Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2

Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Hur använder man det?

Mest öppen tänker jag på, men hur kan någonting vara mer öppet än något annat? Antingen så är det ju stängt, eller öppet.

Eller syftar du kanske på affärer? Att en affär har mer öppet än en annan affär? Då är det mer öppen, eller oftare öppen som jag skulle säga. Öppnaste låter konstigt. Men å andra sidan så finns öppnaste med i FFs ordbok. :P

Mest öppen om tex sina kännslor fungerar ju!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur använder man det?

Mest öppen tänker jag på, men hur kan någonting vara mer öppet än något annat? Antingen så är det ju stängt, eller öppet.

Eller syftar du kanske på affärer? Att en affär har mer öppet än en annan affär? Då är det mer öppen, eller oftare öppen som jag skulle säga. Öppnaste låter konstigt. Men å andra sidan så finns öppnaste med i FFs ordbok. :P

Tänkte mest på Mcdonalds ad på Youtube

"Sveriges mest öppnaste resturang"

Redigerad av Skotten_31
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I kylskåp sitter det en liten ratt som man ställer in temperaturen med. Den brukar ha skalan 1 till 5,6,7,8 typ. Men vad betyder sifforna? Är det grader eller betyder 8 mer kyla än 1?

Oh, gjorde bort mig en gång på just sånt där. Fick ett nytt kylskåp, och då mitt gamla visade grader åt det andra hållet (ju lägre siffra, desto kallare) så vred jag förstås upp det nya kylskåpet till 4-5 för att sakerna inte skulle bli för kallt. Tyvärr var det ju tvärtom på det nya kylskåpet, så många saker frös sönder. Bland annat en ost, en hel påse frukt, potatis, ja.. en hel radda med mat som frös sönder. Ostfan var såpass dyr så jag sparade den, men fick ge mig efter en vecka och kasta den. Vit och mjölkig, luktade fan.

Ju högre siffra, desto kallare blir det! (oftast)

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är öppnaste ett ord?

Absolut. "Nordkorea är världens öppnaste samhälle."

---

Kan man uttala det tyska ich som ick med tydligt k-ljud? Finns det någon tysk dialekt där det uttalas så? Anledningen till att jag frågar är att jag går en tyskkurs atm och där är några nordamerikaner och alla säger de ick. Givetvis beror det på deras språkliga bakgrund men jag undrar ändå om uttalet förekommer bland native speakers.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

---

Kan man uttala det tyska ich som ick med tydligt k-ljud? Finns det någon tysk dialekt där det uttalas så? Anledningen till att jag frågar är att jag går en tyskkurs atm och där är några nordamerikaner och alla säger de ick. Givetvis beror det på deras språkliga bakgrund men jag undrar ändå om uttalet förekommer bland native speakers.

Ick liebe dick!

• Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om kanterna ser mögliga ut, annars inte?

Mjo, true true. Jag tänkte att de kanske var skitiga/ohygieniska trots att det inte syntes.

De brukar ju vara tvättbara. Ser den snusk ut? Tvätta! Ser den fortfarande snusk ut? Köp ett nytt.

Ah, smart! Oj - sorry att et där lät spydigt, inte min mening

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

---

När man skämtpratar på gammal berlinska så säger man ibland "icke". Men gammal berlinska är en sån rotvälska att det inte är att föredra i ett klassrum.

Exempel:

Tyska: Was is das für ein Haus?

Berlinska: Watt'n'datt'n Haus?

Så nej, man säger aldrig "ick".

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor