Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Om man vill bli röstskådespelare, säg tex till tecknade serier, spel etc, hur går man tillväga då? Krävs det någon speciell utbildning?

De flesta röstskådespelare är vanliga skådespelare. Finns ju såklart vissa som är kända enbart för deras röster men de flesta har vad jag förstått någon form av skådespelarbakgrund.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut. "Nordkorea är världens öppnaste samhälle."

---

Kan man uttala det tyska ich som ick med tydligt k-ljud? Finns det någon tysk dialekt där det uttalas så? Anledningen till att jag frågar är att jag går en tyskkurs atm och där är några nordamerikaner och alla säger de ick. Givetvis beror det på deras språkliga bakgrund men jag undrar ändå om uttalet förekommer bland native speakers.

Jag har för mig att österrikiska är väldigt sjungande och artikulerande, lite stötigt rentav. Jag kan tänka mig att det förekommer en del k-ljud där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vill bli röstskådespelare, säg tex till tecknade serier, spel etc, hur går man tillväga då? Krävs det någon speciell utbildning?

Nja, det är nog likställt med vanligt skådespeleri. Mycket röstskådespel går dock ut på att gestalta tecknade/fiktiva figurer, så jag antar att man måste vara grym på att förställa rösten och agera ännu mer än en skådespelare. YouTube:a lite på röstskådespelare, det är rätt kul!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan havregryn ha så långt bäst-före-datum när det är mumma för skadeinsekter? Vad jag vet finns inga konserveringsmedel tillsatta och påsarna är ju inte direkt svåra att komma in i.

Men är det större risk att skadeinsekter letar sig in i paketet när innehållet är äldre än när det är nytt?

Edit: Eller finns de redan i grynet, precis som bananflugor finns i bananerna? :o:sick:

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kan havregryn ha så långt bäst-före-datum när det är mumma för skadeinsekter? Vad jag vet finns inga konserveringsmedel tillsatta och påsarna är ju inte direkt svåra att komma in i.

Grejen är väl att man inte så ofta har insekter i sitt skafferi, det vore ganska äckligt. Om man märker att man har t.ex. myror i sitt kök så åtgärdar man detta illa kvickt.

• Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, men mögel och sånt då? Det finns ju inte en enda planta på fälten som saknar skadeorganismer som svamp eller insekter. Hur kan man då få ut grynen och ha dem alldeles skräpfria och hälla dem i en påse som håller ett helt år?

Mögel fordrar fuktig miljö, havregryn är torkade. I princip all torr mat har över ett års bäst föredatum, inkl. torkat kött, svamp, frukt etc. Klart havregryn håller sig också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter som många av er är hyfsat "gamla" vid det här laget så frågar jag här med. En på miljonen skulle jag tro, men man vet aldrig. =))

Jag har snart blivit arbetslös. Om någon känner till nått något ställe som behöver folk, oavsett vad det är, så får ni gärna tipsa mig om detta.

Både i Danmark och i Skåne. Kanske känner ni någon på ett företag eller som har ett, där de just nu letar folk.

Tack på förhand//Vice

Länk till kommentar
Dela på andra sidor