kobbe Skrivet 30 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2011 Varför jobbar (med att tex rätta prov) så många lärare på sin fritid? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 30 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2011 Varför jobbar (med att tex rätta prov) så många lärare på sin fritid? De har en lön för nått de skall utföra. När är väl skitsamma skulle jag tro. Om de väljer att gå hem tidigare och rätta hemma eller stanna kvar och räta på skolan är deras val Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 30 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2011 Varför jobbar (med att tex rätta prov) så många lärare på sin fritid? På gymnasiet är det inte ovanligt att lärare inte har lektioner 8-17. Då kan man väl anta att en del föredrar att gå hem efter sista lektionen istället för att stanna kvar och rätta prov? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 30 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2011 På gymnasiet är det inte ovanligt att lärare inte har lektioner 8-17. Då kan man väl anta att en del föredrar att gå hem efter sista lektionen istället för att stanna kvar och rätta prov? Jo, det är det. Eller de har det åtminstone inte varje dag. Av en 40timmars arbetsvecka har de schemat lagt så att en viss del av tiden ska läggas på provrättning och planering. Var de väljer att utföra dessa arbetsuppgifter är valfritt. Att det sedan ofta tar mer tid än just den schemalagda tiden är en annan femma. Detta är vad jag fick veta av min svensklärare i gymnasiet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 30 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2011 (redigerad) Båda mina föräldrar är lärare och rent spontant kan jag inte komma ihåg att se någon av dem rätta särskilt många prov hemma faktiskt. Kanske är det bara något man får för sig att lärare gör? Ska tilläggas att de är lärare i lite mer estetiska ämnen där prov förvisso inte förekommer lika frekvent. Redigerad 30 mars, 2011 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 30 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2011 Är det här på riktigt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 30 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2011 Tvivlar starkt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 Är det här på riktigt? Han byter ben i klippet. Först sparkar han med högerbenet, i andra klippet är det vänsterbenet som är uppe i luften. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 Vad är grejen med opera? Jag förstår absolut skönheten i musiken och sådär men grejen är ju att det tydligen är riktiga epos som utspelar sig på scen vilket är synd tycker jag. Eller jag menar, kan folk verkligen följa handlingen? Om jag lyssnar på tysk opera kanske jag lyckas snappa upp något ord här och där men ingen som jag kan sätta in i en storyline. Hur funkar det, kan folk verkligen förstå opera som de förstår teater? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 31 mars, 2011 Skapat av Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 Vad är grejen med opera? Jag förstår absolut skönheten i musiken och sådär men grejen är ju att det tydligen är riktiga epos som utspelar sig på scen vilket är synd tycker jag. Eller jag menar, kan folk verkligen följa handlingen? Om jag lyssnar på tysk opera kanske jag lyckas snappa upp något ord här och där men ingen som jag kan sätta in i en storyline. Hur funkar det, kan folk verkligen förstå opera som de förstår teater? Jag kan tycka samma sak om musikaler, och då specifikt studentspex. Jag har alltid gått på studentspex men jäkligt ofta tänkt "hur fan blev det såhär egentligen" i handlingen. Mycket av handlingen utspelar sig i sång, men pga sångval och ljudutrustning försvinner texten fullständigt, och så har handlingen tagit fem jättekliv utan att man vet om det. Programblad finns att köpa, både på spex och opera, och det är här det finns låttexter och handlingsbeskrivningar. Jag tror man är rätt lost som nybörjare utan dessa, faktiskt. Jag var ändå med och arrangerade ett studentspex en gång i tiden, och jag tror tamigfan jag inte fattade handlingen och förvecklingarna förrän sista föreställningen, om ens då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 Vad är grejen med opera? Jag förstår absolut skönheten i musiken och sådär men grejen är ju att det tydligen är riktiga epos som utspelar sig på scen vilket är synd tycker jag. Eller jag menar, kan folk verkligen följa handlingen? Om jag lyssnar på tysk opera kanske jag lyckas snappa upp något ord här och där men ingen som jag kan sätta in i en storyline. Hur funkar det, kan folk verkligen förstå opera som de förstår teater? På nästan alla stora operascener i stil med Metropolitan på Broadway men även i Stockholm och Malmö finns det textmaskiner. En textmaskin är en förstorad version av de informationspaneler som finns längst fram i exempelvis bussar och fungerar som en översättare: Det solisten sjunger skrivs på panelen (på landets oficiella språk) i realtid. Att som okunnig svensk gå på opera i Frankrike är därför lönlöst om man är ute efter att förstå någonting... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 Är det här på riktigt? Nä, det ser ut som om det är klippt och "snabbpolat" när han flyger genom repen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 På nästan alla stora operascener i stil med Metropolitan på Broadway men även i Stockholm och Malmö finns det textmaskiner. En textmaskin är en förstorad version av de informationspaneler som finns längst fram i exempelvis bussar och fungerar som en översättare: Det solisten sjunger skrivs på panelen (på landets oficiella språk) i realtid. Att som okunnig svensk gå på opera i Frankrike är därför lönlöst om man är ute efter att förstå någonting... Men opera är ju inte i närheten av så stort som det en gång var på t ex 1500-1600-talet (såg Amadeus häromdan, lite därför jag undrar) och då lär de knappast ha handlat om textmaskiner eller tryckta texthäften åt alla besökare. Hade man kanske bara ett mer vant öra på den tiden? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 (redigerad) Men opera är ju inte i närheten av så stort som det en gång var på t ex 1500-1600-talet (såg Amadeus häromdan, lite därför jag undrar) och då lär de knappast ha handlat om textmaskiner eller tryckta texthäften åt alla besökare. Hade man kanske bara ett mer vant öra på den tiden? Man låtsades förstå för att verka mer kultiverad. Samma mentalitet finns idag. Nyrika köper "bra" konst för att verka världsvana. Redigerad 31 mars, 2011 av Renard 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 Han byter ben i klippet. Först sparkar han med högerbenet, i andra klippet är det vänsterbenet som är uppe i luften. Nej, det är faktiskt högerbenet som är i luften även på den andra kameravinkeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 Vart finns den svarta marknaden för vapen i Sverige? Jag vill ha en pistol utan att behöva ha vapenlicens. Min paranoia har kickat igång i warp-speed. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
xstreem Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 Vart finns den svarta marknaden för vapen i Sverige? Jag vill ha en pistol utan att behöva ha vapenlicens. Min paranoia har kickat igång i warp-speed. Jag hade heller inte bangat att ha en pistol. Då hade jag kunnat leka CS med mina lekkamrater och allt möjligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 Vart finns den svarta marknaden för vapen i Sverige? Jag vill ha en pistol utan att behöva ha vapenlicens. Min paranoia har kickat igång i warp-speed. Är det där Postal Dude som du har i din signatur? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 Men opera är ju inte i närheten av så stort som det en gång var på t ex 1500-1600-talet (såg Amadeus häromdan, lite därför jag undrar) och då lär de knappast ha handlat om textmaskiner eller tryckta texthäften åt alla besökare. Hade man kanske bara ett mer vant öra på den tiden? Det handlar ju om språk och artikulation, jag antar att uppsättningen av Amadeus inte var på svenska? http://open.spotify.com/track/55unf6IEKrkLfIX3YySjYi: Förstår ingenting. http://open.spotify.com/track/62ONDnH8K2ZfyWDyZx9TxH: Förstår allting. .. och tja, det kan ju också vara som du säger. Under den epoken du nämnde fanns det inte mycket annat att välja mellan än teater, orkester- och kammarmusik samt opera vilket följaktligen var mycket större. Med tanke på dagens musikklimat kan det även vara så att man måste träna örat någorlunda, precis som med allt annat blir man bättre att urskilja och tolka med tiden. Man låtsades förstå för att verka mer kultiverad. Samma mentalitet finns idag. Nyrika köper "bra" konst för att verka världsvana. Det var nog det dummaste jag någonsin läst på det här forumet. Jag hoppas att du inte är seriös. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 31 mars, 2011 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2011 Man låtsades förstå för att verka mer kultiverad. Samma mentalitet finns idag. Nyrika köper "bra" konst för att verka världsvana. Vad är "bra" konst då? Visst kan det hända att NÅGON gör så, men att alla nyrika gör så låter ju otroligt dumt, varenda person vill väll inte skryta över sin rikedom och köper konst bara för att verka världsvan? Vart finns den svarta marknaden för vapen i Sverige? Jag vill ha en pistol utan att behöva ha vapenlicens. Min paranoia har kickat igång i warp-speed. Jag tror inte någon här på forumet har någon kontakt.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts