Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Okej, jag vill torka en kanelbulle; hur göra? Alltså, typ bevara den för framtida generationer och så. Jag tänker typ... Ugn, ~100 grader, en halvtimme(?), men någon är säkert mer lärd på ämnet än jag.

Rätt enkelt, faktiskt. Kan göra en guide, vet att många andra har frågat samma.

1. Lägg bullen i en plastpåse.

2. Blås upp plastpåsen med hjälp av munnen (alternativt någon form av pump, men det känns lite onödigt).

3. Knyt igen påsen.

4. Häll lime över påsen till den är helt täckt av lime.

5. Låt stå till limen är klibbig. OBS - inter rinnig.

6. Doppa påsen i salt. Se till att hela påsen är täckt.

7. Använd sån där svart, tät tejp och tejpa runt hela påsen två varv till den är helt svart.

8. Förvara i ett kallt och stort utrymme. Förslagsvis ett garage.

• Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag vill torka en kanelbulle; hur göra? Alltså, typ bevara den för framtida generationer och så. Jag tänker typ... Ugn, ~100 grader, en halvtimme(?), men någon är säkert mer lärd på ämnet än jag.

Går inte du på KTH? Tillgång till någon form av torkskåp? Eller flytande kväve? :bigsmile:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bonusen man får från Spelbolag när man registrerar sig hos dem, var är det för något? Pengar du inte kan ta ut men kan spela för?

På Unibet var man tvungen att spela X antal spel med ett visst odds på, sedan kunde man ta ut pengarna.

Vet inte hur det är nu, om de ens har någon bonus.

De andra spelbolagen borde ha något snarlikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På Unibet var man tvungen att spela X antal spel med ett visst odds på, sedan kunde man ta ut pengarna.

Vet inte hur det är nu, om de ens har någon bonus.

De andra spelbolagen borde ha något snarlikt.

För att kunna spela för din bonus måste du spela igenom beloppet på din kvalificerande insättning på valfria sporter och marknader. Glöm inte att du måste omsätta din insättning samt bonus Tre gånger före ett uttag är möjligt. Vi kontaktar dig igen så fort du fullbordat omsättningskravet.

Vad menar dem exakt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar dem exakt?

De menar exakt att du först måste omsätta din insättning (säg 1 000 kr) en gång för att bonusen ska göras tillgänglig. Sedan när den är tillgänglig måste du omsätta insättningen+bonusen tre gånger (6 000 alltså) innan du får ta ut bonusen (1 000, så om du har 1 456 på kontot när du har bonusen att spela för kan du ta ut max 456 kr).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De menar exakt att du först måste omsätta din insättning (säg 1 000 kr) en gång för att bonusen ska göras tillgänglig. Sedan när den är tillgänglig måste du omsätta insättningen+bonusen tre gånger (6 000 alltså) innan du får ta ut bonusen (1 000, så om du har 1 456 på kontot när du har bonusen att spela för kan du ta ut max 456 kr).

Det första tror jag inte, jag fick min bonus direkt att spela med när jag gjorde min första insättning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det första tror jag inte, jag fick min bonus direkt att spela med när jag gjorde min första insättning.

Hm, så gör bet365 iallafall, var ett tag sen jag satte in på Unibet. Men spelade du för mer än 1 000 på ett spel någon gång då? För jag tror man får beloppet direkt, bara det att man inte kan utnyttja det i praktiken förrän man omsatt första tusingen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, så gör bet365 iallafall, var ett tag sen jag satte in på Unibet. Men spelade du för mer än 1 000 på ett spel någon gång då? För jag tror man får beloppet direkt, bara det att man inte kan utnyttja det i praktiken förrän man omsatt första tusingen.

Ja jag har spelat för mer än 1000 någon gång. :P

Men jag fick satsa alla mina pengar även innan det, alltså både insättning+bonusen. Jag har för mig att jag gick "All in" redan på min första betting jag gjorde. Men det var ett tag sedan, så jag kan minnas fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt enkelt, faktiskt. Kan göra en guide, vet att många andra har frågat samma.

1. Lägg bullen i en plastpåse.

2. Blås upp plastpåsen med hjälp av munnen (alternativt någon form av pump, men det känns lite onödigt).

3. Knyt igen påsen.

4. Häll lime över påsen till den är helt täckt av lime.

5. Låt stå till limen är klibbig. OBS - inter rinnig.

6. Doppa påsen i salt. Se till att hela påsen är täckt.

7. Använd sån där svart, tät tejp och tejpa runt hela påsen två varv till den är helt svart.

8. Förvara i ett kallt och stort utrymme. Förslagsvis ett garage.

Det funkade! heart-icon_72878558_1192817_0.gif

Går inte du på KTH? Tillgång till någon form av torkskåp? Eller flytande kväve? :bigsmile:

Hah, det är möjligt att jag skulle kunna rota fram något sådant (torkskåp, alltså), men vad jag vet finns det inga allmänna man bara kan gå till.

Hursomhelst - jag ställde ugnen på ~50 grader, lät bullen vila på galler i några timmar, och nu är den torr. Ska bara lacka den, så känns det som att den är hyfsat framtidssäker!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor