Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Hur kommer det sig att vissa låtar man har på MP3:n är skit högljudda, så att man måste sänka till halva volymen, medans andra är knäpptysta så att man knappt hör något trots att volymen är uppskrivad till max?

En polare säger att det har med inspelningsvolymen på mastertape att göra. Stämmer detta? Varför vill i så fall vissa band/artister att man knappt ska höra något?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kommer det sig att vissa låtar man har på MP3:n är skit högljudda, så att man måste sänka till halva volymen, medans andra är knäpptysta så att man knappt hör något trots att volymen är uppskrivad till max?

En polare säger att det har med inspelningsvolymen på mastertape att göra. Stämmer detta? Varför vill i så fall vissa band/artister att man knappt ska höra något?

Olika kvalitéer på låtarna. Kolla så du inte har miffosmör i hertzmotorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför tar folk bilder på sig själva i speglar? Jag har aldrig fattat det.

Ska man ta en bild på sig själv är det väl lättast att göra det mot en spegel då man själv kan styra så man får med hela motivet? Ska man fiffla med självutlösare är det ju omständigare att lyckas få med hela motivet och få en bra fokus.

För att man ser hur man ser ut innan man tar bilden. Då slipper man ta bilder på måfå tills man får en bra

+för att de vill ha en bild på sin SPEGELbild. Det spegelvända alter ego man möter i badrumsspegeln varje morgon är ju egentligen inte hur man ser ut men det är kanske den bild man vill visa upp för folk så att de ska tro att man ser ut som man ser ut men som man inte ser ut men som man vill att man ser ut när man ser i spegeln hur man ser ut. You follow me?

Kom börja tänka på en grej.

Ni vet ju vanlig Coca-Cola är ju drickbart. Men det kan ju användas till så mycket annat såsom rostlagning eller rostförhindring osäker på vilket och sånt!

Så min fråga är då egentligen, eftersom Coca-Cola har den här egenskapen, är det verkligen så bra för den mänskliga kroppen att dricka det då?

Ifrågasätter du Coca-Colas hälsosamma effekter? :confused:

Dessutom hade inte en j*vla åklagare i hela landet gått till tingsrätten med en sådan här sak. Även OM han hade gjort en anmälan så hade den lagt ner.

Nja, det tror jag inte. Många adelssläkter är extremt måna om att skydda sina efternamn och en anmälan skulle tveklöst kunna leda till åtgärder. De har lagen på sin sida. Som en anekdot kommer jag osökt att tänka på hur den adliga ätten Cronstedt pressade SVT och fick Rederiet-karaktären Uno att byta sitt efternamn från nämnda Cronstedt till Kronkvist.

Kan någon komma på en roman som utspelar sig i Skärblacka? Mina googlekunskaper är uppenbarligen pungsugande och efter att ortsnamnet flög förbi i tvrutan så har jag inte kunnat sluta tänka på varifrån jag känner igen det. En roman måste det vara. Jag är nästan säker.

Griseknoen och eXotic i Skärblacka.

Ger inte kvinnor dricks? När jag jobbar i kassan får jag aldrig dricks av kvinnor. Någon som har jobbat i en bar kanske har något att säga om detta.

Kanske för att du ger dålig service, din ärans manschauvinist! ;) Nej, men jag tror det är samma saker som det som diskuterades i någon annan tråd om huruvida män ska bjuda (läs:betala) för kvinnor som ligger i bakgrunden här. Många kvinnor och män lever helt enkelt enligt principen: män betalar kvinnor, kvinnor betalar inte män.

F.ö. en av de fina sakerna med Finland: ingen förväntar sig att man ger dricks. Det ses nästan som lite oförskämt att ens erbjuda dricks.

KAN MAN NÅGONSTANS FÅ TAG PÅ EN DRYCK SOM SMAKAR SOM

? JAG ÄR SÅ JÄVLA SUGEN.

I somras skickade jag in en ansökan om jämkning till Skatteverket, fyllde i alla uppgifter korrekt osv. En tjejkompis som jag jobbar med gjorde samma sak, vi fyllde i typ exakt samma uppgifter ang. lön, jobbtimmar, vad vi redan skattat osv. Sedan fick hon beskedet att hon skulle skatta 11% och jag fick beskedet att jag skulle skatta 1%. Vilket jag också gjorde hela sommaren (nice!!!!). Något måste ju ha blivit fel, men kan jag komma att straffas för det med restskatt eller så? Det är ju inte jag som ljugit eller gjort någonting fel, utan snarare någon på Skatteverket..

Om vi ändå är inne på det spåret. Vad är det för mening att släppa ut tigrarna i slutet när det ändå inte finns någon risk att en medtävlande inte skulle hinna tillbaka under gallret? Vad skulle hända då egentligen? De släpper ju knappast ut tigrarna när denne fortfarande befinner sig där i. Alltid varit smått förbannad över det. Tappar charmen lite. Vill inte att folk ska dö, men de kan väl göra det lite spännande i slutet.

Kommer inte längre ihåg tigrarnas funktion i fpf men enda orsaken att ha med dem är ju för att de är awesome och att sedan "släppa ut" dem är ännu mer awesome! :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

F.ö. en av de fina sakerna med Finland: ingen förväntar sig att man ger dricks. Det ses nästan som lite oförskämt att ens erbjuda dricks.

Kan säga samma sak om sverige! Är ingen som helst som förväntar sig dricks. Skulle gissa att detta kanske gäller på fina resuranger i storstäder? Enda udantaget är om man inte vill ha småmynt.

Usa däremot, jävla vad krångligt allt ska vara. Varken dricks eller skatt ingår i priserna...Så man har ingen chans att ta fram jämna pengar när man står i kön.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga samma sak om sverige! Är ingen som helst som förväntar sig dricks. Skulle gissa att detta kanske gäller på fina resuranger i storstäder? Enda udantaget är om man inte vill ha småmynt.

Usa däremot, jävla vad krångligt allt ska vara. Varken dricks eller skatt ingår i priserna...Så man har ingen chans att ta fram jämna pengar när man står i kön.

Ja, du har rätt i att det har minskat men det förekommer fortfarande, i synnerhet på hotell och restauranger samt i taxisvängen. USA, ja... Där är det t.o.m. brukligt att tippa prästen när man gifter sig eller när farfar begravs. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nje. Visst är det bra att vi har moms inräknat redan på prislappen, men inte när det handlar om hur snåla vi är på att ge dricks. Vad är det i USA - 10%? Mer, till och med? Jag minns inte riktigt. Det är vettigt, tycker jag.

Var det 12,5%? Det är i alla fall skatten x 2 som är standard. Men alltså, du kan inte jämföra USA:S dricks med att vi inte ger. I sverige är dricksen redan inräknat! I usa är lönen för de anställda ofta enbart dricks medans man i sverige har en fast lön och dricksen "inräknat" i priset.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir bubbelvin (tysk sekt) godare med åren? Har en flaska August der Starke som mina föräldrar köpte när jag föddes för 20 och ett halvt år sedan och har tummat lite på att kanske öppna den vid något speciellt tillfälle. Frågan är bara, kommer den bli äcklig med åren?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor