Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Skapa inte en myt...

Ge gärna exempel på vilka album det talas om så är det bara att googla upp ursprunget av låtarna. Antingen är det tidigare osläppta låtar, remastrade versioner, samlingsskivor eller möjligtvis andra konstellationer som gör att artisten kan skrivas som Tupac eller MJ. Det är inte datorgjorda röster i alla fall >_<

Det är möjligt i alla fall, sedan om det har hänt eller inte, har jag däremot ingen aning.

Det var ju något musikbolag som ville släppa Marleymaterial med en återskapad Bob-röst. Jag tror inte det blev av, men det lät som det inte var en omöjlighet att genomföra i alla fall.

Å andra sidan så har ju minst två av Marleysönerna röster som påminner väldigt mycket om Boban själv, så det kanske går att utgå från deras röster på något sätt och finslipa dem.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoho. Fine. Nej, jag förstår väl någonstans att det inte handlar om datorgjorda röster. Tycker fortfarande det är lustigt att många artister släpper så många skivor efter sin död. När släppte Tupac sin senaste skiva? Eller, ja, hur många har han släppt sen sin död?

Vart jag vill komma är att det känns knepigt att de kan släppa så mycket så lång tid efter att de har gått ur tiden. Om det sedan handlar om en remastrad version eller samlingsskivor är en sak, men jag har känslan av att det ofta släpps mycket 'nytt' material.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupac_Shakur

Scrolla ner till Posthumous albums

Album 1

"Having left a large body of work behind, this was the first release from his mother's new imprint Amaru Entertainment, set up to control his posthumous releases."

Album 2

"The album's non-chronological sequence highlights 2Pac's music; the 21 popular hits, some slightly re-edited for legal reasons, are accompanied by four previously unreleased songs"

Album 3

"The album contains all previously unreleased, albeit remixed material."

Album 4

"This album consists of a collection of unreleased material and remixed songs from Tupac's "Makaveli" period while signed to Death Row Records"

Och så vidare!!! Det finns inget skumt med det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://en.wikipedia....ki/Tupac_Shakur

Scrolla ner till Posthumous albums

Album 1

"Having left a large body of work behind, this was the first release from his mother's new imprint Amaru Entertainment, set up to control his posthumous releases."

Album 2

"The album's non-chronological sequence highlights 2Pac's music; the 21 popular hits, some slightly re-edited for legal reasons, are accompanied by four previously unreleased songs"

Album 3

"The album contains all previously unreleased, albeit remixed material."

Album 4

"This album consists of a collection of unreleased material and remixed songs from Tupac's "Makaveli" period while signed to Death Row Records"

Och så vidare!!! Det finns inget skumt med det.

Det var en jäkla massa "unreleased material". Hur mycket kan han egentligen ha med tanke på att det mesta ändå fått plats på skivorna han gjorde under sin livstid. Att det skulle finnas tillräckligt unreleased material för att fylla (nåja, halvfylla) fyra skivor känns lite väl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket skada gör cigaretter till miljön?

Alltså inte cigaretter som slängs på gatan/i naturen utan röken.

Jag tror inte själva röken gör någon skada alls för miljön, det är ju naturligt att växter förbränns. Däremot lär tillverkningsprocessen och odlingen av tobaksplantorna inte vara helt ekologisk. Säkert mycket maskinellbearbetning av jorden, giftbesprutning, övergödning, monokultur som förstör jorden, transporter osv. Men det hade ju varit samma även om man odlade någon annan växt för export så det är väl inte så intressant egentligen. Eko/krav-cigg kan nog iofs vara något för dagens miljömedvetna ungdomar, vaför finns inte det? :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte själva röken gör någon skada alls för miljön, det är ju naturligt att växter förbränns. Däremot lär tillverkningsprocessen och odlingen av tobaksplantorna inte vara helt ekologisk. Säkert mycket maskinellbearbetning av jorden, giftbesprutning, övergödning, monokultur som förstör jorden, transporter osv. Men det hade ju varit samma även om man odlade någon annan växt för export så det är väl inte så intressant egentligen. Eko/krav-cigg kan nog iofs vara något för dagens miljömedvetna ungdomar, vaför finns inte det? :o

Växtera hade dock inte förbränts om människan inte fanns.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Växtera hade dock inte förbränts om människan inte fanns.

Jo självklart hade de det, skogsbränder är oftast naturliga pga torka + hetta. Jag skulle tro att all cigarettrökning i världen är försumbart jämfört med gifterna som ett enda vulkanutbrott sprider. Dessutom är problemen lokala, det är inte direkt som att vi känner av röken från skogsbränderna i Californien här i Sverige (ännu mindre de från cigaretter!).

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo självklart hade de det, skogsbränder är oftast naturliga pga torka + hetta. Jag skulle tro att all cigarettrökning i världen är försumbart jämfört med gifterna som ett enda vulkanutbrott sprider. Dessutom är problemen lokala, det är inte direkt som att vi känner av röken från skogsbränderna i Californien här i Sverige (ännu mindre de från cigaretter!).

Inte i den mängden. Du kan ju inte anta all ALL tobak som produceras nu (den mängden är ju inte direkt naturlig skulle jag tro) hade brunnit i skogsbränder. Har svårt att tro att det brinner ofta där man odlar toback.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte i den mängden. Du kan ju inte anta all ALL tobak som produceras nu (den mängden är ju inte direkt naturlig skulle jag tro) hade brunnit i skogsbränder. Har svårt att tro att det brinner ofta där man odlar toback.

Jag utgår inte ifrån att tobaken ger mer skador på miljön än andra växter som brinner, varför skulle den göra det? Plantan råkar innehålla en hög grad nikotin men inget säger att övriga farliga ämnen finns i större koncentration hos tobaken. Är nikotin ens skadligt för miljön (med undantag för aktiva/passiva rökare?)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utgår inte ifrån att tobaken ger mer skador på miljön än andra växter som brinner, varför skulle den göra det? Plantan råkar innehålla en hög grad nikotin men inget säger att övriga farliga ämnen finns i större koncentration hos tobaken. Är nikotin ens skadligt för miljön (med undantag för aktiva/passiva rökare?)

Man brukar använda nikotin som insektsmedel. I övrigt tror jag att det är lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte anta att ALL tobak som finns och brinner eller inte brinner, skulle ha funnits som växter i naturen om det inte var för det simpla syftet att människan har odlat och ska förbränna det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte anta att ALL tobak som finns och brinner eller inte brinner, skulle ha funnits som växter i naturen om det inte var för det simpla syftet att människan har odlat och ska förbränna det.

All tobak som tillverkas nu bränns ju inom en snar framtid. Jag tvivlar på att all tobak (eller den arealen med växter) hade brunnit ner i naturliga bränder.

Nog för att allt gräs (vanligt gräs) man bränner på sommaren lär vara betydligt mer...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor