spajdermän Skrivet 14 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 14 februari, 2011 Detta Eller menar du att effekten (alltså energiåtgången) är högre i uppvärmningsfasen? Skilj på effekt och energiåtgång. Effekt=energi/tid => Energi=Effekt*tid Köreffekten är konstant så energiåtgången beror bara av tiden då systemet arbetar. Systemet arbetar inget då det är avstängt. Systemet arbetar hela tiden när det värms upp till temperatur T. Systemet arbetar till och från när temperaturen T är nådd för att hålla temperaturnivån vid T. jag vet inte om jag kan formulera mina tankar tydligare än så här Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 15 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2011 Ämnar bara fråga och inte starta diskussion (om det inte finns ett brinnande intresse): Får jag som man söka till särskilda linjer för kvinnor i stil med "teknisk för tjejer" och "musiklinjen för tjejer"? Hur behandlas min ansökan? Ponera att det i "de vanliga utbildningarna" är fullt men att det finns någon plats över i de kvoterade utbildningarna, får jag tack vare mitt kön då inte lov att läsa "teknisk för tjejer"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Bebben Skrivet 16 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2011 En polare till mig säger att all post går via Stockholm innan den når sin slutdestination, även om den skickas till någon lokalt. Stämmer det? Känns inte som att det borde det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Curly Skrivet 16 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2011 (redigerad) En polare till mig säger att all post går via Stockholm innan den når sin slutdestination, även om den skickas till någon lokalt. Stämmer det? Känns inte som att det borde det. Nej. Skickar man brev i Dalarna, där jag kommer ifrån, åker breven ned till Uppsala och sorteras/stämplas. Edit: Lista http://www.posten.se/m/brevterminaler Som du ser betjänar Stockholm (Årsta) "endast" 40 av Sveriges 290 kommuner. Redigerad 16 februari, 2011 av Curly Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 16 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2011 Sidan som kunde räkna tex x+x eller rita kurvor osv, vad hette den? Hade typ organge framsida Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 16 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 16 februari, 2011 Sidan som kunde räkna tex x+x eller rita kurvor osv, vad hette den? Hade typ organge framsida http://www.wolframalpha.com/ ? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 17 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2011 (redigerad) Sigh, fick nyss ett samtal från den körskola jag använde då jag tog körkort i vintras (december). De sade att jag hade en obetald skuld hos dem för min uppkörning, något jag trodde jag hade betalat men tydligen gick något åt pipsvängen med inbetalning. Kvinnan i telefonen lät allmänt skitsur och sa att de minsann hade skickat flera påminnelser och inbetalningskort hem till mig. Saken var bara att de satans klappskallarna hade skickat till fel jävla adress, så nu sitter väl någon vettskrämd jävel i en lägenhet och blir rädd både över sitt nya namn och en skuld han var helt omedveten om. Jag rättade dem givetvis direkt då de ringde idag och de skulle skicka ett nytt inbetalningskort som anländer på måndag. Nu i efterhand kom jag däremot på mig själv med att undra hur lång tid det tar innan de väljer att försöka sätta i stånd en betalningsanmärkning på mig genom kreditupplysningen. De kan väl inte göra det hur som helst, eller? Jag borde väl bli kontaktad på något sätt och få en chans att värja mig och få förklara varför? Det är ju inte direkt mitt fel att idioterna inte ringer på två månader. Redigerad 17 februari, 2011 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 17 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2011 Men för varje Joule du använder får du ju lika mycket värme? Oavsett om golvet är varm eller kallt så kommer det ju att ge värme till huset/lägenheten. Du tänker att all värme som används för att värma upp golvet "Är förlorad"? När exakt stänger du av den L_Voll? När du vet att du inte kommer behöva (tex om det kommer mycket gäster som värmer?) Annars så vore ju en sänkning av termostaten ett bättre alternativ? Vi har den mest på några timmar efter jobbet när vi är hemma och stänger av den när vi går och lägger oss. Så nu är det ganska kallt i lägenheten för det mest. Det borde väl vara billigare än att ha det varmt hela tiden? En faktor som man kanske kan ha med i beräkningarna är att stengolvet verkar behålla värmen i några timmar efter man har stängt av. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 17 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 17 februari, 2011 Sigh, fick nyss ett samtal från den körskola jag använde då jag tog körkort i vintras (december). De sade att jag hade en obetald skuld hos dem för min uppkörning, något jag trodde jag hade betalat men tydligen gick något åt pipsvängen med inbetalning. Kvinnan i telefonen lät allmänt skitsur och sa att de minsann hade skickat flera påminnelser och inbetalningskort hem till mig. Saken var bara att de satans klappskallarna hade skickat till fel jävla adress, så nu sitter väl någon vettskrämd jävel i en lägenhet och blir rädd både över sitt nya namn och en skuld han var helt omedveten om. Jag rättade dem givetvis direkt då de ringde idag och de skulle skicka ett nytt inbetalningskort som anländer på måndag. Nu i efterhand kom jag däremot på mig själv med att undra hur lång tid det tar innan de väljer att försöka sätta i stånd en betalningsanmärkning på mig genom kreditupplysningen. De kan väl inte göra det hur som helst, eller? Jag borde väl bli kontaktad på något sätt och få en chans att värja mig och få förklara varför? Det är ju inte direkt mitt fel att idioterna inte ringer på två månader. Hon borde väl ha sagt till dig om de hade tänkt driva det hela vidare? Jag tror att om du betalar när inbetalningskortet kommer så kommer det inte vara några problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 22 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2011 En magnets magnetfälts styrka (anges i tesla?) varierar beroende på avstånd. Finns det någon formel för detta? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 22 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2011 En magnets magnetfälts styrka (anges i tesla?) varierar beroende på avstånd. Finns det någon formel för detta? Magnetfältets styrka ( B ) från en strömförande ledare kan beräknas m.h.a Biot-Savarts lag. Formel finns i introduktionen till wiki-artikeln, men jag har svårt att tänka mig att ni lärt er tillräckligt om vektorer i gymnasiet(?) för att det ska vara det du pratar om. Dessutom handlar Biot-Savart om elektromagneter, och vad du menar är en permanentmagnet, korrekt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 22 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2011 Magnetfältets styrka ( B ) från en strömförande ledare kan beräknas m.h.a Biot-Savarts lag. Formel finns i introduktionen till wiki-artikeln, men jag har svårt att tänka mig att ni lärt er tillräckligt om vektorer i gymnasiet(?) för att det ska vara det du pratar om. Dessutom handlar Biot-Savart om elektromagneter, och vad du menar är en permanentmagnet, korrekt? Yes, menar en permanentmagnet. Vi ska skriva lite på fysiken om induktion och tex vad som händer om en magnet förs in i en spole. Detta är ju enkelt men vad händer om 3 olika spolar står på varandra (de är sammankopplade genom kablar)? Magneten är inte nog lång för att vara i alla 3 samtidigt. Den bara ca 1.5 spole i längd. Påverkas den 3:e spolen av magnetfältet eller är det försumbart? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 22 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2011 Yes, menar en permanentmagnet. Vi ska skriva lite på fysiken om induktion och tex vad som händer om en magnet förs in i en spole. Detta är ju enkelt men vad händer om 3 olika spolar står på varandra (de är sammankopplade genom kablar)? Magneten är inte nog lång för att vara i alla 3 samtidigt. Den bara ca 1.5 spole i längd. Påverkas den 3:e spolen av magnetfältet eller är det försumbart? Tre sammankopplade spolar på det viset blir ju samma som en enda lång spole med 3 gånger så många lindade varv. Absolut kommer den att påverka hela den långa spolens längd, så snabbt har jag svårt att tänka mig att magnetfältet avtar. Angående din ursprungliga fråga så kollade jag igenom mina anteckningar från kapitlet om magnetism som vi precis avslutat i min kurs i klassisk fysik och upptäckte att vi inte pratat om annat än att magnetfält från strömförande ledare. I min nyfikenhet började jag således googla lite och upptäckte att det blir ganska komplexa uträkningar eftersom magnetfältet runt permanenta magneter uppkommer pga spin hos partiklarna. Det känns iofs inte som att sådant kommer vara relevant i era beräkningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 22 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2011 Tre sammankopplade spolar på det viset blir ju samma som en enda lång spole med 3 gånger så många lindade varv. Absolut kommer den att påverka hela den långa spolens längd, så snabbt har jag svårt att tänka mig att magnetfältet avtar. Angående din ursprungliga fråga så kollade jag igenom mina anteckningar från kapitlet om magnetism som vi precis avslutat i min kurs i klassisk fysik och upptäckte att vi inte pratat om annat än att magnetfält från strömförande ledare. I min nyfikenhet började jag således googla lite och upptäckte att det blir ganska komplexa uträkningar eftersom magnetfältet runt permanenta magneter uppkommer pga spin hos partiklarna. Det känns iofs inte som att sådant kommer vara relevant i era beräkningar. Hmm, kanske inte det. Om du tänker på två magneter så drar dom ju inte till sig varandra förens på mycket små avstånd! Det betyder väl att magnetfältet avtar relativt fort? Någon som vet vad som händer om magneten är helt inne, dvs den är mitt i så lika mycket sticker ut på båda sidorna. Man rör magneten lite så en induktion uppstår. Om vi säger att norr är uppe och man drar magneten uppåt 1 mm. Då kommer överdelen att bli sydändå för att försöka motverka min dragning uppåt. Nederdelen kommer också vara sydändå då den måste försöka trycka ner magneten. Hur fan fungerar detta? Får vi ingen ström? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 23 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2011 Har ordet "troll" ersatt ordet "spammare"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 23 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2011 Har ordet "troll" ersatt ordet "spammare"? Inte i min värld i alla fall. Det är ju två helt skilda saker. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 23 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2011 Nä, okej. Jag tänkte väl! Kände att det började bli dags att undra... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
P-C Skrivet 23 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2011 Har ordet "troll" ersatt ordet "spammare"? Skillnaden ligger ju i att en spammare bara är ute efter att sprida sina ord (vad de än må vara) i så stor utsträckning som möjligt när ett troll låtsas vara en riktig person som skriver kontroversiella/dumma saker i hopp om att få ut en reaktion av omgivningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 24 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 24 februari, 2011 (redigerad) Hur uttalar man placeboeffekt? Plaséboeffekt? Plejsboeffekt? Plaseboeffekt? Upplys mig! Redigerad 24 februari, 2011 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Saleen Skrivet 24 februari, 2011 Rapportera Share Skrivet 24 februari, 2011 Hur uttalar man placeboeffekt? Plaséboeffekt? Plejsboeffekt? Plaseboeffekt? Upplys mig! Ettan. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts