Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Bli inte arg på budbäraren! Jag skulle säga att du antagligen har det eftersom jag blivit smittad av filen vid tre tillfällen nu. Om du inte har ett gratis anti-virus program än så rekomenderarjag AVG eller Avast.

Det har jag.

Men hare haft den skärmsläckaren länge innan jag formaterade.

Vad gör viruset då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag.

Men hare haft den skärmsläckaren länge innan jag formaterade.

Vad gör viruset då?

Jag vet inte exakt vad viruset gör (Norton tog bort viruset innan det kunde göra någon skada på min dator) men risknivån var medel, så jag skulle tro att det är skadligt för datorn. Om du scannar datorn nu och tar bort alla virus programet hittar ska du nog se att det försvinner också :)

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket ansvar har posten för paket och brev som inte skickas rekommenderat? Anledningen till att jag undrar är att jag dagligen ser brevbärarcyklar parkerade utanför portar mitt inne i stan, och i korgarna ligger det ofta paket och grejer. Idag såg jag ett som var märkt "grattis i efterskott", och det känns som att det kan klia i ganska många pundares fingrar ifall de traskar förbi den obevakade gottepåse som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket ansvar har posten för paket och brev som inte skickas rekommenderat? Anledningen till att jag undrar är att jag dagligen ser brevbärarcyklar parkerade utanför portar mitt inne i stan, och i korgarna ligger det ofta paket och grejer. Idag såg jag ett som var märkt "grattis i efterskott", och det känns som att det kan klia i ganska många pundares fingrar ifall de traskar förbi den obevakade gottepåse som det är.

Posten har inget ansvar för vanliga brevförsändelser. Ansvaret för paket beror på vilken pakettjänst man använt sig av. Grundtanken är att dock man inte ska skicka värdefulla försändelser med vanlig post.

http://www.posten.se/img/cmt/PDF/pav.pdf

9.3 Ansvar för inrikes brev

Enligt postlagen är Posten ersättningsskyldig för förlust av brev, skada

på brev eller försening av brev endast om ersättning avtalats mellan

Posten och avsändaren. I de fall Posten åtar sig ersättningsskyldighet

för brev framgår detta av tjänstevillkor. I dessa fall framgår även ersättningsskyldighetens

omfattning av tjänstevillkoren.

9.4 Ansvar för inrikes paket

Postens ersättningsskyldighet för förlust av paket, skada på paket eller

försening av paket framgår av tjänstevillkor för respektive pakettjänst.

Posten ansvarar dock lägst enligt de bestämmelser som gäller

för transportör enligt tvingande lagstiftning för det transportmedel

som använts.

Om det är oklart var förlusten, minskningen, skadan eller förseningen

uppstod eller om Posten är ersättningsskyldig utan att något visst

transportmedel använts, ansvarar Posten enligt vad som anges i lagen

(1974:610) om inrikes vägtransport.

9.5 Ansvar för Utrikes försändelser

Postens ansvar för Utrikes försändelser (se definition i punkt 2) framgår

av de tjänstevillkor som gäller för respektive brev- eller pakettjänst

samt av postlagen och av Världspostfördragen.

9.6 Ansvar för postförsändelser från utlandet

För en minskad eller skadad försändelse från utlandet gäller de villkor

som finns i Världspostfördragen. För förlorad försändelse från utlandet

ansvarar postbefordringsföretaget i inlämningslandet.

10. Ansvarsfrihet och ansvarsbegränsningar

Av transporträttslig lagstiftning och Världspostfördragen framgår att

Posten dels har rätt att begränsa sitt ansvar till visst högsta belopp,

dels är fri från ansvar om vissa förutsättningar föreligger. Posten har

också i tjänstevillkoren för brev- och pakettjänsterna uppställt bestämmelser

om begränsningar och ansvarsfrihet.

10.1 Allmänna befrielsegrunder

Posten är fri från ansvar i den mån förlusten, minskningen, skadan eller

förseningen har orsakats av något av följande:

• Avsändarens eller adressatens fel eller försummelse.

• Att en försändelse är försedd med en felaktig, ofullständig eller otydlig

adress.

• Utebliven utdelning av postförsändelse på grund av att denna är

obeställbar.

• Utebliven utdelning av postförsändelse på grund av att hinder för

postutdelning föreligger.

• Att försändelsen trots meddelande inte är avhämtad inom angiven

liggetid.

• Handhavande, lastning, stuvning eller lossning av godset som ombesörjts

av avsändaren eller adressaten eller någon som handlar för

avsändarens eller adressatens räkning.

• Godsets egen naturliga beskaffenhet att lätt fördärvas, till exempel

genom bräckage, läckage, självantändning, förruttnelse, rost, jäsning,

avdunstning samt känslighet för kyla, värme eller fukt.

• Olämplig eller bristfällig förpackning av godset.

• Hinder eller omständigheter utanför Postens kontroll som Posten

skäligen inte kunde ha förväntats räkna med vid avtalets ingående

och vars följder Posten heller inte skäligen kunde ha undvikit eller

övervunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan någon förklara begreppet "smygvisning" på bio?

Det kan väl inte vara så att det är som det låter; en "smyg"-visning innan premiären, för det kan jag inte tänka mig är tillåtet...

Antar att det är en visning för folk som jobbat med filmen, deras vänner och familjer eller för typ kändisar. Jag har varit på "smygvisning" när jag gick i samma klass som en som hade huvudrollen.

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför är brevlådorna på lägenhetsdörrar så lågt ner? Det enda jag kan komma på är att man inte ska kunna se in i lägenheten lika lätt.

Jag gissar på att man vill hålla dem långt ifrån låset för att göra det svårare att öppna det genom brevinkastet, och jag antar att man inte satte dem en bit ovanför låset eftersom att man skulle få en jäkla fallhöjd då vilket inte är så bra om man vid något tillfälle skulle få något ömtåligt.

Redigerad av Siana
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, om det står i avtalet.

Det där är väldigt omtalat.

De förfinar det. Det heter inte längre "arbetsgivaren har rätt att kräva att du jobbar övertid" längre, utan nu heter det "Du har skyldighet att jobba övertid vid behov" eller nått.

Sen har vissa företag gått ut med att de "kräver" inte, utan de ber sina anställda att göra det, och förväntar sig att man gör det vid behov.

Och arbetsgivaren har rätt att kräva att du kommer in och jobbar om det behövs. Spelar ingen roll om man är sjuk. Han kan tom. beordra in en anställd mitt i semestern om det är så.

Det här kommer jag nog få fan för...

Hur kommer det sig att vissa afrikanska damer har en markant bakdel? det är inte ett fåtal som har det utan flera med Afrikanskt ursprung.

Ni vet vad jag menar va? Tänk USA, svart tjej som vikar på en stor rumpa. Det är inte det att de är feta, utan det är fysik skillnad.

Alltså rak rygg, sen går det ut en bit och sen en rumpa.

har en på jobb som ser ut så.

Hur kommer det sig, hur ser skelettet ut?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kommer jag nog få fan för...

Hur kommer det sig att vissa afrikanska damer har en markant bakdel? det är inte ett fåtal som har det utan flera med Afrikanskt ursprung.

Ni vet vad jag menar va? Tänk USA, svart tjej som vikar på en stor rumpa. Det är inte det att de är feta, utan det är fysik skillnad.

Alltså rak rygg, sen går det ut en bit och sen en rumpa.

har en på jobb som ser ut så.

Hur kommer det sig, hur ser skelettet ut?

Googla lite snabbt och jag hitta det här

"Most of us have ROUND behinds. It has to do with how the pelvis is positioned. No extra bone though. This is one way that forensics can tell a skeleton belongs to a Black woman.

Black women are also genetically predisposed to carry a bit extra weight (more than other women) in the backside.

Scientists believe this was to store extra weight for times of famine, long ago, but are not sure.

Many very fit Black women, like track, basketball, and tennis stars don't have much fat back there but are mostly muscle.(The next time you see BW athletes pay attention.

Their behinds still look large because our behinds are ROUND and instead of sloping at the top like White, Asian, and Latina women, it "sticks out".

A lot of Black women that people think just have lots of fat in their behinds, just have round behinds that stick out. "

källa http://www.topix.com/forum/afam/T7C2HL9RAT89P8HHN

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har en liten konstig fråga: När jag kollar på en del filmer och efter jag har kollat på filmen eller om jag är mitt i filmen så får jag flashbacks att jag har sett den förut varför blir det så? Sen en liten sak till förra sommaren så besökte jag kompisen första gången där han bor vi har alltid träffats på stan. Saken är att när vi cyklade ut till han jag hann inte mer än att kliva in i huset så fick jag massa flashbacks över att jag har just vart i det där huset förut fast detta var första gången.

Jag har varken vart där förut eller haft drömmar om att jag har vart i huset.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor