråga, men den är så liten och obetydlig så jag tar den i TROMS: Hur mycket plats tar musiktexter upp på en iPod? Inte så mycket va? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 23 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2011 Egentligen en teknikfråga, men den är så liten och obetydlig så jag tar den i TROMS: Hur mycket plats tar musiktexter upp på en iPod? Inte så mycket va? En textfil är inte speciellt stor, nej. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 23 augusti, 2011 Rapportera Share Skrivet 23 augusti, 2011 När man spelar elgitarr eller elbas (eller för den delen använder aux-kabel i vanlig stereo) och man drar ut eller sätter i sladden medan förstärkaren är på, hörs ett kraftigt sprakljud som inte låter så bra. Är det dåligt för förstärkaren att byta sladdar när strömmen är påslagen, eller spelar det ingen roll? Jag tror att det skadar. När jag har spelat live, eller i musikaffärer har ansvariga för utrustningen varit ganska så noga med att sladden ska sitta i innan man slår på strömmen. Eftersom att det sker så ofta så tror jag inte att det är någonting de är rädda för utan anledning.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 24 augusti, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 24 augusti, 2011 Jag tror att det skadar. När jag har spelat live, eller i musikaffärer har ansvariga för utrustningen varit ganska så noga med att sladden ska sitta i innan man slår på strömmen. Eftersom att det sker så ofta så tror jag inte att det är någonting de är rädda för utan anledning.. Då är det väl såpass illa som det låter då, kanske. -- När man är full och ska äta fyllekäk, är det bukfyllnad som är det viktiga för återhämtning eller är det mängd kolhydrater/fett/salter? Dvs, kan jag äta nåt helt innehållslöst sålänge det fyller magen bra, kontra; kan jag äta nåt jättelitet men knallrikt på kolhydrater/fett/salter? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts