Vice. Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 Jag tror inte någon här på forumet har någon kontakt.. Det tror jag... Men behöver du fråga så (alltså inte du iweX) lär du inte få tag i en. Och du borde dessutom inte få komma i närheten av en sådan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 (redigerad) Och du borde dessutom inte få komma i närheten av en sådan. Vadårå? Jag har förmodligen mer vapenvett än de flesta på forumet (om man bortser från de som har gjort lumpen, givetvis) då jag har mer eller mindre gjort hela jakttillstånds-testet, vilket då jag gjorde det involverade att skjuta med bra mycket grövre vapen än en pistol. Gjorde bara aldrig klart den sista delen, hence varför jag inte har jakttillstånd. Är det där Postal Dude som du har i din signatur? Wesker från Resident Evil! Redigerad 31 mars, 2011 av Mordos Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 Det handlar ju om språk och artikulation, jag antar att uppsättningen av Amadeus inte var på svenska? http://open.spotify.com/track/55unf6IEKrkLfIX3YySjYi: Förstår ingenting. http://open.spotify.com/track/62ONDnH8K2ZfyWDyZx9TxH: Förstår allting. .. och tja, det kan ju också vara som du säger. Under den epoken du nämnde fanns det inte mycket annat att välja mellan än teater, orkester- och kammarmusik samt opera vilket följaktligen var mycket större. Med tanke på dagens musikklimat kan det även vara så att man måste träna örat någorlunda, precis som med allt annat blir man bättre att urskilja och tolka med tiden. Nej, filmen är ju som bekant på engelska fast det var många segment av italienska och tyska operor och eftersom jag talar tyska så är det ingen språklig barriär som måste övervinnas. Klart man snappade upp ord men att sitta och .. öh .. kisa med öronen en hel opera för att kunna följa storyn känns lite konstigt. Har jag också uppfattat saken rätt att det först är pjäs för att sen göras om till en opera? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 (redigerad) Nej, filmen är ju som bekant på engelska fast det var många segment av italienska och tyska operor och eftersom jag talar tyska så är det ingen språklig barriär som måste övervinnas. Klart man snappade upp ord men att sitta och .. öh .. kisa med öronen en hel opera för att kunna följa storyn känns lite konstigt. Tja... jag vet inte. Av de engelska operor jag har sett har jag kunnat följa handlingen någorlunda, några svenska operor har jag aldrig sett och jag behärskar inte något annat språk tillräckligt bra för att kunna skylla det på solisterna snarare än mitt språkkunnande. Men egentligen, vem fan bryr sig om handlingen? Jag går för musiken och scenografin, det finns ingenting som i realtid kan mäta sig med hur mäktigt det kan bli. Har jag också uppfattat saken rätt att det först är pjäs för att sen göras om till en opera? Typ, då musiken förstås alltid är komponerad för operans skull (duh) kan librettot vara hämtat och omarbetat och då snarare vanligtvis från en roman än från en pjäs. Carmen, La Bohéme, Madama Butterly, La Traviata och Don Pasquale är exempel operor vars handling är hämtad från romaner som under sin tid var mycket populära och därför "opererades"; precis som LoTR blev filmatiserad. Trollflöjten, Aida, Andrea Cheniér och Figaros Bröllop är exempel på operor som alltid har varit operor. Sedan förekommer det ju även pjäs till opera, Tosca, sägnen till opera, Don Giovanni och i modern tid film till opera, Dead Man Walking. Redigerad 31 mars, 2011 av Jazz 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 1) Vart kan man köpa en kedja? Gärna en svart en. Skall hänga upp en takkrona. En sån där man sätter ljus i. 2) Någon som skall köra ner från Stockholm till Skåne eller i närheten av Skåne? Vill köpa en grej från en stockholmare och vill undvika 2000:- i porto. Givetvis betalar jag för bensin + lite till. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 (redigerad) 1) Vart kan man köpa en kedja? Gärna en svart en. Skall hänga upp en takkrona. En sån där man sätter ljus i. Järnia eller annan random järnhandel. Redigerad 31 mars, 2011 av spajdermän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 1 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2011 Det tror jag... Men behöver du fråga så (alltså inte du iweX) lär du inte få tag i en. Och du borde dessutom inte få komma i närheten av en sådan. Jo, visst någon kanske vet NÅGON Som vet NÅGOT om hur man får tag i en pistol utan jaktlicens, men jag skulle i varje fall inte tro att tex Tux svarar "Jag vet, pm:a mig för mera info." (Ett exempel). Vore ju ganska dumt av han att göra det skulle jag tycka, eller att någon skriver "Putte G säljer pistol, han bor xx och han vill ha xx för det och det." Känns inte direkt som det hör hemma här heller. Men skulle jag gissa så skulle väll Gbg/Malmö vara "bra" alternativ, samt Stockholm och Helsingborg. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 1 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2011 En av de bästa dialogerna i filmhistorien. Tack, ska försöka se den snarast. Blir bubbelvin (tysk sekt) godare med åren? Har en flaska August der Starke som mina föräldrar köpte när jag föddes för 20 och ett halvt år sedan och har tummat lite på att kanske öppna den vid något speciellt tillfälle. Frågan är bara, kommer den bli äcklig med åren? Den kan mycket väl bli godare förutsatt att du/ni sett till att lagra den på rätt sätt, den borde stå mörkt och svalt. Finns en risk att syran försvinner när man lagrar - men om du har lagrat flaskan i 20 år har det väl redan hänt. Funderade på om jag skulle skapa en ny tråd... men jag är ganska säker på att ämnet finns och jag har inte möjlighet att söka! Jag tvingades, för att undvika social kollaps, lämna ut mitt telefonnummer till en jobbig person och ser gärna att hon inte kan kontakta mig (väldigt gärna). Hur går man tillväga för att blockera trafik från ett visst telefonnummer och kan personen ifråga "se" eller höra att jag har blockerat henne? Min operatör är tele2, tack! http://www.gtasajten.com/forum/53-dator-teknik/ Jag har blondt hår nu. Och är sugen på att färga det brunt/svart. Men en tjejkompis sa att jag borde färga det rödaktigt innan, då det finns chans att håret blir grönt när man går från blond till brunhårig. Någon som varit med om detta? Hur stor är chansen att det blir grönt? Hur mycket skada gör cigaretter till miljön? Alltså inte cigaretter som slängs på gatan/i naturen utan röken. Finns det någon som på allvar har köpt ett wow acc? Vem fan gör det? Typ 2500:- Vill man inte börja spela spelet från början? Vi ska på fest med Las Vegas tema. Hur fan ska vi se ut? Är det, i teorin, möjligt att bevara ett huvud på samma sätt som de gör med Ricky Veronas i Crank 2? Har varken bil eller film tyvärr, men de flesta har nog sett filmen i fråga. I teorin fungerar allt! Ne.se: Man kan kanske tillägga att slott ofta hade någon form av försvarsfunktion medan herrgårdar sällan hade det. Är det sant att golv-värme drar mer ström om man slår det av och på under dagen än har den på hela dygnet? Bakgrunden är att min efterblivna lägenhetskamrat.. höll jag på att säga, tjejer jag delar lägenhet med hävdar detta och vill ha på golv-värmen dygnet runt. Vi fick 5000 i elräkning förra perioden(då hade vi den på ibland) då golv-värme är vår enda värmekälla, så nu försöker jag stänga av den så ofta jag kan för att spara pengar. Snälla någon som vet!? Hur tar man på effektivaste sätt reda på vad ett kryp är/heter? http://img825.imageshack.us/i/dsc04326.png/ Krypet i fråga, ca. 1 cm lång. Bilden är inte äcklig, men länkar ändå. Man PMar Henkibojj. :yes: Ämnar bara fråga och inte starta diskussion (om det inte finns ett brinnande intresse): Får jag som man söka till särskilda linjer för kvinnor i stil med "teknisk för tjejer" och "musiklinjen för tjejer"? Hur behandlas min ansökan? Ponera att det i "de vanliga utbildningarna" är fullt men att det finns någon plats över i de kvoterade utbildningarna, får jag tack vare mitt kön då inte lov att läsa "teknisk för tjejer"? Sigh, fick nyss ett samtal från den körskola jag använde då jag tog körkort i vintras (december). De sade att jag hade en obetald skuld hos dem för min uppkörning, något jag trodde jag hade betalat men tydligen gick något åt pipsvängen med inbetalning. Kvinnan i telefonen lät allmänt skitsur och sa att de minsann hade skickat flera påminnelser och inbetalningskort hem till mig. Saken var bara att de satans klappskallarna hade skickat till fel jävla adress, så nu sitter väl någon vettskrämd jävel i en lägenhet och blir rädd både över sitt nya namn och en skuld han var helt omedveten om. Jag rättade dem givetvis direkt då de ringde idag och de skulle skicka ett nytt inbetalningskort som anländer på måndag. Nu i efterhand kom jag däremot på mig själv med att undra hur lång tid det tar innan de väljer att försöka sätta i stånd en betalningsanmärkning på mig genom kreditupplysningen. De kan väl inte göra det hur som helst, eller? Jag borde väl bli kontaktad på något sätt och få en chans att värja mig och få förklara varför? Det är ju inte direkt mitt fel att idioterna inte ringer på två månader. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 1 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 1 april, 2011 Har ordet "troll" ersatt ordet "spammare"? Nej. Om man är född den 29'e februari, innebär det att man kommer leva fyrdubbelt sålänge? Ja. I vissa lössnusar kan man ibland hitta små vita saker som ser ut som nagelbitar...vad är det för någonting egentligen? Folk som använder byxor utan (tillräckligt bra) skärp och för låga kalsonger, hur tänker de egentligen? Hur är det möjligt att sitta med halva röven öppen utan att veta om det? Jag känner igen det där. Har en pajsare i skolan som jämt sitter och visar upp hela akterpartiet för allmän beskådan. Jag är säker på att de vet om att månen lyser, if you know what I mean, men de har troligtvis fått för sig att det är hett och sexay. I gymnaset, kan skolan kräva pengar för kurslitteratur som delats ut? Har börjat att misstänka att allt sådant bara är bull shit och att skolan inte har någon rättighet att få ersättning om man till exempel inte lämnar tillbaka sin mattebok. Får man gå omkring med ett järnkors runt halsen i dagens Sverige, eller blir man automatiskt nazist då? Tycker att det är ett förbannat fint och stilrent smycke. Klart du FÅR göra det men det är en annan sak om omgivningen finner det särdeles smakfullt. Är det inte jäätelätt att fake ett frimärke? är du inte jättelätt att göra en ruta med "porto betalt"? Ja, det är ganska lätt men gammal luthersk pliktmoral tillåter inte sådana taktlösa handlingar. Jag köpte en extern hårddisk för ett tag sedan (ett halvår sedan kanske). Den har nu börjat "klicka"/datorn hittar inte hårddisken varje gång, som tydligen ska vara rätt vanligt för Seagate. Går sådant på garantin även fast jag lagrat massa saker på den redan? http://www.gtasajten.com/forum/53-dator-teknik/ Okej, jag tror att det är enklast att fråga här. Finns det något gemensamt namn för Liberty City, Vice City och San Andreas som öar och hur är dem belägna i förhållande till varandra? Vad jag kan gissa är att Liberty City ligger på östkusten för att citera Ryders uppmaning till Carl; "Show me how they drive on the east coast". Detta betyder då att San Andreas ligger väster om Liberty City, men var ligger Vice City? Någonting säger mig att Vice City ligger i norr. Nåväl, det viktigaste för min del att få reda på är just om det finns ett namn Tack på förhand. http://www.gtasajten.com/forum/41-grand-theft-auto/ Hur kallt är det i Östersund? Hur mycket snö är det? Okej, nu har jag bott i min nya lägenhet i ~ två månader och jag har en fråga. Hur ändrar man namnet på brevlådan? Som provisorisk lösning satte jag en tejpbit över med mitt namn. Jag antog att vaktmästaren skötte sådant, men det verkar inte som att han gör det. Eller så måste man ringa. Någon som vet hur det brukar gå till? Kan man öppna den själv på något sätt? Varför jobbar (med att tex rätta prov) så många lärare på sin fritid? Vad är grejen med opera? Jag förstår absolut skönheten i musiken och sådär men grejen är ju att det tydligen är riktiga epos som utspelar sig på scen vilket är synd tycker jag. Eller jag menar, kan folk verkligen följa handlingen? Om jag lyssnar på tysk opera kanske jag lyckas snappa upp något ord här och där men ingen som jag kan sätta in i en storyline. Hur funkar det, kan folk verkligen förstå opera som de förstår teater? Det Jazz skrev om undertexter stämmer förvisso men jag vill ändå påstå att 70% av operabesökarna, trots undertexter, varken hänger med särskilt bra i "handlingen" eller ens är genuint intresserade av opera. Opera är urtypen av underhållning som låtsasnoblessen företar sig för att visa att man är lite bättre än de otvättade massorna. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 1 april, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 april, 2011 All hail Umberto, TROMS beskyddare! :yes: TROMS-problemet är iofs inte lika stort nu som förr men vill vi ha ett mer levande forum så är det mycket bättre att se en massa olika trådar som bumpas även för småfrågor, än att man ska gå in i Allmänt och bara se TROMS ligga högst upp dag efter dag. Det blir lite roligare så Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Plaisir Skrivet 2 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 2 april, 2011 För att besvara varför man rättar prov hemma: jag personligen har 35 timmar schemalagd tid i veckan och ska jobba 45. Det är likadant på hela skolan och de kollegor jag pratar med brukar ta hem och rätta för att de kan då göra det i lugn och ro på några timmar EN dag istället för att lägga ut 10 timmar över en hel vecka och rätta. Själv har jag bara glosförhör att rätta vilket tar ungefär en timme eller två om det är 30 elever. Grejen är även såhär att den schemalagda tiden innefattar inte bara lektioner utan mellan 2-10 timmar resurs där man inte kan sitta vid sitt skrivbord och rätta något. Sen är det elevvård på det och en massa konferenser och planering av lektioner. När man gjort allt man ska göra i skolan och avslutat sista lektionen tar man hellre hem och jobbar lite då och då än att sitta kvar en halvtimme-timme varje dag och rätta prov. typ. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 2 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 2 april, 2011 Tja... jag vet inte. Av de engelska operor jag har sett har jag kunnat följa handlingen någorlunda, några svenska operor har jag aldrig sett och jag behärskar inte något annat språk tillräckligt bra för att kunna skylla det på solisterna snarare än mitt språkkunnande. Men egentligen, vem fan bryr sig om handlingen? Jag går för musiken och scenografin, det finns ingenting som i realtid kan mäta sig med hur mäktigt det kan bli. Typ, då musiken förstås alltid är komponerad för operans skull (duh) kan librettot vara hämtat och omarbetat och då snarare vanligtvis från en roman än från en pjäs. Carmen, La Bohéme, Madama Butterly, La Traviata och Don Pasquale är exempel operor vars handling är hämtad från romaner som under sin tid var mycket populära och därför "opererades"; precis som LoTR blev filmatiserad. Trollflöjten, Aida, Andrea Cheniér och Figaros Bröllop är exempel på operor som alltid har varit operor. Sedan förekommer det ju även pjäs till opera, Tosca, sägnen till opera, Don Giovanni och i modern tid film till opera, Dead Man Walking. Där ser man! Tack för svaren! +1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 4 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2011 Vad för teknik är denna bild målad med? Det heter väl något speciellt att den är uppbygd av linjer? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 4 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2011 Vad för teknik är denna bild målad med? Det heter väl något speciellt att den är uppbygd av linjer? Kubism? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 4 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2011 Kubism? Yes! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bebben Skrivet 4 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2011 (redigerad) Jag tvivlar på att det där är kubism. Det är alldeles för verkligt målat d.v.s. sakerna sitter på rätt ställe. Inom kubismen målar man ju mycket mer "konstigt" typ en näsa där munnen är och tvärtom, och ögonen behöver inte sitta på samma ställe, etc etc.. Tror jag. EDIT: Kolla på Picassos målningar, han målade kubism. Redigerad 4 april, 2011 av Bebben Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 4 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2011 Jag tvivlar på att det där är kubism. Det är alldeles för verkligt målat d.v.s. sakerna sitter på rätt ställe. Inom kubismen målar man ju mycket mer "konstigt" typ en näsa där munnen är och tvärtom, och ögonen behöver inte sitta på samma ställe, etc etc.. Tror jag. EDIT: Kolla på Picassos målningar, han målade kubism. Nä, så behöver det inte vara. Kolla "Man på cafe" av Juan Gris. Den ser ju ut som ett fotografi. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bebben Skrivet 4 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2011 (redigerad) Nä, så behöver det inte vara. Kolla "Man på cafe" av Juan Gris. Den ser ju ut som ett fotografi. Det jag försökte säga var att man kanske ofta kan se klart vad det är förnågot men att det är betydligt mer abstrakt än vanligt. Man kan ju urskilja en man som sitter med en tidning och en kopp med något i, men det är ju uppbygt på ett mer abstrakt sätt än en vanlig målning på någon som sitter med en tidning. Jag tror hur som helst inte att bilden i fråga med de två personerna är kubistisk, om man t.ex. jämför vice bild med kobbes. Men jag är inte säker. Redigerad 4 april, 2011 av Bebben Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 4 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 4 april, 2011 Googlade konstnärens namn och kubism! Detta hittade jag: "Annica Waara fick huvudstipendiet, för sitt kubistiska bildspråk som ger den samiska bildkonsten en ny dimension." Dvs det är kubism! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 5 april, 2011 Rapportera Share Skrivet 5 april, 2011 Finns det svenskar som spelar i NFL? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts