Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Varför tar folk bilder på sig själva i speglar? Jag har aldrig fattat det.

Ska man ta en bild på sig själv är det väl lättast att göra det mot en spegel då man själv kan styra så man får med hela motivet? Ska man fiffla med självutlösare är det ju omständigare att lyckas få med hela motivet och få en bra fokus.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tur att det var bara 25 kronor..

Hahahahhaa! Det var riktigt läskigt. Märker att morsan fått två trisslotter som present från jobbet, typ. Dom var dock rivna, men kollade på dem ändå... Då ser jag tre fält som INTE är skrapade på någon av lotterna, någon jul-grej som lurar folk att det är större chans att vinna... blev riktigt lättad när det inte var högre än 25 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var seg med att byta adress när jag flyttade, men skickade slutligen in en lapp om det. Fick nu tillbaka ett svar ifrån skatteverket.

Skatteverket beslutar om folkbokföring enligt nedan:

Adress

Från och med, datum: 2010-11-16

Motivering

Du har anmält flyttning till ovanstående fastighet med uppgivet inflyttningsdatum 2010-08-15

Enligt 25§ folkbokföringslagen (1991:481) ska den som flyttar anmäla detta inom en vecka till Skatteverket, Försäkringskassan eller ett postcenter hos Posten AB. Kommer anmälan in senare gäller 35§ samma lag folkbokföringen från och med den dag anmälan kommer in. Din anmälan kom in till Skatteverket enligt nedan varför din folkbokföring gäller från och med den dagen.

Anmälan kom in, datum 2010-11-16

Om du vill överklaga beslutet kan skrivelsen skickas till

*Skatteverkets adress*

Sedan fick jag en bilaga om hur man överklagar.

Är osäker. Har jag fått en adressändring eller inte?! ermm_1180962_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I vissa skate/stunts videos så är det som ett runt "objektiv" runt själva kameran. Varför? Vad fyller det för funktion?

Ex: 9:17 i denna video:

Skulle tro att det är för att de filmar med Fisheye, ett objektiv som är rundat för att få extrem vidvinkel.

Dock såg det lite skumt ut i filmen, måhända det är en konverterare för att "fejka" fisheye-känslan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att det är för att de filmar med Fisheye, ett objektiv som är rundat för att få extrem vidvinkel.

Dock såg det lite skumt ut i filmen, måhända det är en konverterare för att "fejka" fisheye-känslan?

Fisheye ger förvisso massor av distortion ute i kanterna men det brukar väl aldrig bli en sån skugga? Eftersom ringen dessutom inte verkar sitta fast i objektivet så gissar jag på att det är något externt skydd som kameran är monterad bakom.

Edit: det stod ju faktiskt på Wikipedia om rundade fish-eyelinser. Kan ju vara en sådan!

The first types of fisheye lenses to be developed were "circular fisheyes" — lenses which took in a 180° hemisphere and projected this as a circle within the film frame. Some circular fisheyes were available in orthographic projection models for scientific applications. These have a 180° vertical angle of view, and the horizontal and diagonal angle of view are also 180°. Most circular fisheye lenses cover a smaller image circle than rectilinear lenses, so the corners of the frame will be completely dark.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var seg med att byta adress när jag flyttade, men skickade slutligen in en lapp om det. Fick nu tillbaka ett svar ifrån skatteverket.

Skatteverket beslutar om folkbokföring enligt nedan:

Adress

Från och med, datum: 2010-11-16

Motivering

Du har anmält flyttning till ovanstående fastighet med uppgivet inflyttningsdatum 2010-08-15

Enligt 25§ folkbokföringslagen (1991:481) ska den som flyttar anmäla detta inom en vecka till Skatteverket, Försäkringskassan eller ett postcenter hos Posten AB. Kommer anmälan in senare gäller 35§ samma lag folkbokföringen från och med den dag anmälan kommer in. Din anmälan kom in till Skatteverket enligt nedan varför din folkbokföring gäller från och med den dagen.

Anmälan kom in, datum 2010-11-16

Om du vill överklaga beslutet kan skrivelsen skickas till

*Skatteverkets adress*

Sedan fick jag en bilaga om hur man överklagar.

Är osäker. Har jag fått en adressändring eller inte?! ermm_1180962_0.gif

OM du vill överklaga.

Skatteverket gillar att skicka ut lappar med info OM man vill överklaga. I 9 fall av 10 finns det ingen anledning att överklaga, det är bara en instruktion hur du ska gå till väga om någon uppgift inte skulle stämma.

Grejen är den att du skulle (egentligen spelar det ju som sagt ingen roll) skickat in en adress ändring inom en vecka efter flytt. Nu fick dom det senare och tar det från det datumet dom fick anmälan. Skulle detta datum inte ha stämt överens med dina egna uppgifter hade du kunnat överklaga. Just med en adressändring är det ingen större skada skedd när det inte är några pengar inblandade.

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor